Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har kollat runt efter en ny dator till min studio och har fastnat för en Snömachine ifrån Frost (http://www.frostacm....?products_id=20). Support, konfigurering och allt i ett snabbt fungerande paket i all ära, men jag kan inte hjälpa mig själv att tänka på hur mycket jag skulle behöva lägga ut för att matcha dess prestanda vid ett självbygge. Eftersom alla delar inte är specade på hemsidan så skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med detta.

Så vad kostar en Snömachine hos Frost jämfört med vad en självsnickrad dator kostar med samma prestanda? Här handlar det helt enkelt om att matcha!

Skulle lägga till extra minne på totalt 16 Gb och en Intel i7 2600 Quadcore (4 x 3,4 GHz, 8 MB cache).

Då hamnar prislappen på 21.000:- ink moms och frakt

Tack!

Annons
Postat

Jag byggde en dator som påminner en hel del om den du vill ha, fast jag hade satt ett tak på 10 000 kr i kostnad, så jag valde 120 GB SSD och billigare chassi och endast standardkylning, och inget extra grafikkort. (//forum.studio.se/index.php/topic/91909-datorbygge-dagbok-fran-en-amator/)

Lägg på en tusenlapp för större SSD, lägg på några tusen för chassi och kylning så hamnar du nog ändå under 15 000 kr. Pengar finns alltså att spara, men räkna med en helgs arbete.

Postat

Prestanda i siffror är inte allt. Ska man faktiskt göra musik och inte lägga en massa tid på trassel så kan det ju vara praktiskt att veta att allt lirar ihop. Köper du en Frost så slipper du liksom bekymra dig. Det kan ju vara värt en hel del, plus att man kanske inte behöver den extra teoretiska prestandan som man får om man lägger samma pengar på att bygga en dator själv?

Sen så behöver det ju inte vara så krångligt egentligen. Har hjälpt ett ganska stort antal vänner och bekanta att komma igång med musik, och då handlar det sannerligen inte om några special-byggen till datorer. Folk har ju oftast någon standard laptop eller tower från Acer, Dell, HP eller liknande. Och i 9 fall av 10 är det aldrig några som helst problem.

Det enda man ska kolla noga på, i a f om man ska sitta i samma rum som datorn, är kylningen. Fläktar kan ju låta helt hysteriskt mycket.

Postat

Grymt med datorbyggesdagboken! Vad har du köpt för någonting att ha i burken (hittade inga specar på sidan?). Om en Frost kostar 5000:- mer än ett hembygge med fördelarna support och ihopsättning så ser jag ingen större vits med det.

Datorn kommer stå i samma rum, så att den är tyst är ett måste.

Postat

Min dator innehåller:

142105: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - ATX / Intel Z68 / DDR3 / 2xPCI-E (3.0) / USB 3.0 / SATA 3.0 / Firewire - [HV] 1 st á 1590 kr

75980: Antec Chassi Sonata III Mid Tower - Svart (500w) - [HV] 1 st á 995 kr

127474: Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed) - [HV] 1 st á 2639 kr

132032: Intel Intern SSD 120GB 320 Series Intern SATA 2.5" (SSDSA2CW120G310) - Bulk - [HV] 1 st á 1449 kr

138889: Kingston HyperX Genesis 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz CL9 (KHX1600C9D3K2/8GX) (2X4GB) - [HV] 2 st á 429 kr

102682: Microsoft Windows 7 Home Premium Engelsk (64-bit) (OEM) (DVD) - [P] 1 st á 995 kr

103534: Samsung Intern Hårddisk Spinpoint F3 1TB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II) - [HV] 1 st á 1290 kr

143311: Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7280S-0B Svart - [HV] 1 st á 189 kr

Dessutom tillkom extra firewire-kort, eftersom jag inte insett att moderkortets fw inte hade "extern anslutning".

Som jag påpekade i byggdagboken låter datorn kanske lite för mycket. (Vet inte om det är processorfläkten eller chassifläkten som är orsaken, eller båda.) Problem först då man spelar in med mikrofon antar jag.

Postat

Om du känner dig hyfsat van med Windows behöver du ingen Frost. De optimeringar som de gör kan du göra själv i de fall det verkligen behövs. Saker lirar allt som oftast ihop, och är du osäker kan du kolla på forumet. Det känns ju tråkigt att du ska betala 21000 när du utan större bekymmer kan komma ner en bra bit under 15000.

Postat

Det var ingen dålig dator för 10.000:- måste jag säga.. Synd med fläktarna bara, men det är ju inte direkt någonting svårt att lösa med tiden... Det ser väldigt lockande ut, driver nog bort ifrån Frostidén och kör själv istället! Vad innebär "extern anslutning" till firewire? Inga kontakter på utsidan? 😛

Postat

Vad innebär "extern anslutning" till firewire? Inga kontakter på utsidan? 😛

Precis. Det sitter bara ett par pinnar på moderkortet, anslutning ut saknas.

Postat

Satt precis och läste den nu.. Det är inte lite saker att tänka på direkt!

Därav bestämde jag mig för att köpa skräddarsytt. Racktone Halle fick det bli. Fläkten är komplett tyst, varit nöjd sedan köpet (nov 2008). Då fick jag ge 17 papp, idag kostar den cirka 21, har jag för mig. Som ett alternativ till Frost och hemmabygge, alltså.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog hellre sätta datorn där den inte stör och satsa på bluetooth mus och tangentbord och en lång hdmi kabel än att lägga ner så mycket energi och pengar på att få den helt tyst.

Postat

Jag skulle nog hellre sätta datorn där den inte stör och satsa på bluetooth mus och tangentbord och en lång hdmi kabel än att lägga ner så mycket energi och pengar på att få den helt tyst.

känns besvärligt det också. satsa pengar på en bra låda istället(alltså chassi)

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lådan är ju oxå ett av problemen så det gör dom redan. Ett kort och en sladd och lite större frihet att välja hårdvara måste väl vara ganska bra tycker jag.

Redigerat av BurninSven
Postat

Bästa chassit tycker jag är Antec P18x/19x.

Detta för att de har skiljt ut nätdelen och hårddiskarna, så att de sitter i ett separat kabinett i botten av chassit. Det gör att värmen från hårddiskarna (åtminstone så länge man inte har fler än 4st diskar...) inte kommer in till moderkortet, utan den värmen dras ut av nätdelens fläkt. Stora och lågvarviga chassifläktar högt upp i chassit drar ut värmen från moderkurt/CPU/grafikkort/RAM, så det blir väldigt bra på alla fronter. 🙂

Jag har inte ens någon fläkt på min CPU-kylare, utan bara en rejält tilltagen kylfläns (Scythe Orochi) - och det räcker fint.

Postat

Ok, så nu har jag kollat runt en hel del på vad man ska/inte ska, bör/inte borde, måsten och undantag. Jag blir snurrig! Vill någon hjälpa mig att slänga ihop en varukorg för en komplett PC med:

* i7-processor

* ingen skärm

* inget Windows (har 7an, 64 bitars)

* USB 3

* 7-8st USB 2

* Firewire

* Dubbla hårddiskar (en systemdisk (relativt liten, för windows och pro tools samt en audiodisk (1TB))

* Tyst!

* 8-12 Gb RAM (Osäker här, vill köra stora projekt, är 12 Gb overkill?)

* Vet ingenting om antal trådar, vad säger ni?

Budget runt 15.000:- ink moms

Vad tror ni om denna setupen, låter den rimlig?

Postat

Jag skulle starta med en i7 3770K-processor, och välja resten ungefär som den datorn jag byggde, inkl SSD!!!

Finns ingen anledning att spara på RAM, kostar så lite, så stoppa i 16G.

Välj chassi enligt rekommendationerna tidigare i tråden.

(Att göra en varukorg tar timmar...)

Postat

Verkara vara som på mitt moderkort, ingen Firewire utåt.

Separat grafikkort behövs kanske inte? Jag har iaf inget... (Men spelar inte spel heller.)

Fläkten som följer med processorn kan kanske låta lite mycket? (Säger en del andra.)

Ingen aning om det spelar någon roll, men fundera på snabbare RAM.

OCZ hade iaf tidigare högst returfrekvens av SSD. (http://www.behardware.com/articles/843-7/components-returns-rates-5.html)

Postat

Tänkte ljudlägga filmproduktioner med PCn så jag antar att ett separat grafikkort är att föredra då?

Hur byter jag fläkt på processorn, köper man det till och monterar istället för originalfläkten eller köper man en som får stå bredvid och kyla?

Och på tal om fläktar, några sådana har jag inte lagt till, behövs det med det chassit jag har valt?

Lade till 1600 MHz RAM i kundvagnen istället för 1333 MHz (finns över 1800 men moderkortet verkar inte stödja det).

Postat

Ok, så nu har jag kollat runt en hel del på vad man ska/inte ska, bör/inte borde, måsten och undantag. Jag blir snurrig!

Inte för att vara sån, men det är ju just en av anledningarna till att köpa en färdigbyggd dator där någon redan tänkt klart åt dig. Allt från vilka delar som passar ihop, till hur allting ska kylas så effektivt som möjligt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.