Jump to content
Annons

Liten fråga bara...


Recommended Posts

Hallå!

Det är så att jag är rätt ny på det här. Har spelat klaviatur och lite akustisk gitarr i några år nu men har byggt upp ett intresse för datamusikens värld. Så för att gå rakt på sak...

Studiomonitorer, kör man in dem direkt i datorn eller bör man ha nått ljudkort emellan? varför måste man ha det isåfall? Jag tänker endast göra musik i datorn och inte koppla in tex en gitarr eller annat.

Thank you 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Skapar man helt och hållet elektronisk musik är det inte ljudkortet som skapar musiken, utan ljudkortet skapar endast din medhörning. Så med andra ord behöver du inte koppla in dem i något ljudkort.

Däremot är det en annan fråga om det går att koppla in studiomonitorer i datorn utan att ha ett speciellt ljudkort. Är inte helt säker på att rätt kontakter finns. På datorer brukar det finnas 3,5 mm stereokontakter, och jag tror inte att du kan koppla in studiomonitorer på såna utgångar. Det är förmodligen tele eller xlr som gäller, och då måste du nog ha ett mer avancerat ljudkort med såna utgångar.

Edit: Förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är ute och reser med mitt påstående? Det bör fungera att koppla ett par aktiva monitorer i sitt ljudkort. Är det integrerat eller ett PCI har de oftast 3,5mm stereokontakt som Jetblack säger. Det finns säkert en Y-kabel som går från 3.5 mm till var sin teleplugg. Och inställningarna för hur starkt du matar dina monitorer kan du förmodligen ställa in via datorn. Samma som när du kopplar ett par aktiva datorhögtalare.

Skaffa en Y-kabel så är du redo för att mata dina Monitorer via datorns ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Då behöver man alltså inte ett ljudkort om man inte ska spela in något som sagt (och om jag skulle vilja det framöver är det bara att jag köper ett ljudkort då) 🙂

En annan fråga som jag kom på nu är om man inte har det bästa ljudkortet på marknaden i datorn, kommer det påverka ljudet som kommer ut ur monitorerna än om jag väljer att köpa ett schysst ljudkort? Dvs nån skillnad på ljudet om jag väljer att köra med eller utan ett annat ljudkort (ett bättre) även fast fortfarande håller mig till datamusiken och håller mig ifrån att spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Då behöver man alltså inte ett ljudkort om man inte ska spela in något som sagt (och om jag skulle vilja det framöver är det bara att jag köper ett ljudkort då) 🙂

En annan fråga som jag kom på nu är om man inte har det bästa ljudkortet på marknaden i datorn, kommer det påverka ljudet som kommer ut ur monitorerna än om jag väljer att köpa ett schysst ljudkort? Dvs nån skillnad på ljudet om jag väljer att köra med eller utan ett annat ljudkort (ett bättre) även fast fortfarande håller mig till datamusiken och håller mig ifrån att spela in?

Ljudkortet är inte den svagaste länken i den kedjan. Det är monitorerna och akustiken i ditt mixrum som är det som kommer att påverka ljudet (vid sidan av dina egna kunskaper, förstås). Du behöver med andra ord inte oroa dig för att ljudkortet kommer att ställa till problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ett ljudkort måste man ha 😉 Oftast är det via datorns integrerade ljudkort, Interna bussen, eller via USB mm. Annars kan det vara svårt att få ljud från datorn!

Det kanske finns monitorer som man kan koppla via USB??

Har du ljud ut från din dator i dag? och vilken källa använder du som medhörning? Högtalare eller hörlurar? Kopplar du dessa i datorn eller är det inbyggda i datorn?

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort måste man ha 😉 Oftast är det via datorns integrerade ljudkort, Interna bussen, eller via USB mm. Annars kan det vara svårt att få ljud från datorn!

Det kanske finns monitorer som man kan koppla via USB??

Har du ljud ut från din dator i dag? och vilken källa använder du som medhörning? Högtalare eller hörlurar? Kopplar du dessa i datorn eller är det inbyggda i datorn?

Beskrev lite dåligt i början. Jag har ett inbyggt ljudkort i datorn och får ut ljuden genom två högtalare som inte är inbyggda i datorn via nått minitele jack (inte så kunnig på namnen i jack och sånt, men 3.5tele som nån sa här tidigare).

Menade att om man måste ha nått externt ljudkort, eller om man kan få lika bra ljud i att koppla monitorerna direkt in i datorn om man bara ska hålla på med dataljud och inte spela in och sånt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, skönt att höra att man kan koppla in dem direkt in i datorn utan nått externt ljudkort samt att man kan få schysst ljud på det sättet också, med rätt akustik och monitorer osv förstås 🙂 Är nog klar här om ingen annan har nått att tillägga .

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

monitorer har oftast volym kontroll på baksidan och den är inget man sköter lyssningsvolymen med, står oftast alltid på fullt där. så det kan va bra att ha en "monitorkontroller" mellan dator och monitorer.

exempelvis en sånn här: http://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_volume_control.htm

även om det går att styra volymen via datorn så är det att föredra att ha en volymkontroll.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...