Jump to content
Annons

ASIO, Exakt vad...Är...Det


AbbeyRoad

Recommended Posts

Hej! Jag är en kille på tolv som just kastat sig in i musikskapandets ljuva värld 🙂

Jag har skaffat en mick, och piano att komplettera min PC (PC FOR THE WIN, (MACHATARE)

Och jag ska köpa ett M-Audio Fast Track MKII. Och fick nys om ASIO drivrutiner. jag vet på ett ungefär hur det funkar, men inte så detaljerat som jag önskat. Om det är någon som vill hjälpa till.

Snälla gör det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är "bara" en drivrutin (men en viktig sådan...).

Själva beteckningen står för Audio Stream Input/Output och det är Steinberg som har utvecklat protokollet.

Med ASIO-drivern hoppar man över den slöa ljudhanteringen i Windows och låter programmet och ljudkortet ha direktkontakt istället för att hanteringen ska köras via operativystemets normala rutiner.

Eftersom man gör på det sättet, så kan man få ner latency rejält.

För att det ska fungera på bästa sätt så ska man ha ASIO-drivern för det specifika ljudkortet, men om det inte finns någon ASIO-driver (exempelvis ljudkort som är inbyggda på moderkortet och andra enkla ljudkort), så kan det funka med ASIO4ALL, som är en generell drivrutin som kan funka med alla ljudkort (eller åtminstone de flesta), men har man några specialfunktioner i ljudkortet så kommer man inte åt dem - så med ett "musiker-ljudkort" där det finns specifik ASIO-driver, är det mindre lämpligt att köra med den generella drivern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är "bara" en drivrutin (men en viktig sådan...).

Själva beteckningen står för Audio Stream Input/Output och det är Steinberg som har utvecklat protokollet.

Då påverkas väll ljudet inåt också?

Edit: Då installerar jag väll ASIO4ALL på M-Audio kortet? ELLER?

Redigerat av AbbeyRoad
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns ASIO-driver för det specifika ljudkortet så ska du inte köra med ASIO4ALL. Kolla på AVID:s hemsida och hämta senaste drivrutinerna där.

Det handlar bara om kommunikationen mellan ditt DAW-program och ljudkortet, så precis som Hellfrog säger, så blir det ingen påverkan alls av ljudet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du ska intallera senaste drivrutinerna för m-audio kortet, ingenting annat. och det finns på cd(eller dvd) men kolla m-audios hemsida om det finns uppdaterard drivrutiner.(och då ska det vara för det operativsystem du har)

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du ska installera den medföljande ASIO-drivrutinen till ditt ljudkort! ASIO4ALL installerar man om man har ett ljudkort som inte har en egen ASIO drivrutin.. Vi som kör på MAC slipper sånt strul då operativsystemet redan är optimerat för låg latnency 🙂

Redigerat av hegobald
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skriver exakt vad du har för m-audio-kort och vilket os du kör (Xp? Vista? 7?) så tror jag någon av våra duktiga forummedlemmar i princip kan peka på vilka drivrutiner du ska ladda ner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skriver exakt vad du har för m-audio-kort och vilket os du kör (Xp? Vista? 7?) så tror jag någon av våra duktiga forummedlemmar i princip kan peka på vilka drivrutiner du ska ladda ner..

Microsoft Windows 7. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fick med en skiva för drivrutiner.

Tog en hel j***a timme att installera.

Men det funkar! :rolleyes:

Ta för vana att skippa drivrutiner som medföljer på skiva. Leta istället på de senaste drivrutinerna på produkternas websidor. På detta sätt kan du säkerställa att du installerar de senaste versionerna. Många medföljande skivor innehåller ofta äldre versioner.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...