Jump to content
Annons

Saker att tänka på vid etikettstart för endast internetdistrubering?


Recommended Posts

Annons

Eftersom din argumentation väldigt ofta bygger på "såhär är det, därför är det så". Eller så blandar jag ihop dig med Valle.

återkom när du bestämt dig

Så sant så sant :rolleyes: Tänk på det nästa gång du skriver något här 😉

men det är ju inte jag som i tråd efter tråd idiotförklarar alla som författat nuvarande lagar å regler eftersom dom inte stämmer med vad jag anser borde gälla istället

Du har aldrig funderat på att det kanske är din oförmåga att uttrycka din åsikt som är problemet till att man inte förstår var du menar?

om du inte förstår kan du ju be om ett förtydligande

men i det här fallet är det du som inte kan skilja på din övertygelse om hur saker borde vara och hur det faktiskt är

Nej.

kniv på stan

köra på fyllan

hastighetsbegränsningar

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig träffad... Med motsvarande citat skulle man väl kunna beskriva din teknik som:

"Jag inbillar mig, därför är det så".

Intressant filosofisk fråga. När övergår eget tänkande till inbillning? Egentligen är det ju samma sak, skillnaden ligger nog snarast i betraktarens ögon.

Eller:

"Allt går att jämföra med bilar"

Haha, poäng 🙂 Undrar vad det är som gör att man automatiskt börjar tänka på bilar så fort man försöker jämföra något? Gissningsvis hänger det väl ihop med att man på något sätt tänker att alla har en bil och kan relatera till det. Fast du måste hålla med om att jag gjort seriösa försök i denna tråden och istället jämfört med något annat som nästan alla har. Och då är det inte Farr-yachtar jag tänker på, utan Billy bokhylla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

återkom när du bestämt dig

Det blir väl nu då. Du bevisade ju precis det omdömet.

men det är ju inte jag som i tråd efter tråd idiotförklarar alla som författat nuvarande lagar å regler eftersom dom inte stämmer med vad jag anser borde gälla istället

Så sa dom om Galileo också.

om du inte förstår kan du ju be om ett förtydligande

men i det här fallet är det du som inte kan skilja på din övertygelse om hur saker borde vara och hur det faktiskt är

Nu får du nog förklara dig lite. Jag vet ju oftast hur det ligger till, och när jag inte håller med försöker jag förklara varför. Är det något speciellt tillfälle du har svårt att hänga med på?

kniv på stan

Du får väl ändå hålla med om att det är lite lättare att se den praktiska nyttan med säkerhetskopior jämfört med att gå omkring beväpnad? 🙂

köra på fyllan

Fullt tillåtet om det sker på inhägnat område. I annat fall utsätter du ju både dig själv, men framför allt andra för en ohygglig risk.

hastighetsbegränsningar

Samma som för rattfylla.

Men jag tror jag förstår lite hur du tänker. Organisationer som RIAA, Antipiratbyrån och andra verkar ju se tycka att brott mot upphovsrättslagen än brott där människor verkligen kommer till skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl nu då. Du bevisade ju precis det omdömet.

motivera

Så sa dom om Galileo också.

tror inte du ska jämföra dig själv å ditt resonemang med galileo

Nu får du nog förklara dig lite. Jag vet ju oftast hur det ligger till, och när jag inte håller med försöker jag förklara varför. Är det något speciellt tillfälle du har svårt att hänga med på?

nej tack jag hänger med bra

det är du som går vilse i din övertygelse att din egen åsikt på nåt sätt skulle vara mer "naturlig" och därmed mer rätt än den ordning som gäller

du återkommer ofta till hur okunniga lagstiftare är

men du vet minsann

Du får väl ändå hålla med om att det är lite lättare att se den praktiska nyttan med säkerhetskopior jämfört med att gå omkring beväpnad? 🙂

fast det är ju inte alls det frågan gäller eller hur?

den gemensamma nämnaren är preventiva förbud och att det inte är föremålet i sig som gör nån skada utan hur användaren brukar det

Organisationer som RIAA, Antipiratbyrån och andra verkar ju se tycka att brott mot upphovsrättslagen än brott där människor verkligen kommer till skada.

jj galileo lägger fram sin vetenskapliga hypotes....

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Organisationer som RIAA, Antipiratbyrån och andra verkar ju se tycka att brott mot upphovsrättslagen än brott där människor verkligen kommer till skada.

Anarki har ju skadat en del maenniskor genom aren. Den arabiska varen aer ett intressant aemne. Massa maenniskor som till slut tappar besinningen foer att en person styrt och staellt lite som han tycker passar egen ficka baest. Extremt exempel jag vet, men vart drar man graensen?

Link to comment
Dela på andra sajter

motivera

Du skriver ju flera gånger att jag tycker fel för att jag inte håller med gällande lagstiftning. Nu och innan. Vilket väl var vad just den här lilla biten av tråden gällde?

tror inte du ska jämföra dig själv å ditt resonemang med galileo

Och vem är du att avgöra det? 🙂

nej tack jag hänger med bra

det är du som går vilse i din övertygelse att din egen åsikt på nåt sätt skulle vara mer "naturlig" och därmed mer rätt än den ordning som gäller

Skulle det inte vara konstigare om man argumenterade för en åsikt som man inte var övertygad om?

du återkommer ofta till hur okunniga lagstiftare är

I vissa fall verkar dom vara det, ja. Och du skulle ge ett mycket trovärdigare intryck om du bemötte själva sakfrågorna istället för att bara gnälla om att jag inte håller med dig. Lite som SD-fanatiker som avfärdar alla som inte håller med dom som "pk".

fast det är ju inte alls det frågan gäller eller hur?

den gemensamma nämnaren är preventiva förbud och att det inte är föremålet i sig som gör nån skada utan hur användaren brukar det

Fast det är ju faktiskt ett visst användande man har förbjudit här, eller hur? Det är inte olagligt att inneha en kniv, utan bara att bära (->använda) den på vissa ställen.

Anarki har ju skadat en del maenniskor genom aren. Den arabiska varen aer ett intressant aemne. Massa maenniskor som till slut tappar besinningen foer att en person styrt och staellt lite som han tycker passar egen ficka baest. Extremt exempel jag vet, men vart drar man graensen?

Ok???

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver ju flera gånger att jag tycker fel för att jag inte håller med gällande lagstiftning. Nu och innan. Vilket väl var vad just den här lilla biten av tråden gällde?

nej det skriver jag inte alls

jag skriver däremot att det vi andra diskuterar inte är din övertygelse utan hur det faktiskt förhåller sig

Och vem är du att avgöra det? 🙂

en som kan skilja på vetenskap och tro

Skulle det inte vara konstigare om man argumenterade för en åsikt som man inte var övertygad om?

är du tvungen att göra antingen eller?

Fast det är ju faktiskt ett visst användande man har förbjudit här, eller hur? Det är inte olagligt att inneha en kniv, utan bara att bära (->använda) den på vissa ställen.

grattis

du har återigen lyckats "missförstå" vad argumentet handlade om

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det skriver jag inte alls

jag skriver däremot att det vi andra diskuterar inte är din övertygelse utan hur det faktiskt förhåller sig

Intressant, posta gärna lite exempel på det.

en som kan skilja på vetenskap och tro

Spännande synpunkt. Menar du att upphovsrättslagen är någon slags vetenskaplig naturlag? Eller vad tänker du på?

är du tvungen att göra antingen eller?

Själv brukar jag definitivt oftast argumentera för åsikter jag tror på och står för. Men det händer såklart att man ibland också intar en lite mer avvaktande motpartsroll. Det kan i så fall handla om att försöka vrida och vända på någonting och eventuellt få fram någonting nytt.

grattis

du har återigen lyckats "missförstå" vad argumentet handlade om

Eller så lyckades ut inte uttrycka din åsikt på ett begripligt sätt. Beror helt på vem du frågar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, posta gärna lite exempel på det.

https://www.studio.se/index.php/topic/93997-saker-att-tanka-pa-vid-etikettstart-for-endast-internetdistrubering/page__view__findpost__p__1369921

https://www.studio.se/index.php/topic/93997-saker-att-tanka-pa-vid-etikettstart-for-endast-internetdistrubering/page__view__findpost__p__1369936

Spännande synpunkt. Menar du att upphovsrättslagen är någon slags vetenskaplig naturlag? Eller vad tänker du på?

jag tänker på att den gäller - oavsett om du gillar det eller inte

likaså att galileo kunde påvisa vetenskapliga faktum som kunde kontrolleras och bekräftas medan du framför åsikter om hur du vill att nåt ska vara för att passa din åskådning om vad som är rätt å fel

Eller så lyckades ut inte uttrycka din åsikt på ett begripligt sätt. Beror helt på vem du frågar 🙂

gör en enkät

Link to comment
Dela på andra sajter

Där framgår det väl ändå extremt tydligt att det är mina egna åsikter jag skriver om? Vad är det problem med att man på ett diskussionsplank framför åsikter? Försöker ju inte lura eventuellt oskydliga läsare som orkar traggla sig igenom det här citat-racet att det är några naturlagar jag presenterar.

tänker på att den gäller - oavsett om du gillar det eller inte

Klyftigt DP 🙂 De lagar vi har gäller. Och det har dom alltid gjort. Var det inte Birger Jarl som stiftade upphovsrättslagen ungefär samtidigt som lagarna om kvinnofrid, tingsfrid, kyrkofrid och hemfrid?

likaså att galileo kunde påvisa vetenskapliga faktum som kunde kontrolleras och bekräftas

Just i fallet med t ex upphovsrätt, teknikutveckling, fildelning och liknande, så är det ju förvånansvärt mycket tyckande och lite forskning och vetenskapliga fakta som fått styra lagstiftandet.

medan du framför åsikter om hur du vill att nåt ska vara för att passa din åskådning om vad som är rätt å fel

Du har flera gånger antytt att du tycker att det är jobbigt att tänka själv. Men jag förstår inte riktigt den här illviljan mot andra som föredrar det istället för att bara stoppa i sig vad man blir matad med.

gör en enkät

Nu är det ju ditt påstående att jag hela tiden lyckas missförstå vad du skriver, så det är väl då också din uppgift att föra fram lite vetenskapliga underlag som stödjer den tesen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Där framgår det väl ändå extremt tydligt att det är mina egna åsikter jag skriver om?

offside igen

jag skriver däremot att det vi andra diskuterar inte är din övertygelse utan hur det faktiskt förhåller sig

det var ju detta du ville ha exempel på

lider du av dyslexi eller afasi?

Klyftigt DP 🙂 De lagar vi har gäller. Och det har dom alltid gjort. Var det inte Birger Jarl som stiftade upphovsrättslagen ungefär samtidigt som lagarna om kvinnofrid, tingsfrid, kyrkofrid och hemfrid?

offside igen

vad vill du egentligen säga?

Just i fallet med t ex upphovsrätt, teknikutveckling, fildelning och liknande, så är det ju förvånansvärt mycket tyckande och lite forskning och vetenskapliga fakta som fått styra lagstiftandet.

offside igen

det var du som jämställde dig med galileo

Du har flera gånger antytt att du tycker att det är jobbigt att tänka själv. Men jag förstår inte riktigt den här illviljan mot andra som föredrar det istället för att bara stoppa i sig vad man blir matad med.

offside igen

du framför bara standardåsikter hos vilken punkare eller anarkist som helst - så vadå "tänker själv"?

standardformulär 1A

Nu är det ju ditt påstående att jag hela tiden lyckas missförstå vad du skriver, så det är väl då också din uppgift att föra fram lite vetenskapliga underlag som stödjer den tesen? 🙂

ställer du en fråga eller framför du ett påstående?

det var ju du som pratade om "beror på vem man frågar" - har du redan gjort det?

... och samtidigt i Citat-SM står det just nu lika mellan JJRockford och Demonproducenten...

tror precis jag gjorde ett ryck men mjölksyran har def infunnit sig.... Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Stor humor att någon som inte förstått användningen av skiljetecken eller stora och små bokstäver funderar på om andra har medicinska språkstörningar 🙂 Det gjorde min eftermiddag.

I övrigt är mitt förslag till DP att du startar ett eget diskussionplank där du kan vara moderator och se till att folk diskuterar exakt det du vill, på det sätt du vill och att alla bara håller med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor humor att någon som inte förstått användningen av skiljetecken eller stora och små bokstäver funderar på om andra har medicinska språkstörningar 🙂 Det gjorde min eftermiddag.

jaha

det är därför du inte fattar vad jag skriver...

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha

det är därför du inte fattar vad jag skriver...

Det tror jag i och för sig inte, fast helt säker kan man ju inte vara. Du kan ju prova att skriva texten i en ordbehandlare först, som t ex LibreOffice Writer. Den är gratis att ladda ner, och hjälper dig automatiskt med stora bokstäver och sånt. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag i och för sig inte, fast helt säker kan man ju inte vara. Du kan ju prova att skriva texten i en ordbehandlare först, som t ex LibreOffice Writer. Den är gratis att ladda ner, och hjälper dig automatiskt med stora bokstäver och sånt. Lycka till!

då kan du ju klistra in det du inte fattar å testa själv

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

då kan du ju klistra in det du inte fattar å testa själv

Det har jag såklart redan provat, men det kom inte ut något vettigare för det. Tänkte på det mer som ett tips till dig. Eventuellt kan det ju vara så att du själv inte ser vad du skriver eftersom det är lite svårläst. Dessutom kan det kan ju hända att du skriver i andra sammanhang där folk inte är lika tålmodiga som jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag såklart redan provat, men det kom inte ut något vettigare för det. Tänkte på det mer som ett tips till dig. Eventuellt kan det ju vara så att du själv inte ser vad du skriver eftersom det är lite svårläst. Dessutom kan det kan ju hända att du skriver i andra sammanhang där folk inte är lika tålmodiga som jag.

då var alltså din ide ganska dålig

jag tycker nog annars dom allra flesta fattar vad jag för fram - även i dom fall dom inte alls håller med

du verkar mest inte fatta bara...

Men vi kan ju göra ett litet sista försök bara: vad är rubriken på tråden?

Svar:

Saker att tänka på vid etikettstart för endast internetdistrubering?

Det dom allra flesta pratat om är relaterat till den frågan. Tycker du att din åsikt om hur saker och ting istället borde vara berör frågan, och är det det som frågeställaren bör ta hänsyn till istället för hur det faktiskt förhåller sig?

Kort och gott: bör man tänka på din utopiska vision om hur lagar och regler borde vara vid etikettstart?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

då var alltså din ide ganska dålig

Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara så att det du skriver påverkas av att du själv inte kan läsa riktigt klart vad det står. Och så tror du att det står någonting annat än det gör.

jag tycker nog annars dom allra flesta fattar vad jag för fram - även i dom fall dom inte alls håller med

Det är nu minst andra gången du gör detta påstående, men jag har fortfarande inte sett någonting som stödjer din tes.

du verkar mest inte fatta bara...

Eller så är det du som inte klarar av att uttrycka vad du menar.

Men vi kan ju göra ett litet sista försök bara: vad är rubriken på tråden?

Svar:

Saker att tänka på vid etikettstart för endast internetdistrubering?

Det dom allra flesta pratat om är relaterat till den frågan. Tycker du att din åsikt om hur saker och ting istället borde vara berör frågan, och är det det som frågeställaren bör ta hänsyn till istället för hur det faktiskt förhåller sig?

Kort och gott: bör man tänka på din utopiska vision om hur lagar och regler borde vara vid etikettstart?

Du är skön DP, verkar ha samma totala avsaknad av självdistans som Björn Ranelid. Eller så är det en väl uttänkt strategi. Har alltid undrat om det det ändå inte är det från BR's sida ändå...? Hursomhelst, du har ju just bidragit till att fylla minst 1 sida i tråden med inlägg som kanske inte heller är de allra mest relevanta för tråden? 🙂

Fast detta är ju trots allt diskussionsplank, det ligger liksom i sakens natur att man aldrig kan bestämma på förväg exakt vad som ska och inte ska diskuteras. Det är upp till de som diskuterar, eller moderatorn. Jag tror som sagt att du skulle må bäst av att ha ett helt eget plank där du själv är moderator. Så kan du helt enkelt radera, alternativt redigera, alla inlägg du inte tycker om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det är bara att anmäla inlägg du tycker borde modereras bort, så brukar det ordna sig. Finns en liten länk för det på alla inlägg, precis till vänster om "Multicitera".

Man får även lämna en liten motivation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, då vann jag diskussionen. Over and out.

Menar du allvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...