Jump to content
Annons

Audix I5


Anders F

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Måste bara få prata mig varm redan nu efter att bara ha använt micken på en enda inspelning. Och det va bara ett test. Men tjenare vilken mick. Den bara sitter där! Så här bra har jag aldrig fått grundljudet med en sm57:a på min stärkare. Tyvärr åker nog 57:an bort mer och mer för min del, funderar mer på att införskaffa fler I5 istället! Har dock ett antal 57:or vilket kanske förklarar saken lite också.

Uteseendet är lite tjockare än 57:an där fram men kortare, vilket bara är till dess fördel. Lättplacerad mikrofon och fungerar kanon att fästa på sargen på trummorna (hann testa det lite snabbt idag)

Om ni har en 57:a och ska skaffa fler, testa en I5 först. Om inte så kommer den bli ett grymt komplement!

Litet rent gitarr plock (oredigerat och omixat, så som det lät in helt enkelt)

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Audix%20I5%20Clean%20guitar.mp3

bara ett tips till er!

33083_l.jpg

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Missförstå mig rätt. 57:an är en bra mick, annars hade man inte skaffat flera stycken. men denna i5 va betydligt trevligare på min stärkare iaf upplevde jag. Vad jag hört andra säga ska den vara övergrym på virvel så det ska jag testa så fort jag hinner.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte sälja mina 57:or. men när man har några stycken så kan det vara klul med något annorludna. i5:an funkade bättre på min stärkare än vad 57:an någonsin gjort. Men det kan ju också ha varit rent flyt. Men i5 är en grym mick som är värd att kolla upp och testas. Det jag upplevde som bra med i5 är att ljudet den tar upp låter mer likt ljudet jag hör även det är närmickat.

Var´för kan bero på flera saker, men jag misstänker i5 tar upp mer ljud off axis än vad kanske 57:an gör. Men det får man kanske testa för att avgöra. Jag bara spekulerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade nu först... Första grejen med rent ljud lät verkligen bra, nr med skitigare ljud gillade jag inte nå vidare. För mycket hi mid på stärkaren eller? Säkert en skitbra mick hur som helst. Det är en sån utveckling på grejer nu, och ett sånt enormt utbud att det knappt finns utrymme att beskriva alla bra grejer för överkomliga pengar. Lätt att de försvinner i mängden.

Den där micken skulle säkerligen gå bra att rappa i oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den finns på www.audix.se också. Någon som beställt därifrån?

Tack för tipset! Jag blir så sugen på alla mikrofonerna att knäna börjar klappra som virveltriolerna i Elvis "Hound Dog"! 😛

Var görs de här mickarna? USA-konstruerade och byggda vid Gula Floden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hmm. vet inte exakt vart de görs, men tror det är USA. Det borde ju gå och kolla upp.

Här blev en distad testinspelning. Blandad nu Audix med 57:an istället för två 57:or. 57_an mot konen och audix 45 grader vinklad. Ingen processering på gitarrerna.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Adux%20metal.mp3

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du några jämförelse klipp med SM57 och I5?

Jag gillar fortfarande SM57 på gitarrförstärkare, men jag brukar välja MD421 om den finns i studion. Men det beror ju på vilket sound man vill ha förstås. Alltid trevligt med mickar som är lite mindre, blir som sagt lättare att placera.

Då får man kanske tre mickar att välja på för guran nu då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

finns en del YT klipp med jämförelse mellan sm57 och i5

inte jätteimponerad men för för en liten annan tvist kan

den säker användas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförelse: Först i5 och sedan 57:an

MVH

Anders

Jo, det var ju en hyfsad skillnad, helt klart.

i5:an låter lite öppnare/mer diskantrik. Kanske får plocka hem en och testa själv. 🙂

Nej, Nilsson....jag kommer inte sälja SM57:orna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då jag gjorde denna inspelning för annat ända mål så tänkte jag att jag ändå kan lägga upp den här också då all gitarr är inspelad med i5.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Hockey%20riff%202.mp3

EDIT: Har upptäckt att jag gärna placerar i5:an på andra ställen än 57:an, så det kräver lite "avvänjning" från 57:an och att man inte bara placerar i5:an där man annars alltid sätter sin 57:a

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...