Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Gain ställer du på din pre amp.

MVH

Anders

jag pratade med en på musikaffären och då sa han att jag skulle ställa pre ampen på kl tolv ett och att jag skulle ändra på cubaset. eller nåt sånt.
Postat

jag pratade med en på musikaffären och då sa han att jag skulle ställa pre ampen på kl tolv ett och att jag skulle ändra på cubaset. eller nåt sånt.

Då vet han inte vad han pratar om - eller så blev det någon missuppfattning på vägen.

Gain ställs på ingången - alltså i preampen. Om du behöver justera gain i efterhand i Cubase, så är det redan för sent eftersom ljudet redan är inspelat i fel nivå då. Man bör ta saker i rätt ordning och inte per automatik räkna med onödig efterbehandling som kan orsaka mer skada än nytta.

Det finns en gaininställning i Cubase också, men det är till för att höja signal som var för svag från början - och det har samma effekt som normalisering eller att ändra på volymregeln - och är absolut INTE samma sak som att ställa in gain rätt på preampen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.