Jump to content
Annons

Latency, PreSonus Firebox, ENGL E530...hjälp!


Chrisgitarr

Recommended Posts

Hej.

Finns det någon här som kan hjälpa mig med ett litet problem jag har.

Införskaffade en ENGL E530 preamp och RedWirez cab impulser i tron om att allt skulle

funka tip top direkt. Noop!

Jag kan inte lyssna på min preamp med cab. impulser direkt.

(Som man gör när man mickar upp på vanligt vis med gitarrstärkare).

Däremot kan jag lyssna på preampen utan latency men då utan cab. impulser.

Jag har skapat ett audiospår och på insert lägger jag mina cab.impulser.

Jag kan spela in med preampen utan att höra cab.impulserna men när jag sedan spelar upp filen igen då låter det kanon.

Någon som kan hjälpa mig??

Tack på förhand.

MVH C

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ööö gör du allt rätt? Använder nåt impulsreverb och klickar på monitor när du spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ööö gör du allt rätt? Använder nåt impulsreverb och klickar på monitor när du spelar in?

Tack för svar. Jag lär nog inte göra allt som jag borde skulle man kunna säga.

Impulsereverb var faktiskt nått nytt. Vad är det?? :-)

Om jag klickar på software monitoring får jag så mycket latency att det inte går att spela med det. Jag kan som sagt spela utan latecy genom fireboxens egen mixer med då får jag inte cab. impulserna med. Det kan bara vara min feta okunskap i detta som spökar.

Vad är det jag håller på med??? :-)

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du måste för det första ställa in ditt ljudkort när det gäller latencen. Det är bara öppna för ditt ljudkort och välja. Du måste ha nåt impulsreverb, antingen om det finns ett i din daw. Annars finns det gratis att använda som funkar att laddar in impulser. Kommer inte ihåg vad de heter men de finns på bl a http://www.guitarampmodeling.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kör du Logic Pro har du Space Designer du kan använda dig av för att ladda in impulserna.

Edit: Tror inte Logic Express har Space Designer.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ställ in ljudkortets buffer size på 128 samples vid inspelning, och öka sedan till 1024 vid lyssning/mix.

Du kan också ställa programmet i low latency mode vid inspelning och klicka ur den när du gjort dina tagningar.

Skrmavbild2012-05-14kl081253.png

Redigerat av polifemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in ljudkortets buffer size på 128 samples vid inspelning, och öka sedan till 1024 vid lyssning/mix.

Du kan också ställa programmet i low latency mode vid inspelning och klicka ur den när du gjort dina tagningar.

Skrmavbild2012-05-14kl081253.png

Har provat det mesta men problemet är den att ljudet som jag hör "live" är inte det ljud spelas upp sedan i audiofilen. "Live" ljudet låter nasalt och som att man sitter i en grotta och spelar. Jag kan lyssna på gitarrljudet genom min mixer som hör till Presonus kortet men då får jag inte med impulserna och då låter det riktigt illa. Vad tusan är problemet tro?
Link to comment
Dela på andra sajter

Som polifemo är inne på, du behöver antagligen ställa ner buffersize så du får en vettig latency som inte stör. 128 eller 256 samples bör ge en så låg latency att den inte stör vid 44.1khz-upplösning (standard).

Det du laddar redwirez-impulser i, kan du testa att stänga av den pluggen och se om du har likadan latency? Kan vara en plugg som krånglar oxå och ger förhöjd latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte fungera...!

Tänk igenom kedjan av signalen först.

Gitarr - preamp - ljudkort - ADomvandlare - DAW - Kabinettplugg - DAW - DAomvandlare - ljudkort - monitor....

Oavsett hur du än bär dig åt så är det för tunga beräkningar för att du ska kunna höra ljudet på det sätt du gör genom ett fysiskt kabinett.

Även om du ställer ner latency på ditt ljudkort till absurdum lågt så lär du ändå känna av en viss fördröjning.

Datorn måste beräkna hur ljudet låter genom impulsen.

Det tar tid till skillnad från en rent analog källa där "beräkningen" går med ljusets hastighet i kablarna.

Om detta ska kunna fungera så måste du likt en gitarreffektsburk,typ en POD eller annat, sköta simuleringen på signalen direkt i stället för att gå genom datorns processor flera vändor.

För min egna del så använder jag Nigel i UAD korten som har processorkraft för att sköta den uppgiften enkom.

Vet ej om det dykt upp något ljudkort som klarar detta annat än UAD Apollo som i sig har UADs pluggar processade i sig?

Någon som vet?

Kontenta.

Datorn måste alltid beräkna ljudet.

Det du vill göra är omöjligt utan viss fördröjning.

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Näe, det behöver du nog inte, men du kan ju testa LA Convolver: http://audio.lernvall.com/ för att se ifall latencyn blir mindre störande.

LITE latency måste du stå ut med (tror att jag har ca 11ms med buffern på 128 samples) när du spelar in såhär... (edit: Cruncher hann före)

Visst, det kvaddar spelkänslan en aning, men det går att vänja sig.

Personligen så spelar jag ofta in utan (!) medhörning (även distade prylar) och nöjer mig med det akustiska plinket elgitarren :-)

Lite udda kanske, men timingen vinner definitivt på det!

Redigerat av polifemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer inte fungera...!

Tänk igenom kedjan av signalen först.

Gitarr - preamp - ljudkort - ADomvandlare - DAW - Kabinettplugg - DAW - DAomvandlare - ljudkort - monitor....

Oavsett hur du än bär dig åt så är det för tunga beräkningar för att du ska kunna höra ljudet på det sätt du gör genom ett fysiskt kabinett.

Även om du ställer ner latency på ditt ljudkort till absurdum lågt så lär du ändå känna av en viss fördröjning.

Datorn måste beräkna hur ljudet låter genom impulsen.

Det tar tid till skillnad från en rent analog källa där "beräkningen" går med ljusets hastighet i kablarna.

Om detta ska kunna fungera så måste du likt en gitarreffektsburk,typ en POD eller annat, sköta simuleringen på signalen direkt i stället för att gå genom datorns processor flera vändor.

För min egna del så använder jag Nigel i UAD korten som har processorkraft för att sköta den uppgiften enkom.

Vet ej om det dykt upp något ljudkort som klarar detta annat än UAD Apollo som i sig har UADs pluggar processade i sig?

Någon som vet?

Kontenta.

Datorn måste alltid beräkna ljudet.

Det du vill göra är omöjligt utan viss fördröjning.

Piiiz!

/Cruncharn'

Ska man satsa på en Palmer speaker sim. då kanske.

Då borde det bli bra??

/Mr C

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man satsa på en Palmer speaker sim. då kanske.

Då borde det bli bra??

/Mr C

Jo, den gör det du söker i egenskap av att agera loadbox samt högtalarsimulering.

Dock ej i det att kunna ladda in egna simulationer.

De flesta splittar gitarrsignalen och spelar in både en helt ren signal samt en emulerad signal i form av en POD eller en förstärkare.

Den rena signalen körs sedan via någon form förstärkarsimulering och cabsimulator.

Det vi kallar för reamping.

Fy fasen vad dyr Palmerboxen var hörru!!

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den gör det du söker i egenskap av att agera loadbox samt högtalarsimulering.

Dock ej i det att kunna ladda in egna simulationer.

De flesta splittar gitarrsignalen och spelar in både en helt ren signal samt en emulerad signal i form av en POD eller en förstärkare.

Den rena signalen körs sedan via någon form förstärkarsimulering och cabsimulator.

Det vi kallar för reamping.

Fy fasen vad dyr Palmerboxen var hörru!!

Piiiz!

Ja den är inte billig direkt. Jag har spanat omkring lite på nätet efter ENGL demos och denna låter riktigt vass:

Det måste ju gå att få det soundet under tiden man spelar. Det kan ju inte vara så att man spelar in med ett sketdåligt ljud och sedan när man spelar upp ljudfilen igen låter det som det ska??

Det måste ju gå att få få samma resultat med en preamp med impulser som med exempelvis en POD.

/ C

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag sa i en annat forum.... Kan du inte lyssna på den emulerade utgången (recording output) från din e530? Du har ju iaf minst två ingångar på ditt ljudkort. Ta den vanliga output och spela in på ena kanalen och recording output (med emulerad högtalarsimulering) på den andra kanalen som du också lyssnar på via presonus-mixern. Då får du ett ljud som har 0 latency att lyssna på samtidigt som du får en korrekt signal inspelad för att använda impulser på... Eller låter recording output så skit att det ens går att spela med den som lyssning???

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu vet jag inget om Logic och spacedesigner men den har väl också drywet som alla andra impulsreverb? Det ska i alla fall vara hundra pocent wet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu i efterhand fattar jag inte hur det inte kunde funka. Det var ju egentligen inte så svårt. :-)

Men det är bland annat tack vare alla ni goa på detta forum som är så hjälpsamma.

Problemet var att jag hade samplern för högt ställd (512) och att medhörningen måste gå enbart genom Logic och inte via Firebox mixern.

Jag har rattat ljud i massor och har än så länge rattat in ett gött ljud som är mycket likt Ola Englunds playtrough av en ENGL Savage 60. I MIXir2 använder jag Ubercab, SM57, Cap 0 in.

Har även kopplat in preampen i min lilla underbara Ibanez TSA15H genom en MESA Rectifier 2x12 och det låter aptungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

om giatarr prylarna är hårdvara så ska du lyssna genom ljudkortet, hardware monitoring, och inte genom logic.

i Logic, avaktivera software monitoring eller tryck mute på kanalen du spelar in på.

till att börja med, säng av logic(eller starta ej) och se till att få ljud utan logic i gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok adrumdrum!

Jag hajjar!

Dock pratas det om att köra med en impuls i signalkedjan pålagd inne i DAWen och i detta, kunna få ut ljud utan latency!

Det går inte.

Därför undrade jag vad trådskaparen körde igenom.

Det påstås ju fungera så vi har en "holy grail" på gång här.

Jag vill verkligen veta för jag kör gärna med impulser i mina egna produktioner.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja fattade inte riktigt vad problemet var(har själv en engl e530)och inte fattat vad lösningen heller var? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar han inte att han hade på monitoring i både Fireboxens mixer OCH i Logic så han får en ren preampsignal och en "våt" signal (fördröjd) igenom Logic? Nu har han sänkt till 128 eller nåt och stängt av ljudkortsmonitoringen om jag inte är inne och simmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...