Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag hör mycket om wavelab men har aldrig riktigt förstått vad det gör. Jag har nyss skaffat Cubase SX och tycker det funkar bra, men måste jag ha Wavelab när jag gör slutmixen på låtarna?

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "Wavelab ?????????" /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat

Det är väl inte nödvändigt, men vill du ha bättre kontroll över slutmixen gör du det bättre där eller i liknande program t.ex. SoundForge.

Janne Gitarr! (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett fristående program, men som har liknande upplägg och delar vissa effekter med Cubase.

Redigerat av Janne Gitarr!
  • 8 månader senare...
musik (oregistrerad)
Postat

????

Är Wavelab ett CD-bränningsprogram? Hur då? Kan man justera vilken bränningshastighet man vill använda i det programmet??

Jag har Wavelab Lite - funkar det också för detta?

😄

:musik

Postat (redigerat)

Hej!

På hobby-nivå verkar det inte(i Wavelab) finnas egentligen några funktioner som man inte redan har i exempelvis Cubase

och absolut inget som gör det (d.v.s. Wavelab) värt tusenlapparna (7) det kostar! Det som finns (i Wavelab) och som Cubase inte har är

b.l.a. möjligheten att bränna DVD-audio, som (i Wavelab) var unikt för Wavelab när den (d.v.s. Wavelab) släpptes i version 5 (Wavelab 5.0 😉!)!

((Bra så, sluta gnälla nu?!) man kan dock inte alltid skiva som ovan, för även om nu vissa måste ha det somså för att förstå är det

för dom allra flesta bara rörigt ifall någon hela tiden är såpass övertydlig, man fär väl kanske göra nåt annat om man inte hajar,

se på TV måhända 😉!

Redigerat av Hans
musik (oregistrerad)
Postat

Va?

1) "Inte... något man saknar i Cubase och... inget som gör det värt?"

2) "Det som finns och... Cubase inte har..."

Finns var?

😉

Postat

Hej!

"V?

1) "Ite... nå mn knar i Cu och... et s ör et v"

2) "D m inns o... Cu in ha..." inns va?

I Acid! 😉! Nej Finns i Wavelab! Vi pratar alltså om Wavelab!

Postat
Hej!

"V?

1) "Ite... nå mn knar i Cu och... et s ör et v"

2) "D m inns o... Cu in ha..." inns va?

I Acid! 🙂! Nej Finns i Wavelab! Vi pratar alltså om Wavelab!

Talpedagog kanske 😮......eller kanske en en skrivpedagog. 😄 Snacka om meningslöst inlägg. 😱

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ja, just det Hans, tyckte ditt inlägg 22:15 11/11 var rörigt.

Apropå Wavelab, det är rätt dyrt du...7000 spänn!

:rolleyes:

Postat
????

Är Wavelab ett CD-bränningsprogram? Hur då? Kan man justera vilken bränningshastighet man vill använda i det programmet??

Jag har Wavelab Lite - funkar det också för detta?

:rolleyes:

Riktiga Wavelab fungerar bra till de sakerna. Lightversionen vet inte jag något om.

Postat

Cubase är ett sequencerprogram.. det är optimerat för flerkanalsinspelning och för mixning.

Wavelab är en renodlad audioeditor. Det enda 2 saker dom egentligen har gemensamt är att Steinberg står bakom dom och att dom kan dela på samma VST/DirectX effekter.

Jag har använt mig av Wavelab sen första versionen för att ordningställa audiomasters och bränna dom på redbook-cd. Allt efterarbete kan göras i Wavelab.

Det är sant att jobbar man med enskilda stereospår så kan man i mångt och mycket göra sin master i Cubase också men den ytterligare precission wavelab bjuder på för att göra slutliga justeringar på audiofiler finns inte i Cubase.

Jag jobbar också med Soundforge (vilket är lite mer intuitivt att göra remixmaterial i). Men det är väldigt svårt att hitta en bättre masteringsuite än just Wavelab...

jag slutar med att citera Hitsquads definition av Wavleab 5.. Jag tycker at den i sin korthet talar för sig själv.

" WaveLab 5 is the only all-in-one solution for high resolution stereo and multi-channel audio editing, mastering, CD/DVD burning and for complete CD or DVD Audio production in outstanding audio quality. WaveLab is not just a top level mastering tool, it also offers capabilities for multimedia, sound design with samplers, radio broadcasts, and computer telephony applications. This is why WaveLab is the leading application for digital audio editing."

tRasH cAn maN (oregistrerad)
Postat

Jag håller med The Edge. Fårstår inte riktigt vad man ska ha Wavelab till om man har Cubase..?

Möjligen för att göra schyssta redbooks (Bestämma start & slut på cdspår, lägga cd pause...) vilket jag inte tror man kan i cubase (eller??).

Men det är väl ganska saftigt att punga upp med 7 lock endast för detta.

PS Mastring gör jag i mitt cubase arr. DS

/tRasH

Postat
Jag håller med The Edge. Fårstår inte riktigt vad man ska ha Wavelab till om man har Cubase..?

Möjligen för att göra schyssta redbooks (Bestämma start & slut på cdspår, lägga cd pause...) vilket jag inte tror man kan i cubase (eller??).

Men det är väl ganska saftigt att punga upp med 7 lock endast för detta.

PS Mastring gör jag i mitt cubase arr. DS

/tRasH

Vet du inte vad du ska ha Wavelab till så ska du helt klart inte ha Wavelab.. så enkelt är det 🙂

Själv är Wavelab en del av min brödföda och har så varit i 7 år snart. 😄

Postat

Själv använder jag mig av Soundforge. Wavelab är säkert bra, men tycker det

är omständigt att man måste köra record för att göra en mix. Pluggarna i wavelab är samma som i Cubase. Skönt med andra pluggar ibland.

Postat
Wavelab är säkert bra, men tycker det

är omständigt att man måste köra record för att göra en mix.

Måste man inte alls. Går alldeles utmärkt att rendera.

Postat (redigerat)

Hej!

Mycket snack men fortfarande har i denna tråd, eller i andra liknande trådar, ingen av dom som säger sig använda Wavelab kunnat

nämna något som Wavelab kan och Cubase inte kan! (Bortsett ifrån Red-Book och DVD och radio-sändning eller vad det nu är 😕!)

Den har bättre timestretch eller ljudkvalitet eller nån praktisk funktion? I ex mitt fall så har jag en Wavelab LE jag inte orkat installera.

Finns det inga fördelar är det ju snarare en fördel att slippa byta program! Hans betalar 500:- om han slipper använda Wavelab :rolleyes:!

Men seriöst, finns så många trådar där folk säger att nånting är bättre och till slut visar det sig att dom aldrig ens använt det!

Bara läst i nån tidning hur bra det är. I denna tråd känns det exempelvis så!

(Wavelab är en optimerad audioeditor. Frost är en optimerad musik-dator och därför är dom bättre!

Har du eller någon du känner använt dessa! Nej, men dom är optimerade, och således bäst - fattar väl vemsomhelst!)

Redigerat av Hans
Postat
Bortsett ifrån Red-Book och DVD

Bara det gör det ju värt pengarna.

Men som alltid det handlar ju om smak och tycke. Jag älskar Wavelab samtidigt som jag älskar Logic. Men jag väljer alltid att mastra i wavelab men det beror mkt på också att jag sitter med Logic 5.5 där jag inte har samma möjligheter till renderingen mm i Logic.

Postat

Kort och koncist: Wavelab är mycket bättre på redigering av audiofiler och Mastering, än Cubase. Visst kan man göra Mastering i Cubase också, men det känns som lite fel miljö att göra sådant i ett sequencerprogram. Bränning kan inte Cubase göra, utan där behöver man Wavelab eller annat brännarprogram. Eftersom Wavelab också hanterar PQ-kodning - något som inte de vanliga brännarprogrammen gör - så är det också en klar fördel att använda Wavelab där.

Som någon antydde tidigare: Om du inte känner något behov av Wavelab, så behöver du det troligen inte... :rolleyes: Själv skulle jag dock inte vilja vara utan Wavelab, eftersom det är så mycket smidigare att jobba med i vissa lägen...

Postat (redigerat)
Wavelab är säkert bra, men tycker det

är omständigt att man måste köra record för att göra en mix.

Måste man inte alls. Går alldeles utmärkt att rendera.

Nja! Jag tror jag fattar vad Spaceman menar.. Är det som så att man har ett audiomontage med en hel drös med mono och stereofiler uppe så måste man faktiskt spela in det (record) men jobbar man enbart med en fil (stereo eller mono) i editläge så räcker det med att rendera.

Sen vill jag även säga till Hans att det går inte i samma mening att jämföra Wavelab och Cubase... Visst kan man" mastra" enskilda låtar direkt inne i Cubase och det duger för det flesta faktiskt.. Men som jag sagt tidigare också.. Wavelab är en fantastisk audioeditor som tar vid där Cubase inte räcker till.

En sak jag ofta gör i Wavleab som man inte kan göra i Cubase är att jag gör batchkonvertering av massvis med filer i olika format ut mot en mediaserver för att sändas som streams via Internet sen.

Sen är det väldigt avgörande för mig att kunna bränna CDDA (redbook) på ett korrekt sätt med rätt koder. Nu brukar jag oftast dumpa dom som iso/img filer via FTP för att senare hamna på t.ex en glasmaster eller liknande. Men forfarande så är Wavelab perfekt för just detta (Nero klarar det inte alls lika galant och kompatibelt)

Edit: Hoppsan.. Claes var snabbare än jag :rolleyes: Vi skrev samtidigt så gott som..

Redigerat av hegobald
Postat

Hej!

Okej, dig kan man ju i och för sig lita på! Så, säg en enda grej nu då! Innan Hans blir gaaaalen 😕!

Att det är snyggare och smidigare köper jag rakt av men som hobby-musikskapare är ju mastering mest att lyssna och

inte så mycket att titta, borsett då ifrån master-pluggarna men dom ser ju likadana ut i Cubase (3.e parts VST åsyftas!)

Postat (redigerat)

Hej!

Ursäkta, utryckte mig otydligt och därmed måhända även lite otrevligt kom jag just på! För jag menar allt ur hobby-användarens perspektiv!

Så i mer proffsig/avancerad användning finns det säkert en massa saker som Wavelab är suverän på! Vi kanske ska dela tråden!

Hobby Wavelab / Proffs-avancerad Wavelab!

Om man ska göra 10 cd-skivor med 10 egna låtar på, finns det då fördelar med Wavelab jämfört med att enbart använda Cubase?

Finns det fördelar med SX 3 jämfört med SE 3? SX 3 + Wavelab = 15,000:- SE 3 = 1500:- Vilket är godast: Banan eller Potatismos?

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

....om man ska göra 10 egna låtar för att sedan hemma-mastra dessa så behöver du INTE wavelab! Punkt slut! Du går i alla fall INTE och köper det för 7 laxar för att göra detta!

Som sagt, wavelab är i min värld, först och främst till för Audioredigering....har själv suttit och knåpat en jävla massa ljudeffekter till en pokersite på nätet, och då vill man helst inte sitta i tex Cubase.....!

....om man sitter med hundratals ljudfiler som skall optimeras, volympressas, fadas in/ut och klippa bort eventuella milisekunders tystnad för/efter själva ljudet, kanske lägga på reverbs eller delayer, EQa osv osv.....då väljer man gärna wavelab och kör batchprocess.....i sådana fall är cubase/logic och såna program helt värdelösa, medans Wavelab var optimalt.

Men, om man bara ska få fram 10 hemmagjorda demos med bra hemmamastring behöver man inte Wavelab.

Personligen skulle jag helst mastra i wavelab faktiskt, då jag gillar gränssnittet och hur man ser resultatet osv.....men jag vill ha tillgång till UAD-pluggar.......dessutom pröjsar jag inte 7 laxar bara för att jag tycker om "gränssnittet". 😕

Redigerat av Mr Keys
Postat

Hej!

Mycket bra svar 😕!

Misstänkte lite att det var just så! Är man proffs, semi-proffs, extraknäcks-proffs, o.s.v. måste man ju ha grejor som funkar!

Finns ju ex special-verktyg (för snickare, elektriker) som är sinnesjukt-dyra men samtidigt otroligt väl investerade pengar enligt användarna!

Postat (redigerat)
Hej!

Hmmmen hade inte dom 7000 kronorna varit bättre investerade i Logic 7 😕?

Jovisst är det så, fast då måste jag samtidigt investera i en Mac!

Redigerat av Fredster
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Claes sa förut att Wavelab är bra då det hanterar PQ-kodning och att inte de vanliga cd-brännarprogrammen klarar det, men det trodde jag! Jag har haft ett cd-brännarprogram som hette Easy CD-Creator och det klarade PQ-kodning! Är det inte ISRC-koder som Claes menar?

Smittad av Hans att tala i tredje person... 😆

Red book klaras av Wavelab, det är väl därför jag tänkte köpa det. Räcker gott som skäl!

😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.