Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite valet och kvalet mellan båda.

Jag har lekt lite med ett stort antal syntar och har fastnat för Rolands fantastiska Junoserie, men undrar nu vad som är den signifika skillnaden eller skillnaderna mellan Juno-60 och Juno-106:an?

Juno 60:n är till designen både tyngre och robustare, Juno 106:an hade en basgångsprogrammering som jag blev lite förtjust i men tycker att båda har ett otroligt varmt sound. I övrigt hittade jag inga större eller märkbara skillnader dom emellan ur själva ljud-aspekten.

Tänkte investera i en för både basgångar och sfäriska instrumentala kompositioner.

Vad säger ni? Vilken känns mest prisvärd?

Annons
Postat

Äger en juno-106 och den har ett bra ljud och är lätta att programmera tycker jag. Den är dock inte bra på autentiska ljud. Jag har ej jämfört med en juno-60 men har hört att många tycker juno-60 ljud är varmare. Jag tycker 106 låter varm och fint när man väl programmerat fram ett bra ljud. Rent prismässigt vet jag inte men min var värt de 3660 kr ja la ut på den. I fall man köper en begagnat får man se upp med brusigt chorus.

Postat

Juno 60 har väl ingen egen midi så man måste ha en extra sak till tror jag, men jag själv tycker Juno 60 låter bättre.

Den har DCB så man måste skaffa en DCB till MIDI konverterare i fall man vill ha MIDI. Den har dock en arpeggiator.

Postat

Verkar luta åt en Juno 60 som har en Arpeggiator. Om jag nu kanske inte råkat blanda ihop båda. Verkar lite mer problem att justera med Juno 160. Ahh jag leker vidare. Tack hörrni.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.