Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilket program använder ni när ni mastrar?

Själv sitter jag och mixar i cubase men mastring har jag ingen koll på? brukar man ha nåt program som izotob ?? eller va det heter och lägga på nån mastringsplugg på själva slutkanalen i cubase, eller brukar man ha ett helt fristående program där man tar in låten som tex wave lab och mastra i? Hur gör ni?

Annons
Postat

Det beror helt på. Du kan mastra låten direkt i programmet, men risken är att du jobbar lite ineffektivt då. För en av grundpriciperna inom mastring är att anpassa låtarna jämfört med varandra, då kan det så klart vara lättare att ha alla låtar i ett och samma program på separata kanaler, för att lätt kunna lyssna och korrigera.

Tror du syftar på programmet izotope ozone, det är ett bra program som jag kört en del. Underlättar speciellt om man är ny, men tycker preseten är alldeles för extrema.

Det bästa man kan göra som ny är nog att mixa så bra som möjligt istället, sen hålla "mastringen" väldigt begränsad och snål. Inga överdrivna förändringar eller påslag.

Risken är bara att det blir olyssningsbart och att man överdriver, gjorde iaf jag i början!

Postat

Nu för tiden då allt mixas digitalt så går det utmärkt att fixa mastern i sin DAW t.ex Cubase. Fast då missar man nog mycket av poängen. Grejjen är att mastering innebär den slutliga finslipningen av soundet och låten.. Att få den att låta bra i radio, i hörlurar, på nätet etc.. Det är bra om man låter någon annan än den som mixat få fixa till soundet. Någon med bra lyssningserfarenhet och med bra grejjer att lyssna i.

Izotop!.. Tror du menar Izotope Ozone... Läs gärna guiderna på deras hemsida http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ Läs gärna guiderna på http://www.izotope.com/products/audio/ozone/support.asp#guides

Postat

Jag använder Wavelab för mastering. Ett alternativ kan vara att göra en slutmix i Cubase och sedan ta upp det stereospåret i Cubase och göra det sista där - men det känns klumpigare och man saknar möjlighet till PQ-kodning och CD-bränning, så Wavelab är och förblir mitt val. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

PQ känns så 90tal.

🙂

Postat

Jag brukar exportera alla låtarna på ett album till 32-bit wave 44.1 khz, lägga dom på ett spår i ett nytt projekt där ozone och lite småsaker sitter på "master" kanalen. Tycker det är skönt att kunna se spåren som en helhet efter varandra och så blir det smidigare att fade'a ut låtar. Om man gör på det här sättet kan man ju även "sätta ihop" låtarna med något ljud i mellan så dom liksom flyter ihop med varandra så att hela albumet blir en helhet 🙂

Postat

Jag mastrar i Reaper, och alla plug-ins jag använder är antingen Reapers medföljande eller gratispluggar. Jag har märkt att ju bättre jag lärt mig mixa desto mindre behöver göras i mastringen, så det behöver ingen mer avancerad programvara än så. Tror att man kan göra PQ-kodning i Reaper också, om jag inte missminner mig.

Jag brukar exportera alla låtarna på ett album till 32-bit wave 44.1 khz [...]

32 bitar? Vad finns det för vits med det, förutom att göra hårddisktillverkarna glada? Det blir knappast någon förbättring internt eftersom alla DAW väl ändå arbetar med 64-bitar internt nuförtiden? Känns som att det där med att det låter bättre i 32 bitar är en ganska seglivad myt.

Postat

Jag har märkt att ju bättre jag lärt mig mixa desto mindre behöver göras i mastringen

Precis! 🙂

32 bitar? Vad finns det för vits med det, förutom att göra hårddisktillverkarna glada? Det blir knappast någon förbättring internt eftersom alla DAW väl ändå arbetar med 64-bitar internt nuförtiden? Känns som att det där med att det låter bättre i 32 bitar är en ganska seglivad myt.

Låter bättre gör det väl inte, men man har garanterat kvar ALL ljudinformation med obegränsad dynamik (1520dB,som det är med 32-bit float), så det kan vara en (åtminstone teoretisk) fördel om man ska bearbeta vidare sedan, eftersom man inte har dithrat eller trunkerat ner till 24-bit...

Postat

Vilket program använder ni när ni mastrar?

I mitt arbets-/rutinschema existerar egentligen inte mastring. Jag kör igång projektet från scratch – med EQ och limiter (samt eventuellt en kompressor emellan de två) på masterbussen – och mixar på tills det är dax att göra mixdowns. Senedeklatt!

Jag kör, precis som Mr Jetblack ovan, hela skiten i REAPER. Och ja, REAPER fixar "PQ"-kodning.

"Mastring", hursomhelst, är en vetenskap som bara är förunnad några få utvalda i världen att befatta sig med; vi talar om supergenier med specialutvecklade öron. Det är jättesvårt, och man ska aldrig mastra själv.

Postat

Jag mixar och "mastrar" på en och samma gång; eq, kompressor, limiter på masterbussen.

Kör Logic.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.