Jump to content
Annons

Effektkedja (vilken ordning?)


Cypher

Recommended Posts

Hej alla!

Är relativt ny vad gäller mixning och har därför några funderingar, har provat mig fram lite och så, men

har svårt att avgöra vad som låter "rätt".

1. Har börjat använda Logics egna plugg "Noise Gate" en del för att reducera bort oönskad brus på vissa

samples, bör denna plugg ligga först i kedja, dvs. innan kompressor, eq mm, eller sist?

2. Liknande fråga gällande effekterna Delay och Reverb, vilket bör ligga före vilket, dvs. delay före reverb eller tvärtom?

Uppskattar seriösa svar, tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du ta bort brus; gör det så tidigt som möjligt.

Delay/Reverb (tidseffekter i stort) lägger man oftast, men inte absolut nödvändigtvis, på en effektbus dit man sedan skickar den torra signalen för att våta ner den och få en bra blandning. Då slipper du lägga reverb på varje enskild kanal, vilket skulle äta upp många cpu-cykler för din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt. Problemlösning först, sen finlir. Angående delay och reverb så bör du göra en buss för vardera effekt där du har 100% wet inställt. Sen gör du två sends på kanalerna som du vill påverka och skickar ut önskad mängd signal till effekterna. Att ställa in sendarna på PRE kan vara att föredra, då påverkas inte mängden effekt av kanalernas volymregel eller muteknapp.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Noise gate så tidigt som möjligt. En bra tumregel är att aldrig processa material som ändå ska bort (vilket gör att man även bör ha eq så tidigt i kedjan som möjligt).

Annars finns det inga "regler", utan man får göra vad som känns bäst och låter bäst. Att mixa musik är ingen exakt vetenskap, utan olika låtar kräver olika metoder.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eller sidechaina in en eq till gaten.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svar.

Jag är en flitig användare av bussar och sendar, så om jag förstått det rätt spelar det alltså

ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till

delayet först, sen går undre send till reverbet etc?

Noise gate så tidigt som möjligt. En bra tumregel är att aldrig processa material som ändå ska bort (vilket gör att man även bör ha eq så tidigt i kedjan som möjligt).

Tack för tipset, men en fundering, om man nu har en eq före t.ex en kompressor, påverkas inte hur kompressorn i sin tur jobbar om man senare skede börjar ratta på eq:n för att exempelvis få ljudet att sitta bättre i mixen eller liknande? I sånna fall:

-Noise Gate

-EQ

-Kompressor

-EQ (igen)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svar.

Jag är en flitig användare av bussar och sendar, så om jag förstått det rätt spelar det alltså

ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till

delayet först, sen går undre send till reverbet etc?

Tack för tipset, men en fundering, om man nu har en eq före t.ex en kompressor, påverkas inte hur kompressorn i sin tur jobbar om man senare skede börjar ratta på eq:n för att exempelvis få ljudet att sitta bättre i mixen eller liknande? I sånna fall:

-Noise Gate

-EQ

-Kompressor

-EQ (igen)?

Stämmer. Och då funkar med fördel en EQ igen. Precis som man kan ha ett gäng olika kompressorer med olika karaktär på samma kanal för att uppnå olika effekter, och för att inte låta en kompressor ta hela smällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svar.

Jag är en flitig användare av bussar och sendar, så om jag förstått det rätt spelar det alltså

ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till

delayet först, sen går undre send till reverbet etc?

Nej, precis. Spelar ingen större roll.
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet är det egentligen bara att experimentera tills man hittar det ljud man söker. Ibland kan det oortodoxa ge det mest kreativt inspirerande resultatet.

Jag själv brukar jobba enligt några få deviser dock; så få olika reverb som möjligt, snudd på aldrig delay efter reverbet och eq vart helst en eq gör nytta. Typ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

2. Liknande fråga gällande effekterna Delay och Reverb, vilket bör ligga före vilket, dvs. delay före reverb eller tvärtom?

Send Delay först sen Reverb om du vill ha reverb på delayet. Men det är kanske inte alltid man vill ha det...

Och EQ på delay och reverbkanalerna, skär bort lite botten så det inte blir grumligt av basfrekvenserna och skär i lite i toppen.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...