Jump to content
Annons

Hjälp! Inget ljud ifrån kondensatormikrofonen på PC


WhoAmI

Recommended Posts

Hej, jag kör med FL studio och har ett usb interface som heter M-Audio Fast Track Mk II. Mikrofonen jag kör med heter SE2200T.

Vidare till problemet, efter en flytt med datorn (väldigt försiktigt) så slutade micken att fungera, brukar även använda denna vid skype-samtal och då ha gainen uppskruvad kanske 30%. Efter flytten dock så hör jag ingenting alls och enligt "recording devices" i windows så reagerar den inte alls, inte ens med gain 100%, konstigt är dock att i FL studio så reagerar den väldigt lite om jag har 100% gain, men det går knappt att höra.

Vad kan problemet vara? Jag är bara så jäkla nojig över att micken har gått sönder men hur skulle det ha hänt, har varit väldigt försiktig som sagt, enda jag funderar över är ifall någon sladd har blivit glapp när jag dragit ut den.

USB kortet (Fast Track Mkii) fungerar precis som vanligt och jag får ljud igenom det till högtalarna så det är bara mikrofonen till ljudkortet som inte reagerar, verkar inte kännas igen.

Sammanfattningsvis: Får ljud till högtalarna från ljudkortet (Fast Track MkII) så problemet borde ligga mellan micken och ljudkortet. Ljudkortet kopplas in med USB och micken med XLR kabel (från mic till ljudkort). Väldigt lite reaktion i FL studio med max gain och max volym på högtalarna men ingen effekt alls i recording devices i windows.

Skulle uppskatta all möjlig hjälp, blir riktigt skraj över situation.

Tack på förhand

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, fantommatningen är på. Jag har just gjort en clean installering av windows i hopp om att det skulle hjälpa för övrigt, sedan så glömde jag säga att microfonen har sin egen power supply unit, så micken kopplas till den, sedan vidare till USB-ljudkortet.

Det konstiga är ju som sagt att jag får ett svagt ljud i FL studio men ingen reaktion alls i övrigt, vet inte om det har med nåt annat att göra att mätarna reagerar lite i FL studio men.

När jag flyttade datorn så tog jag bara ut usb kabeln från ljudkortet till datorn men råkade låta mickens PSU vara påslagen, men det var bara över en dag, detta ska väl inte kunna förstöra micken?

eller kan det vara någon kabel? Det jag är mest intresserad av är ifall det mest troligt är ett data-, kabel-, ljudkort eller mic problem.

Tack för era svar men står fortfarande med hopp för en lösning

MVH

/fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...