Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har gjort ett par houselåtar som jag försökt mixa/mastra själv. Har fått positiv kritik för mitt tänk och mina idéer, men att jag skulle behöva få till mer "omph" i basen...

Vet inte om jag lägger för stort tryck för lågt ner i registret och att det helt enkelt inte hörs när någon sitter med iPhone o hörsnäckor... Har mastrat med Logics egna eq + multibands kompressor + limiter

Sitter på ett par Genelec 8040 och det är bra tryck i dem när jag spelar hemma. Någon som har bra idéer på hur man kan få bättre tryck då lyssning sker i mindre högtalare. Bättre mastring helt enkelt.

Lyssna gärna på mina två låtar på soundcloud, så hör ni själva. (Kan tillägga att båda låtarna börjar med en kick som är skuren i basen under introt.)

Rain:

Hey XY:

Annons
Postat

Du kan väl referenslyssna mot en låt du vet innehåller det därninga "oomphet" när du mixar? Gör detta i kombo med att använda en frekvensanalysator - exempelvis Roger Nichols Inspector-plug, den är gratis. Eller någon annan liknande plug.

Svår nöt att knäcka det där, lågregistret.

Om du vill åtgärda problemet i mastringsskedet så hade jag nog sneglat lite på vad en multibandskompressor kunde göra - genom att kolla vad som sker om du använder en sådan för att pumpa upp i subfrekvenserna.

Inte min genre riktigt, men jag hoppas du hittar en lösning!

Fredde

Postat

Citat från Studio #10-2011. 49 bästa mixtipsen. Skaffa!! 😎

"Om du har en fet bas med mkt sub kan det vara svårt att få den att sticka ut i småhögtalare. Prova då att dels ge så mkt som möjligt runt 1,5 kilohertz, men testa också att klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack. Skär sedan bort bas under 300 hertz och gör en liten eq-peak runrt 1500 hertz. Kör den försiktigt i en overdrive-plugg utan att dista för mkt och blanda sedan denna klon med originalbasen. Detblir väldigt subtilt i stora högtalare mengör att man uppfattar basen i små burkar"

Postat

Citat från Studio #10-2011. 49 bästa mixtipsen. Skaffa!! 😎

"Om du har en fet bas med mkt sub kan det vara svårt att få den att sticka ut i småhögtalare. Prova då att dels ge så mkt som möjligt runt 1,5 kilohertz, men testa också att klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack. Skär sedan bort bas under 300 hertz och gör en liten eq-peak runrt 1500 hertz. Kör den försiktigt i en overdrive-plugg utan att dista för mkt och blanda sedan denna klon med originalbasen. Detblir väldigt subtilt i stora högtalare mengör att man uppfattar basen i små burkar"

Schysst, låter intressant. Hm, undrar om det kan vara något att testa även i genren gubbrockspop med Americanarötter.

Postat

Bra tips från båda, tack! Tror jag har den tidningen med mixtipsen... ska leta upp den och studera 🙂

När det gäller spektrumet så har jag kollat i logics multimeter. Musiken är ju redan rätt baktung i mixen. (Fast det är ju mycket annan club-musik också...) ...men är det kanske mer ett mixproblem än ett mastringsproblem tro..?

Postat

Schysst, låter intressant. Hm, undrar om det kan vara något att testa även i genren gubbrockspop med Americanarötter.

jaa kanske det om du tycker basen försvinner men gubbar brukar inte vara några basofiler direkt 😛

Postat

Du kan ju också prova att göra en "layered kick"(finns det något svenskt ord?). Med andra ord lägga en kick med mera sub på exakt samma beat och sedan mixa ihop det.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

För mycket bonk i kicken mellan 120 - 200hz skulle jag tippa.. den ligger utanpå mixen i stort sett genom hela låten.

Enligt min smak har du helt lagom med "sub" från basen och låten är riktigt najs..men som sagt, jag tycker kickens hårdhet sabbar det hela.

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.