Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag köpte ett kassette deck (ja, ett gammalt heligt kassett deck), och jag har kopplat in det. Det är en

Sansui stereo cassette deck D-69. Jag har hittills bara lyssnat på den, och det funkar hur bra som helst. Men jag vill kunna spela in på den också. Jag vill föra över inspelningar på kassett. Men nu till problemet.

Jag tar in signalen på "rec in" på decket. Och jag ser att den visar någon form av signal. Det finns inga direkt mätare på denna, bara en lampa formad som en pil som lyser i takt med musiken om det finns signal. Och den lyser hej vilt. Så min slutsatts är att det kommer in signal. Men när jag har spelat in en snutt och sen ska lyssna på det så visar det sig att jag har spelat in tystnad. Riktigt frustrerande. Jag har provat flera olika band, och det går fint att spela upp från banden (dom redan inspelade banden), men det nyinspelade är tyst. Jag är medveten om inspelningsskydden på olika kassetter, och det är inte problemet, det är ett "plasthölje" på ovansidan av banden. Jag vet att det finns signal i kablarna från mixern.

Finns det någon här som har nån ide om vad det kan vara som händer? Någon som varit med om något liknande? Behövs det någon speciell typ av kabel eller nåt (jag har en vanlig RCA-kabel). Nån som vet nåt som inte jag vet? Eller är den bara trasig?

Tack.

/Andreas

Annons
Postat

Har du justerat inspelningsnivån? Ett vanligt misstag man kan göra är att ha den neddragen på noll, och då blir det följaktligen inget ljud på inspelningen. Det brukar finnas en ratt (eller annat typ av reglage) som det står "Rec level" på.

(Har hållit på mycket med kassettdeck i mina dagar, och jag saknar det inte det minsta...)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.