Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Spelar in i cubase och ibland i logic, gör ofta bas och trummor som jag gör om till mp3:or spelar upp dessa i PA med max volym på mp3-spelaren. problemet är att det inte blir samma ljudnivå så jag blir tvungen att komma ihåg hur hög volym jag ska ha på varje låt. Tänkte att det kanske finns ett sätt att "normalisera" mp3-filerna som man gör tex när man bränner en skiva, kanske det finns en function i cubase eller logic...Är det nån här som vet ? Jag vore tacksam då detta börjar kännas som ett problem 🙂

Annons
Postat

Det är det man gör då man mastrar musiken... Att få hyfsa jämn signal över alla låtarna.

Ett enket sät är ju att bara lägga upp de färdiga låtarna i ett nytt stereospår i logic, sen lyssna efter var det behövs bli starkare/svagare och justera därefter...

Postat

Enda sättet att få det riktigt bra är att justera det manuellt innan du gör om det till mp3 (att komprimera det till mp3 borde inte påverka den upplevda ljudnivån). Tänk på att om någon låt har mer bas än de andra kan det göra att den låten upplevs som lägre än de andra. Försök att ha ungefär lika mycket bas på alla låtar, om du inte vill justera nivåerna för hands under spelningen (vilket det verkar som att du vill slippa?)

Postat

Jag missuppfattade dig tror jag. Trodde du menade att alla låtar redan var nollade, men att de upplevdes som olika starka. Isåfall är det kompressor och/eller limiter som gäller. Men det är ju inget som sker automagiskt, man måste ju lyssna manuellt ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.