Jo0oHaN Postat 4 mars 2004 Postat 4 mars 2004 mm..vilka effecter brukar ni lägga på sången? jag får det bara att låta så dumt hela tiden..blir inget bra med reverb tycker jag..
vicks (oregistrerad) Postat 4 mars 2004 Postat 4 mars 2004 När det gäller reverb är det av yttersta vikt att hitta en balans mellan den rena sångsignalen och reverbsignalen. Folk brukar ofta gröta på med alldeles för mycket reverb för att rädda dåliga sånginsatser. Dessutom kan det vara en god idé att skippa reverb emellanåt och mixtra med var sångaren befinner sig i förhållande till mikrofonen. Någa centimetrar hit eller dit gör ibland en oerhörd skillnad och kan vara det som gör tagningen magisk. En magiskt sångtagning är oftast inte beroende av några effekter efteråt. Det som även får sång att ligga bättre i mixar är en mycket försiktig kompression. Ofta lägger sig sången då bättre i hela mixen, men även här ska man inte överdriva. Behåll dynamiken. Det allra bästa för att få hygglig sång är att lämna plats åt den i ljudbilden. Man kan gröta ihop saker genom att låta 1000 grejer hända samtidigt och tycka att man är jävligt bra, men oftast blir alltihop bara lidande av allt annat. Strippa således ljudbilden då ni sjunger. Lägg in all skit i sångpauserna istället. Sen kan det vara en god ide att skaffa en riktigt bra mick och en riktigt bra mikförstärkare. Det är där man tar hela initiativet till hur mycket effekt-trams man måste rädda saker med i efterhand, och med bra mikrofoner räcker det ofta med bra inspelningen för att få det att låta trevligt.
Jo0oHaN Postat 4 mars 2004 Trådstartare Postat 4 mars 2004 okej tack för tipsen 😛 jag kör med en MT87s mic nu som jag kör genom mixern med +48v ..kanske låter bättre om man skaffar en riktigt mic preamp?
vicks (oregistrerad) Postat 4 mars 2004 Postat 4 mars 2004 Jag har också Audiophile 2496. Skaffade mig en separat A/D-omvandlare (med mikstärkare) och skickade in på S/PDIF-porten istället. Man kan säga att det blev som natt och dag, då Audiophiles RCA-ingångar och omvandlare har en tendens att låta saker försvinna. Helt plötsligt hörde jag massa ströljud som jag inte hört och basregistret blev mycket tydligare. Mina gamla mixar som gått ut på de analoga utgångarna för matning till monitorer lät ganska B när jag lyssnade på dem med ny omvandlare. Med B menar jag att jag mixat så gott jag kunnat utan att höra djupet och defenitionen i min ljudbild. En defentition som verkligen kom fram då signalen gick ut på S/PDIF och upp till den separata omvandlaren och sedan ut i monitorerna. Rekommenderas starkt!
Jo0oHaN Postat 4 mars 2004 Trådstartare Postat 4 mars 2004 okej..får kanske bli en sån..mEn vad ligger en sån på i pris cirka då?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.