Jump to content
Annons

Vad gör detta akustika sound?


mattish0

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter och pillar med min gitarr i desperata försök att få ljudet någorlunda som den akustiska delen i (den slingan som går hela låten genom)"Hear you me" med Jimmy Eat World. Dock uppnår jag det aldrig och har lite kört fast.

Om någon snäll liten musikprick hade kunnat ge något tips på kanske hur deras uppmickning skulle kunna se ut, eller vad som krävs av mixningen.

Där har ni låten.

Hade uppskattats enormt mycket!

Tack

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så helt enkelt dyra prylar ? Det går alltså inte att närma sig ljudet med uppställning och mixande tror du?

Ursäkta om jag är ovetande, är relativt ny till detta och vill så gärna lära mig så mycket jag kan.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa att du får ha en mick vid halsfästet riktat smått upp mot halsen ganska nära. Sen skära ut relativt mycket botten då ljudet är strängigt.

Lite svårt och höra då kvalitén är ganska dålig. Men jag tror att detta kanske kan funka som utgångspunkt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för snabba svar!

Naymari

Jag har prövat att mica upp den som du säger. Här är ett exempel hur det låter då.

http://kiwi6.com/file/k35fz0i25o

hegobald

Mina prylar : Taylor 214-ce, Focusrite USB6, sE2200a och Cubase 5.

Det där lät väl hur bra som helst som utgångspunkt! ?

Kanske lite snyggt reverb på gitarren o trummorna. Suverän sång!

Edit: Ta på lurarna och flytta runt micken på olika ställen, nära o långt ifrån, lita på ditt eget omdöme var det låter bäst. I bland kan det vara mitt för ljudhålet även om de flesta varnar för det. Du fixar det lätt med det gehör du har.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Noterar att gitarren är dubbad. Det står nog för en stor del av soundet. Är det inte dessutom en 12-strängad gitarr?

Man ska komma ihåg också att Jimmy Eat World nog dessutom har tillgång till instrument, akustiskt perfekta studior, inspelningsutrustning och skickliga ljudtekniker som de flesta av oss bara kan drömma om. Man måste alltid ha det i åtanke när man försöker efterlikna någons sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym version du har fått ihop. Jag hade lagt Huvudgitarren mer i mitten och med ett reverb som är pannat lite till höger. Det vi hör på originalet är till största delen EN gitarr med en extragura som fyller upp lite. Försök att använda en OM modell när det kommer till ackgura. Dessa tycker jag alltid fyller upp finare i mellanregistret än tillex en dreadnought.

Lycka till !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...