Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tycker inte det är så mycket snack om Cakewalk är det någon som överhuvudtaget använder det? Själv har jag lärt mig lite grann om det men funderar på att köra något annat, vad sägs? Har kört Cakewalk Home studio 2004

Annons
Postat

Vi som använder Cakewalk/Sonar snackar inte så mycket om det, vi gör musik istället... :rolleyes:

Postat

Det ÄR faktiskt ganska tyst på just Cakewalk/Sonartrådarna på detta forum. Icke desto mindre är Sonar en förträfflig sequenser.

Cakewalk-forum på www.cakewalk.com är också en utmärkt mötesplats för erfarenhetsutbyte!

tjing

/Bengan

Postat

Det som skiljer studio och producer-versionerna är att den billigare studiovarianten saknar en del av det som finns i producer, bl. a.;

Stöd för surround

Ingen EQ i mixern

Ligtversionen av Lexicon reverb

Om man klarar sig utan dessa saker räcker studioversionen gott.

Postat

...och "Light" i lecicon-reverb-fallet betyder väl bara att även reverbet saknar surroundstöd (eller???)

Man får inte med Sonitus FX-pluggarna i studioversionen (channel-EQ-n är en sonitus), men jag vet inte hur bra dessa grejjor är. (Någon kanske kan leverera ett omdöme?)

Jag själv kör Sonar 3 Studio version, vilken jag köpte efter ett par månaders trial av Producer-versionen. Jag är fullt nöjd, men det ska väl nämnas att jag inte är proffs.

En tanke kan ju vara att gå in på Studioversionen, och nästa gång du uppgraderar kan man ju fundera på att uppgradera till Producer-storebror. Prisskillnaden vid uppgradering till Studio vs Producer är inte gigantisk, ca 1500 SEK.

/Bengan

Postat (redigerat)

Jag har faktiskt låtit bli att köpa Studio ett par gånger pga att det inte finns någon Sonar tutorial i den. Istället köper jag då Sound On Sound. Ifall Studio skulle börja ha Sonar tutorials så skulle jag starkt överväga att köpa Studio tidningen igen.

Men jag vill göra klart att jag inte på något vis tycker att Studio är dålig. Det är bara det att det är mycket som inte intresserar mig.

MvH Rickard Gerthsson

Edit: Lade till några saker.

Redigerat av punkrockdude
Postat
Jag har faktiskt låtit bli att köpa Studio ett par gånger pga att det inte finns någon Sonar tutorial i den. Istället köper jag då Sound On Sound. Ifall Studio skulle börja ha Sonar tutorials så skulle jag starkt överväga att köpa Studio tidningen igen.

Håller med. Först skickar Studio med en demo av Sonar och en

artikel om hur man kommer igång, sedan var det slut i rutan.

Sonar lirar väl samma division som Cubase, Logic mfl eller ?

Postat

Att jag valde Sonar är nog mest en slump; Stötte på Cakewalk 6 kring 97. Jaha, det såg ju ut ungefär som Steinbergs Pro 24 till Atarin. Sen har det fått bli Cakewalks produkter på grund av att det känns onödigt med nåt annat.....Dock.... Inte ens Sonar kan jag ordentligt så varför splittra sig och lära sig annat också? Hade varit jättekul om Studio skrev mer om Sonar. Min känsla är att det kan göra allt som alla andra program kan.

Postat

Har en känsla av att mycket av tystnaden om Cakewalk/Sonar jämfört med Cubase och Reason är att i stort sett alla nybörjare börjar med det som är vanligast, alltså just de programmen, och därmed kommer det en massa nybörjarfrågor om hur det ena eller andra funkar...

Vi som använder Sonar verkar oftast va såna som har använt Cakewalk sedan 1800-talet och därför kan det ganska så väl... 😛

Det var ju förresten iofs en hel del diskussioner om Sonar för ett tag sedan när Studio skickade med en Sonar-demo.

Har testat både Cubase och ProTools och finner ingen som helst anledning att byta. Och så är det ju lite coolt att va "alternativ"... 😉

Postat
Och så är det ju lite coolt att va "alternativ"... 😛

Håller faktiskt med där... även om inte det argumentet håller hela vägen; Cakewalk är, med världen som marknad, det mest spridda sequencerprogrammet (ok då, rätta mig igen om jag har fel...), även om vi europeer mest kör nåt annat...

/Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.