Jump to content
Annons

Cubase 5 + Virus TI2 hjälp


Nicko35

Recommended Posts

Har beställt en Virus TI2 Polar som jag förhoppningsvis får hem i veckan så jag tänkte va ute i god tid och ställa några frågor så allt kickar igång så smärtfrit som möjligt.

Jag har Cubase 5 och jag undrar hur det funkar där,kommer Virusen upp som ett instrument track under vst istruments?

Är det i så fall bara att öppna ett nytt instrument track varje gång man vill ha ett nytt ljud/spår?

Jag är helt ny på det här så förklara gärna utförligt som om jag var en helt nybörjare

Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Plugg ja, audio in ja. Frågan är bara hur du hanterar separata effekter på audio? Någon som har Virus får svara.

En skillnad till, begränsningen av antalet röster ligger inte i datorn utan i synten. Så kör du stora patchar så har synten kanske 20-30 röster, medan mindre komplexa upptill 90 röster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du installerar Virus programvara / drivrutiner i datorn och kommer sedan om du gjort rätt få upp Virusens kontroller i Cubase ( läggs antingen in i VST racket (F11) eller som ett Intrument track och för att köra virusens kontrollmjukvara i Cubase använder den USB, inte de vanliga MIDI-portarna, den kör även ljudet genom USB't.

Du kommer eventuellt få fippla med Virusens latency och ställa in vilken buffert som ska användas på Virusens ljudkort (USB)och det gör du i Windows ( har för mig att det står i manualen som följer med drivrutinerna, alt. kan laddas ned från deras hemsida) när det är fixat är det bara att starta Virus TI i Cubase och köra på. Resten står i manualen till Cubase hur just de specifika frågorna löses.. jag tänker på hur du ställer in ljudkort och hur du skapar midispår o.s.v . men det kanske du har koll på.

Man kan även köra Virusen via vanlig midi men då får du inte tillgång till kontrollermjukvaran och den blir mer som en vanlig synt.. däremot blev det för mig som natt och dag i.o.m att min ASIo drivis ger 50 -70% lägre latency på alla tre ljudutgångarna, något som inte går att åstadkomma via USB i min dator.

Virusens ljudkort går ned som mest till 128 samples men då måste USB-porten vara helt fri från andra enheter och inte dela IRQ med något annat, då knastrar det.. när man måste gå upp ett steg i buffertstorlek och köra "128 samples + safetybuffer" tycker jag det blir segt att spela "live", det blir lite som en smörklick i het stekpanna.. hmm typ... testa får du se, du kanske inte upplever det på samma sätt.

En annan grej är att arpeggiatorn måste ha lite startsträcka för att synca tempo, så när du spelar in tänk på att inte sätta Left locator på "takt noll" d.v.s exakt i början i Cubase Arrangefönster utan någon takt in, då går det perfekt...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för det svaret Lundin det var precis vad jag ville höra,hoppas jag får hem synthen i veckan så jag kan köra igång.Ev kommer det lite fler nybörjarfrågor lite senare hoppas på samma respons då.

Niclas

Redigerat av Nicko35
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret Lundin det var precis vad jag ville höra,hoppas jag får hem synthen i veckan så jag kan köra igång.Ev kommer det lite fler nybörjarfrågor lite senare hoppas på samma respons då.

Niclas

Absolut, skickar mitt kontonummer så löser vi det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...