daniel10 Postat 30 april 2012 Dela Postat 30 april 2012 Hej! Är det någon av er som kopplat in en summeringsmixer från ett Focusrite saffire 56 kort, eller liknande. Jag testade att kopplade in min summeringsmixer PM-8a idag.. Fick lite problem direkt. Inkopplningen är mellan ett Focusrite Saffire 56 Liquid till PM 8an. Kablaget mellan ljudkortet och summeraren är ju en multikabel, som är tele till Xlr. (tele ut på kortet och xlr in på summeraren) (använder utgångarna 3,4,5,6,7,8,9,10 frånkortet till summeraren) Men telepluggarna är ju stereo på detta kablaget? Det är två st ringar på de? Funkar det att köra stereo pluggar ut från ljudkortets utgångar? Är inte det mono utgångar? Hur skall setupen i Cubase se ut på de 4st grupp kanalerna jag skickar ut? Ljudkortet har 10st tele utgångar därav utgång 1 samt 2 går till monitorerna. Jag gick in i cubase och skapade 4 st stereo outpouts. Ex var stereo 2 out då utgångarna 3 samt 4a på kortet. Är detta rätt till att börja med? Men hur skall själva adresseringen se ut på ljud kortets utgångar ( i saffire mixen) för tex utgång 3 samt 4a? Det är ju de man skickar till summeraren. Jag lyckades "få igenon" ljudet från summeraren (via 2st xlr kablar från out på summeraren) till kortet igen. testade då att köra in det på ingång 7 samt 8a i kortet igen, Men det blev en "väldans" rundgång så något måste va fel där. Alla tips mottages tacksamt. /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 april 2012 Dela Postat 30 april 2012 Men telepluggarna är ju stereo på detta kablaget? Det är två st ringar på de? Funkar det att köra stereo pluggar ut från ljudkortets utgångar? Är inte det mono utgångar?Det är monoutgångar, men också balanserade sådana.TRS-kontakter är inte enbart för obalanserad stereosignal, utan även balanserad monosignal - precis som dina XLR-kablar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 30 april 2012 Dela Postat 30 april 2012 Dina "stereo"-kontakter är helt enkelt balanserade tele-kontakter. Så det är bara att se glad ut och köra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
daniel10 Postat 30 april 2012 Trådstartare Dela Postat 30 april 2012 Halloj! Oki, va bra då. Då är det löst. Dock får jag inget ljud ut från utgångarna på kortet? Vet nu hur detta skall ställas in både i Cubase samt på saffire mixen? Hur skall man sedan "spela" in returen från PM 8an till cubase igen utan rundgång etc.. Mvh Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 april 2012 Dela Postat 30 april 2012 Hur har du ställt in VST Outputs? En stereoutgång till ljudkortsutgång 1/2 samt åtta monoutgångar till ljudkortsutgång 3-10? Rundgången kommer säkert av att du skickar medhörning av inkommande signal till någon utav, eller alla, utgångarna 3-10. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
daniel10 Postat 30 april 2012 Trådstartare Dela Postat 30 april 2012 Hej! Jag har ställt det så här. Stereo out (utgång 1 o 2 på kortet) Stereo out 2 (utgång 3 o 4 på kortet) Stereo out 3 (utgång 5 o 6 på kortet) Stereo out 4 (utgång 7 o 8 på kortet) Sedan har jag delat upp det i fyra grupper i cubase, Gitarr,bas,sång, trummor Men det är bara stereo out som skickar ut signal. Väljer jag tex stereo out 2 blir det helt tyst. Grejen är ju att skicka 4st stereo out till summeraren. Vad kan det va för fel tro? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.