Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller på ett projekt där jag enbart kör piano och sång och skulle kunna behöva spela in sången med någon bra sångmick... Både manlig och kvinnlig röst. frågan är vad man borde använda för mick (eller kanske typ av mick) för ett sånt projekt? det är lite olika typ av låtar... Hittills har jag använt mig av en TSM MT87, men tror att jag behöver en bättre mick (får inte riktigt till det ljud jag vill ha, trots en hel del mekande, vilket jag ändå tycker har förbättrat det hela...).

Har lagt ut ett smakprov på hur det kan låta med min nuvarande mikrofon på länk (om det underlättar val att höra våra röster):

http://www.berghskedjan.se/Familjen/Musik/Poster/2012/4/26_Jag_tanker_lita_pa_Dig_Herre.html

Problemet är att jag bor ganska långt från musikaffär och har därför svårt att pröva olika mickar... Så... Vad har ni för förslag?

Annons
Postat

För det första: Vad tycker du inte låter "som du vill"?

För det andra så är mikrofonval väldigt personligt; den skall passa rösten som avses att spelas in.

Mycket viktigt är också förstås rummet du spelar in i. Kanske detta påverkar slutresultatet på ett negativt sätt?

Vad hade du tänkt dig för prisklass?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sången ligger långt bak i mixen, svårt att höra hur inspelningen låter.

Skulle vara intressant att få höra bara sångspåren utan effekter.

Då kan vi komma med tips om inspelningen och ett eventuellt behov av att köpa ny mick.

Men vi får börja i rätt ände, lyssna på patientens lungor innan diagnos kan ställas så att säga 🙂

Redigerat av drloop
Postat

Ja - B1 är en juste mick osm jag tycker tillhör de bästa i prisklassen, men att byta ut en tusenkronorsmick mot en annan, känns kanske inte riktigt rätt...

Gå gärna in på min testsite och hämta ljudexempel av ett gäng olika modeller, så kanske det finns några som du tycker låter trevligare, som kan vara värda att kolla närmare på... 🙂

Postat

Tipsar om sE Electronics Z3300A. Mycket kompetent sångmik (funkar kalas på ackar också).

Annars så har du ju också Rödes NT1A och NT2A. I vilket fall som helst så vore det bäst att försöka låna hem 3-4 mikar och prova hemma i lugn och ro.

Vänligen,

CHAE

Postat

[...]men att byta ut en tusenkronorsmick mot en annan, känns kanske inte riktigt rätt...

+1 på det. Claes!

Postat

Tack för respons!

Claes: Jag har lyssnat en del på din sida, men jag blir inte helt klok ändå... Det finns ju så fantastiskt många alternativ...

Tack CHAE för tipset! hur skiljer den sig mot se2200a (bortsett från multipattern vilket se2200a mk2 har)?

drloop: Jag sänder länk till ett annat klipp där det jag verkligen retat mig på (framför allt f-ljuden) är verkligen hörbart. jag har försökt testa med att lägga till mikrofonens -10db pad och lite så för att få det bättre (ena strofen i klippet är utan paden och andra är med paden) i andra strofen är "puffskyddet" (helt hemmagjort av en nylonstrumpa dragen över en plastring [dubbelt i andra tagningen, vilket ger 4 lager strumpa...]) flyttat 5-10 cm ifrån mikrofonen, i första tagningen ligger det mer eller mindre mot mikrofonen. I andra tagningen är min hustru betydligt närmare micken än vad hon är i första.

Andra strofen känns betydligt bättre (enligt mina öron), men tendensen til "f"-ljuden finns kvar något...

Länk till detta klipp:

http://www.berghskedjan.se/Familjen/Ljudtest/Poster/2012/5/14_TSM_MT_87s_mk2_ljud.html

MVH

Postat (redigerat)

Jag som tittar runt lite på mickar jag också, pratade med ngn försäljare som sa att de kinesiska budgetmickarna kan ha ojämn kvalité (olika ljud mellan mickar om man vill använda dom i stereo) och att de ofta har en "kinadiskant" (vass diskant). Det sistnämnda gör att de låter bra i a-b tester, men kan vara bidrag till dålig diskant. Då jag väser/kvider när jag sjunger så bör jag undvika kinadiskanten, sa han. Han nämnde nåt också om hur de tar emot ljudet om det inte kommer direkt framifrån, vilket också skiljer sig åt. Han tyckte att tex AT2020 var en neutral och bra budgetmick som han använder ibland trots att han har många dyrare att välja mellan. AT menar han på går att köpa vid två olika tillfällen och de kommer låta lika. Röde var också en bra mick. SE är av bättre kvalité med egen fabrik, men också vassa (vilket jag läst om SEX-ettan).

Min idé att köra med dynamisk pga dåligt rum tyckte han inte var bra. Ska man enbart ha en mick så ska man ha en stormembranare. Jag tyckte han sa att sm7b kunde låta nasalt på vissa röster.

Redigerat av Erik dP
Postat

Jag tyckte han sa att sm7b kunde låta nasalt på vissa röster.

jag gissar att han sa sm7b funkar bra på nasala röster

så upplever iaf jag den micken

2 ot cent bara 🙂

Postat (redigerat)

jag gissar att han sa sm7b funkar bra på nasala röster

så upplever iaf jag den micken

2 ot cent bara 🙂

...Jag uppfattade det som att den kunde förstärka det nasala (vilket jag tycker mig ha läst ngn annanstans också), men det kan ju uppfattas som bra om man gillar det. Jag har också läst att den låter rätt lik SM57. I alla fall med boosten och lowcut påslagna.

Redigerat av Erik dP
Postat

...Jag uppfattade det som att den kunde förstärka det nasala (vilket jag tycker mig ha läst ngn annanstans också), men det kan ju uppfattas som bra om man gillar det. Jag har också läst att den låter rätt lik SM57. I alla fall med boosten och lowcut påslagna.

både sm57 & sm7b är mikrofoner som jag skulle sätta in för att mjuka upp en hård/nasal röst

men det finns alltså folk som upplever det tvärt om då uppenbarligen 🙂

Postat (redigerat)

både sm57 & sm7b är mikrofoner som jag skulle sätta in för att mjuka upp en hård/nasal röst

men det finns alltså folk som upplever det tvärt om då uppenbarligen 🙂

...Allt är väl relativt. Det kanske var relativt stormembranare. Vet inte, men om en stormembranare låter "öppnare" än en dynamisk så kanske det är det som kallas nasalt. Som budgetmick, med vasande stämma (åt det nasala hållet) så fick jag för mig att AT2020 och den dyrare AT2035 kunde vara tänkbara alternativ. Dom sålde också SE, SP och Röde, så det handlade inte om att styra mig ifrån dessa. AT2020 har tydligen några dB högre brus än 2035, men han verkade tycka att det var alldeles för mycket fokus på brus och alla hade tillräkligt låg nivå. 2035 har också medföjande gummiupphägning. Jag vet inte om 2020 har lowcut vilket 2035 har. Båda är electret-mickar (eller vad det heter) med något mindre membran än flera andra, om det spelar ngn roll. Jag har inte grävt så djupt då jag var ute efter ljudkort egentligen. Ett Mackie Blackjack. Jag har tidigare kört micken direkt in i Ipodens hörlurskontakt.

(Jag kanske ska lägga till att jag spelat in det mesta i min signatur med en lånad shootgun-mick, Audio Technica. "Where no monsters go" spelade jag in sången separat med micken (gitarren är en Variax). Dock så blev ljudet mycket bättre sedan jag stoppat in ett färskt batteri i micken, så ljudet kanske inte är representatibelt för micken. Man lär sig nåt varje dag. Men allt är ändå bara snabba testinspelningar, så ljudet var inte primärt.)

Redigerat av Erik dP
Postat

Jag har själv tittat på sct800 (t.bone) den verkar få relativt bra recensioner men är osäker på hur den klarar f och s (eller om den också dras med "kinadiskanten"? verkar annars ge ett fylligare ljud)? Var ett tag inne på blue spark som också verkar få bra recensioner, framförallt på kvinnliga röster... Men jag kanske är helt ute och cyklar? man kanske måste upp betydligt mer prismässigt??? Hur verkar AT mickarna klara s- o f-ljuden (det går ju även att lyssna lite på Thomann och där verkade de ha lite speciell, men intressant, karaktär...)?

• 2 veckor senare...
Postat

Har nu införskaffat en beggad ADK Generis GT2 rörmick som vid första testen verkar låta riktigt trevligt! Helt klart nöjd (åtminstone hittills) med detta inköp!

Postat

Köpte själv Röde nt-2a i helgen och en mickscreen. Ett Apogee One fungerar som ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.