Jump to content
Annons

spökeffekt på medhörning?

staxxon

Recommended Posts

hm..har nån konstig effekt på medhörningen när jag skall spela in. Skulle lägga sång men det lät skumt, som ett pyttelitet reverbe eller flanger effekt. Är samma på alla spår och alla nya låtar. Blir inte bättre alltså. Det inspelade spåret har inget av effekten med sig in, dvs torrt, så jag förmodar det är något med medhörningen. Hittar dock inget som verkar vara 'fel'. Nån cubase inställning? Eller är det ljudkortet? Har inte rört något där heller.

Provade och lägga ett gitarrspår igår och då dök det upp där också. Lade ett kleant spår, på guitarrigg, och skulle sedan lägga nya tagningar, men då fannss guitarrig med i hörningen, har inte varit så innan. Tips?

Dela på andra sajter

Annons

Nu skriver du ju inte vilka prylar du använder men spontant gissar jag att du använde någon slags latency-fri "direct monitoring" och att spökeffekten du hör är läckage från ljudet med latency. Kan vara en tidskillnad på ca 5 - 20 mS kan jag tro.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.