Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Problem med värk när man arbetar länge vid datorn.

Brukar ni få problem med värk i axlar och mus arm när ni sitter och arbetar vid datorn länge och hur gör man för att bli av med det jag har provat med lite olika saker som ett besök på massage och voltaren. Värkar ta lång tid att bli av med mus arm.

Redigerat av TripMan
Annons
Postat

Jag brukar få ont lite här o där när jag sitter för länge & har fått info från både massörer & sjukymnaster. Råden brukar vara ganska likartade, sitt inte för länge - ta många små break & gå en sväng eller gör små övningar för att motverka det monotona. Sedan finns det ju en hel uppsjö med mer eller mindre ergonomiska hjälpmedel; möss, tangentbord, armstöd, stolar etc etc. Man rekommenderar även att växla mellan sittande o stående arbetsställning men det kräver ju mer eller mindre att du har ett skrivbord som är höj/sänkbart.

Postat

Själv sitter jag ju till råga på allt mycket vid datorn även på jobbet (det ligger så att säga i farans riktning när man är programmerare 🙂) men har lite små trix.

På jobbet står jag t ex i princip hela dagarna samt använder musen med vänster hand. Båda sakerna tar ett litet tag att vänja sig vid, men är absolut mödan värt i längden.

Förutom det som Hellpig skrev skulle jag även vilja lägga till att det gör stor skillnad om man tränar någonting. Promenera, springa, styrketräna eller vad som helst. Med mer muskler blir kroppen stabilare vilket gör att man får mindre belastning på leder och senor. Dessutom så rensas slaggprodukter bort lättare när man får lite fart på blodet.

Smärtlindrande undviker jag så långt jag kan. Tycker att det känns farligare att inte känna när kroppen signalerar att något är fel än att ha lite ont. Just Voltaren är väl lite läkande också, lite som linement? Men ändå, måste man ta sånt har man ju förmodligen redan skadat sig.

Postat

Har också ett datorbaserat kontorsjobb ovanpå det faktum att man sitter hemma. Vad gäller musarm, som jag började känna av i jobbet hjälpte det definitivt att byta tilll en kombination motsvarande:

http://www.dustinhome.se/product/5010069900/rollermouse-classic2-usb-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

Om man inte har det alternativet så byt hand ofta i stället, Och använd kortkommandon utav helvete. För ryggen gäller väl främst att stå upp, vilket jag själv är dålig på. Man försöker kompensera det med någorlunda frekventa gymbesök, men det väger nödvändigtvis inte upp det. Löpning är bra. Cykling likaså.

Postat

Förutom det som Hellpig skrev skulle jag även vilja lägga till att det gör stor skillnad om man tränar någonting. Promenera, springa, styrketräna eller vad som helst. Med mer muskler blir kroppen stabilare vilket gör att man får mindre belastning på leder och senor. Dessutom så rensas slaggprodukter bort lättare när man får lite fart på blodet.

Så sant som det är sagt! Jag har dåligt med möjligheter till styrketräning men promenader är bra för ryggen... brukar dessutom cykla 5-10 mil per vecka.

novation (oregistrerad)
Postat

Har ett lågt Logitech tangenbord och en Logitech mus med styrkula (Trackball nånting, hittade den inte på hemsidan så den kan ju ha utgått ur sortimentet.) så man slipper flytta handen/armen så mkt. Rullar med tummen istället, har samma på jobbet, sitter också i stort sett hela dagarna framför en dator så man får ta och tänka sig för. På jobbet har jag som tur är också höj och sänkbart skrivbord.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.