Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Yoyo,

Inte gjort musik på bra länge av diverse anledningar, men är taggad som fan nu igen!! Hade en röde nt2a förr, men är beredd att lägga runt 5000kr nu. Viktigt att jag får ett jävligt stabilt mickstativ till för mitt förra var riktigt skit.

Bra om det finns så det kan skickas till Portugal också.

Till rap endast.

Några tips?

Annons
Postat

Ingen?

Blev tipsad om

BLUE Babybottle

Violet Design Black Knight

Audio-Technica AT4040

Avantone CV-12

Fick lyssnat på BLUE Babybottle och känns om det blir den ifall ingen har något att kommentera?

Postat (redigerat)

Stativ och mikrofon är ju två olika produkter. Mig veterligen följer det inte med ett stativ då man köper en mikrofon? Möjligen ett puffskydd och ett fäste! 😲

Fast har du möjlighet ska du förstås testa micken först, dom kan låta lite olika beroende på röst.

Fast ett par tips: Om du inte har ett bra behandlat rum (bra akustik och lagomt samt rätt dämpat) så kan faktiskt en dynamisk mikrofon med njurkaraktäristik vara bättre till rap. T.ex en Shure SM7.

En stormebrans kondensatormick typ din Nt2 eller Blue babybottle (som faktiskt är bra) har känsligare upptagning och tar upp mer av det kringliggande rummet.

Så mitt tips, ta med Shure SM7 i din lista också! 🙂

Lite läsning om Shure SM7 http://shuresm7.com/ observera att det är skrivet av någon som är såld på den mikrofonen så det kan vara lite väl positivt vinklat 😉

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Shure SM7 låter inte helt fel då, för mitt rum är verkligen inte dämpat. Väldigt tomt och mycket eko!

Nej, tänkte mest på att bli rekommenderad ett bra stativ också. Det jag hade innan passade inte alls till NT2a, så det blev väldigt mycket trixxande innan varje inspelning.

Hade dock tänkt köpa ifrån holmerup musik http://holmerup.noxshop.se/?category_id=1 för bor utomlands och han fixade det smärtfritt till mig senast. Ser att han inte har Shure. Finns det någon annan där du skulle kunna rekommendera mig? 5000 är inte hugget i sten heller utan jag är flexibel. Pengar är bara papper, right?

Redigerat av illerrre
Postat

Överlåter detta svar till Claes! 🙂 Har också handlat från honom och det funkar superbra! Kollade snabbt i han mikrofonarsenal och hittade inte något som direkt matchar en dynamisk SM7.. Märkligt! Claes brukar ha koll på sådant!

Postat

[...]

Fast har du möjlighet ska du förstås testa micken först, dom kan låta lite olika beroende på röst.

Fast ett par tips: Om du inte har ett bra behandlat rum (bra akustik och lagomt samt rätt dämpat) så kan faktiskt en dynamisk mikrofon med njurkaraktäristik vara bättre till rap. T.ex en Shure SM7.

[...]

Så mitt tips, ta med Shure SM7 i din lista också! 🙂

[...]

+1 på ditt tips ang. dynamisk mik i "tråkiga" rum.

Men, och rätta mig om jag har fel här, SM7:an är väl "built like a tank" och sjukt tung? Har aldrig provat den själv men har för mig att jag såg någon Tub-video där det sas. Jag tänkte även på att mikstativet då kanske måste vara av den mer robusta (= dyrare?) varianten.

Men jag kan ju å andra sidan ha alldeles fel... 😕

En annan grej som jag gräver fram direkt ur minnet är att den kräver grymt mycket gain och någon (Claes?) menade på att en mikpre med jättemassor av gain var att föredra till just denna mik.

Som sagt: direkt ur minnet 😑

I vilket fall:; att dema mikar känns nästan som ett måste. Visst kan andra komma med tips (oväderligt) men jag menar att det är inte förrän man demar själv i hemmiljö som man hör vad miken går för och om man är nöjd eller om man ska prova sig vidare i mikrofondjungeln.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

En som skulle kunna funka bra i ett rum som inte är riktigt ok akustiskt, är BLUE Encore200, som är en dynamisk mick med förstärkare i, så att man får ut stark och fin signal, men ändå har det mindre upptagingsområdet som den dynamiska kapseln har. 🙂

EDIT:

Om allt går som planerat så ska jag hinna med att lägga upp testinspelningar med Encore200 (och ett gäng andra mickar) nu till helgen, på testsiten...

Redigerat av Claes
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag gillar Blue Baby Bottle, SM7 är en bra mick men inte mitt första val till nåt.

Baby bottle var ett bra köp när den kom. Nu har priset halverats och jag tycker inte det försämrat price/performance om man säger så.

Postat

Skulle jag rappa och hade 5000 att spendera skulle jag kanske köra på en dynamisk SM58 eller nåt som man nästan kan ha inne i käften, och för pengarna som blir över skaffa nån channelstrip med både preamp o kompressor. Eller också en billig rörpreamp, samt en beg DBX-kompressor? Jag är ingen expert på rap, men nog vill man vill ha ett rejält komprimerat sound, lagom skitigt?

Borde vara lättare att få rätta feelingen med ett fetkomprimerat och lätt överstyrt sound.

En SM57 med ett extra skumgummi puffskydd på skulle kunna vara nåt. Och blir det ändå lite puffar som kommer med, kan man ju ha de som en del i soundet, att det understryker rytmen. Lite som de som härmar hela trumset med stämband och käft. Och de brukar köra med SM57 har jag sett, troligen just för att det med den micken går att puff-simulera baskaggar...

Bara mina tankar, andra säger att det är helt fel att komprimera direkt vid inspelning, men nog fan måste man försöka hitta ett sound som är lite annorlunda än alla andras. Så en clean mick och klockrent ljud tror jag inte på, varken till rocknroll eller rap. Det ska vara skitigt. 😎 .

Om jag orkar ska jag göra en kort rap med billiga grejer bara på kul.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag gillar Blue Baby Bottle, SM7 är en bra mick men inte mitt första val till nåt.

Baby bottle var ett bra köp när den kom. Nu har priset halverats och jag tycker inte det försämrat price/performance om man säger så.

Instämmer! Jag använder Babybottle själv sedan flera år och är mycket nöjd med den. 🙂

Ett bra sätt att göra så att akustiken i rummet fungerar bättre, är att fixa till en sånghörna - något som varken kostar så mycket eller är särskilt svårt att göra - och inte ens behöver totalförstöra rummet för mer "normalt" bruk. 😉 Då blir man friare och kan i större utsträckning välja den mikrofon man vill ha, istället för att tvingas begränsa urvalet mer...

Redigerat av Claes
Postat

Instämmer! Jag använder Babybottle själv sedan flera år och är mycket nöjd med den. 🙂

Ett bra sätt att göra så att akustiken i rummet fungerar bättre, är att fixa till en sånghörna - något som varken kostar så mycket eller är särskilt svårt att göra - och inte ens behöver totalförstöra rummet för mer "normalt" bruk. 😉 Då blir man friare och kan i större utsträckning välja den mikrofon man vill ha, istället för att tvingas begränsa urvalet mer...

Räcker det att stå i en hörna? Har ju verkligen inget optimalt rum för det är saker runt hela rummet i stort sett, men väldigt tomt på väggarna så ekar bra ändå.

Postat

Räcker det att stå i en hörna? Har ju verkligen inget optimalt rum för det är saker runt hela rummet i stort sett, men väldigt tomt på väggarna så ekar bra ändå.

Du står inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Med absorbenter i hörnet, så dämpas då ljudet som kommer tillbaks utifrån rummet till mickens rätta sida, så det hjälper oftast väldigt mycket med en sådan dämpad hörna. 🙂

Postat

Du står inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Med absorbenter i hörnet, så dämpas då ljudet som kommer tillbaks utifrån rummet till mickens rätta sida, så det hjälper oftast väldigt mycket med en sådan dämpad hörna. 🙂

Men absorbenter är nödvändigt? Vet inte var jag ska få tag i det. Omständigt värre detta!

Postat

Men absorbenter är nödvändigt? Vet inte var jag ska få tag i det. Omständigt värre detta!

Vicoustic har bra produkter och finns i Portugal (det var väl där du bodde, om jag kommer ihåg rätt?), så det borde finnas butiker där som kan sälja deras absorbenter (blir betydligt billigare än att skicka härifrån eftersom frakten är dyr). Annars kan du göra absorbenter själv av mineralull (finns beskrivet i min akustik-artikel som jag länkade till), om du vill komma undan billigare. 🙂

Postat (redigerat)

Hittade en sida som skickar från portugal, still jävligt dyrt.

http://www.alfasoni.com/wproductos.asp?modelo=EZ%20NOISE%20BARRIER&tipo=p&a=Accesorios%20-%20Acustica&p=Acustica&h=Material%20Acustico&n=Elementos%20Acusticos&estado=&dmarca=&dserie=&dpreciomin=&dpreciomax=&titulo=Ficha%20de:%20EZ%20NOISE%20BARRIER

Beskrivningen från den första länken lyder.

"Heavy plate elastomeric layer based on rubbers, plasticizers and fillers of high density, with a weight of 10 kg/m2, sound insulating wall, floor or ceiling. 1 meter x 5 meters. Blocks of sound transmission that reduces the sound transmitted through walls, floors and ceilings. Very effective in the reduction of external noise that is transmitted into your room and reduce noise inside pass outside your room."

Borde väl vara det jag är ute efter då? Men 1x5 meter? Låter helt enormt eller är de utväcklingsbara på något sätt?

Funkar den eller två sådana?

annars kan ni hjälpa mig titta runt vad som hade varit bra?

http://www.alfasoni.com/productos.asp?tipo=p&a=Accesorios%20-%20Acustica&p=Acustica&h=&n=&estado=&marca=&dmarca=&dserie=&dpreciomin=&dpreciomax=&pag=1&ord=&mn=si&titulo=Acustica

Redigerat av illerrre
Postat

Den du länkade till är avsedd som en ljudbarriär vid ljudisolering - inte som absorbent vid akustikbehandling...

Auralex, som de verkar ha mest från, kommer från USA, så de kan nog vara onödigt dyra på grund av dyrare frakter. EZ Acoustics, som de också hade, kommer från Spainen, så där blir det också längre transport, men betydligt kortare förstås... Eftersom Vicoustic tillverkas i Portugal så borde de kunna vara billigare där... Vicoustics Cinema Round eller FlexiPanel A75 är de jag skulle föreslå i första hand - om du inte vill/kan göra absorbenter själv. Det blir alltid billigast att bygga själv, men det blir inte alltid världens snyggaste skapelser (åtminstone inte när jag gör det... 😉).

Annars kolla på paneler som är 75-100mm tjocka.

Postat

Den du länkade till är avsedd som en ljudbarriär vid ljudisolering - inte som absorbent vid akustikbehandling...

Auralex, som de verkar ha mest från, kommer från USA, så de kan nog vara onödigt dyra på grund av dyrare frakter. EZ Acoustics, som de också hade, kommer från Spainen, så där blir det också längre transport, men betydligt kortare förstås... Eftersom Vicoustic tillverkas i Portugal så borde de kunna vara billigare där... Vicoustics Cinema Round eller FlexiPanel A75 är de jag skulle föreslå i första hand - om du inte vill/kan göra absorbenter själv. Det blir alltid billigast att bygga själv, men det blir inte alltid världens snyggaste skapelser (åtminstone inte när jag gör det... 😉).

Annars kolla på paneler som är 75-100mm tjocka.

Mjo, men hittar ingen som levererar!

Känns som jag får köra utan.. Finns det inga bra mikrofoner (säg upp till 1000 euro) som hade passat mig?

Postat

I ett helt obehandlat rum, är det som regel dynamiska mickar som funkar bäst, eftersom de inte har lika stort upptagningsområde som kondensatormickarna, så mitt tidigare förslag med BLUE Encore200 är vettigt i det läget, tycker jag. Det är inte priset som är det viktiga, utan funktionen. 🙂

Andra dynamiska mickar kan må bra av att kompletteras med en inline-förstärkare, som TritonAudio FetHead, så att man får en starkare signal genom kabeln och slipper dra upp ljudkortets preamp lika mycket som med en oförstärkt dynamisk mick.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tittar man på hur polar pattern ser ut mellan Baby bottle och SM7 ser ut så skiljer det marginellt i upptagningsområde.

Så skillnaden är försumbar. Dynamisk mick eller ej....

Med vänlig hälsning,

besserwissern...

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Tittar man på hur polar pattern ser ut mellan Baby bottle och SM7 ser ut så skiljer det marginellt i upptagningsområde.

Så skillnaden är försumbar. Dynamisk mick eller ej....

Med vänlig hälsning,

besserwissern...

Hmmm...

Nu blev det nog en rejäl tankevurpa... 😉

Om du bara tittar på polar pattern, så är väldigt många mickar väldigt lika.

Om du däremot tittar på vilken respons mickarna har på ljudtrycket, så blir det en helt annan historia.

Babybottle ger 33,5mV/Pa, medan SM7 bara ger 1,12mV/Pa - något som gör den dynamiska mycket mindre känslig för rumsljud (mindre upptagningsområde, eftersom det blir allt svagare ju längre ifrån micken man kommer). Encore200, som jag nämnde ger 2,25mV/Pa, så den är känsligare än SM7, men det är fortfarande väldigt stor skillnad när man jämför med kondensatormicken...

/Claes - t.f. Messersmitt 😉

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

I ett helt obehandlat rum, är det som regel dynamiska mickar som funkar bäst, eftersom de inte har lika stort upptagningsområde som kondensatormickarna, så mitt tidigare förslag med BLUE Encore200 är vettigt i det läget, tycker jag. Det är inte priset som är det viktiga, utan funktionen. 🙂

Andra dynamiska mickar kan må bra av att kompletteras med en inline-förstärkare, som TritonAudio FetHead, så att man får en starkare signal genom kabeln och slipper dra upp ljudkortets preamp lika mycket som med en oförstärkt dynamisk mick.

Ja, självklart är funktionen det viktigaste, men den var oerhört billig! Ville ha en bättre mick än nt2-an jag hade innan och är bara chockad över att jag kommer få betala mindre för det!

Redigerat av illerrre
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmmm...

Nu blev det nog en rejäl tankevurpa... 😉

Om du bara tittar på polar pattern, så är väldigt många mickar väldigt lika.

Om du däremot tittar på vilken respons mickarna har på ljudtrycket, så blir det en helt annan historia.

Babybottle ger 33,5mV/Pa, medan SM7 bara ger 1,12mV/Pa - något som gör den dynamiska mycket mindre känslig för rumsljud (mindre upptagningsområde, eftersom det blir allt svagare ju längre ifrån micken man kommer). Encore200, som jag nämnde ger 2,25mV/Pa, så den är känsligare än SM7, men det är fortfarande väldigt stor skillnad när man jämför med kondensatormicken...

/Claes - t.f. Messersmitt 😉

Ahahaha,du har rätt vad det gäller känsligheten.

Men i verkligheten så kommer rummet ändå att höras, möjligen så tappar SM7 botten på avstånd men eftersom du förstärker mer med preampen så kommer effekten av rummet ändå höras ungefär lika mycket.

Möjligen kan det skilja mer vid extrem närmickning.

Redigerat av drloop
Postat

Eftersom det är ett exponentiellt förhållande när det gäller ljudtryck kontra avstånd, så får man ändå in mycket mindre rumsljud med en mick som är mindre känslig. Med den mindre känsliga micken kommer ljudet som finns på längre håll (dvs rumsljudet) att vara så svagt i förhållande till den närmare ljudkällan, att rumsljudet drunknar i högre grad i det brownska bruset.

Det du får betydligt mer av när du krämar på med mer gain, är alltså främst brus.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Riktigt.

Du vet ju att jag gillarnat testa saker och ta reda på hur saker praktiskt låter.

Jag gjorde en test med en dynamisk mick och en konding hur stor skillnaden blev på ett sångspår med just mycket rumsreflektioner. Klart att det blev skillnad men efter kompression så blev skillnanden inte så stor som jag hade förväntat mig.

Man uppfattar man rummet mycket tydligt i efterklangen efter sången med båda mickarna, det teoretiska är jag med på men i mitt fall så blev det praktiska testet i princip lika illa.

Mycket förvånande på min ära, jag skall se om jag har kvar några filer från det testet.

Det var dock inte lika oväntat som mitt test av billig adda och mixer... 😉

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har helt rätt Claes, bara det att skillnaderna i verkligheten inte blir så stora som tex jag själv hade gissat och trott innan jag provade. Det kommer att låta olika naturligtvis, principen blev lite som när man komprimerar rumsmickar. Rummet hörs men kanske har lite olika sound om man säger så...

Redigerat av drloop
Postat
Ja, självklart är funktionen det viktigaste, men den var oerhört billig! Ville ha en bättre mick än nt2-an jag hade innan och är bara chockad över att jag kommer få betala mindre för det!

Så vad sägs? Är det Blue encore200 som gäller eller funkar babybottle bra trots allt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.