Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har precis skaffat mig en Tascam dp24.(Ja jag vill faktiskt bort från datorn).

Den har komprimering vid inspelning om man vill, men jag vill komprimera efteråt.

Kan man skicka en signal som skall komprimeras genom en send? och sen in på en ny kanal.

Eller hur skulle ni gjort?

MVH/Niklas

Annons
Postat

Hej!

Har precis skaffat mig en Tascam dp24.(Ja jag vill faktiskt bort från datorn).

Den har komprimering vid inspelning om man vill, men jag vill komprimera efteråt.

Kan man skicka en signal som skall komprimeras genom en send? och sen in på en ny kanal.

Eller hur skulle ni gjort?

MVH/Niklas

Så gör jag jämt med min Tascam 2488 mkll porta.... De inbyggda kompressorerna är inte så mycket att hurra för.

Postat

Så gör jag jämt med min Tascam 2488 mkll porta.... De inbyggda kompressorerna är inte så mycket att hurra för.

Jag tänkte nog som du där, alltså att jag får spela in på ett nytt spår med komprimerad signal.

Måste väl va bättre än att komprimera direkt? Svårt att lyssna på trummor tex om man spelar alla instrument själv.

Kan liksom inte sitta i nått kontrollrum smatidigt, haha... Då kan man ju lyssna efter.

Men, det går att göra så allstå....

Tack!

MVH/Niklas

Postat

En annan sak ja funderat på... En annan som jag lärt känna via en studiokurs nu är att när han spelar in låtar så använder han inte ens kompressor

vid mix. Utan enbart vid mastring med multiband... Hur konstigt jag än tycker det verkar så låter hans inspelningar mycket bra 😉

Postat (redigerat)

Om man har en riktigt bra masterkompressor behöver man inte kompriera varje spår speciellt mycket alls. Sången tex, den komprimerar jag fix o färdig redan när jag spelar in den...

Jag gör mix och mastring samtidigt, fel säger många, jag tycker det blir bättre. När man kör masterkompressionen tänker man ofta, "shit, om jag ändå haft lite starkare kagge i mixen", men då är det för sent. Mixa o mastra samtidigt är det inga proble att sätta exakt nivå på kagge o virvel.

Jag kör min master först genom en analog kompressor, där komprierar jag lite grann, sen går det vidare till en multibandskompressor, den jobbar mindre ändå, jag brukar ta mindre av kompression i midden än i bas o diskant.

Nåt som kan bli krångligt när man gör det här är hur man ska koppla in lyssningen.... Man vill ju höra hur det låter färdigkomprimerat...

Nu ska jag iväg o spela vid Majbrasan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

En annan sak ja funderat på... En annan som jag lärt känna via en studiokurs nu är att när han spelar in låtar så använder han inte ens kompressor

vid mix. Utan enbart vid mastring med multiband... Hur konstigt jag än tycker det verkar så låter hans inspelningar mycket bra 😉

Spelar man in akustisk musik förvånar det mig inte om det funkar att göra så, men att spela in musik som innehåller elförstärkta instrument (elgitarr, elbas, synth osv.) på det sättet tror jag inte kommer att gå så bra.

Ingenting är omöjligt, men det finns en anledning till att de flesta som spelar in inte gör sådär, om du förstår vad jag menar.

Postat

Med elgitarr kan man ha mindre och mindre kompressor ju mer distad gitarren är. En helt ren elgitar med plockigt spel vill man nog komprimera desto mer.

Sen beror det ju väldigt på hur man spelar. Jag läste för länge sen att studio-elbasister i Nashwille övade på att spela utan kompressor, men med en VU-meter som visade hur starkt varje sträng och ton lät. Har man en bra bas och är skicklig kan man nog skippa komprimeringen på basen. P-basens dubbelmick är väldigt bra på det viset att man ställa in de två halvorna i exakta avstånd från varje sträng så outpoten blir den samma på alla strängar.

Postat

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men jag använder aldrig (än så länge) kompressor vid inspelning......

Postat

Hårdvarukompression vid inspelning är guld så länge man vet vad man pysslar med, låter kanske självklart och klyschigt men saken är den att sång tarvar en viss typ och gör man den redan vid inspelning så är oerhört mycket vunnet, samma med bas och gura fast med olika typer av burkar och ratios förstås!

1176 fet-typ på sång och gitarr är klockrent, men även rörburkar av olika slag efter smak och önskemål, Optoheaven gör sig förbaskat bra på bas men även sång om man föredrar det på det aktuella soundet, pianon funkar riktigt bra med opto dessutom, inget overkill bara utan gör det som låter snyggast och det hör man snabbt i fallet med dessa burkar!!!

Postat

Hmm, det där med opto. Jag såg en opto som bara hade compress, attack, release och outgain rattar.

Men den hade ingen thres? Hur f?n funkar det då?

Postat

Då är compress ration och den komprimerar alltid signalen, inte bara när den passerat någon tröskel.

Postat (redigerat)

Ok, tack Linus...

E det något negativt eller? Jag håller på att lära mig kompressorn nämligen.

Redigerat av Nikk Dust
Postat (redigerat)

post-8284-0-18254000-1335864459_thumb.jpg

Hmm, det där med opto. Jag såg en opto som bara hade compress, attack, release och outgain rattar.

Men den hade ingen thres? Hur f?n funkar det då?

Var det en Joemeek?

Edit: Att förklara skillnaden på tex en Joemeek med optokompressor och en vanlig DBX, i ord alltså är nog omöjligt. Men har man bägge två till hands och med hörlurar på skallen kan jämföra hör man det direkt, även om man är ganska gröngölig...

Är du full i fan väntar du tills det dyker upp en Joemeek på Blocket eller Vend. Det var en likadan som min till salu nyss för bara 1900, jag gav 3500 för min, jag förmedlade den länken till en annan här på forumet som slog till direkt.... Bästa grejerna för pengarna...

En sak med Joemeeken jag har som är så j-a bra är den stora VU-metern, man kan ställa in den så att den står mitt emellan rött o svart när det r tyst, sen när man snackar i micken går den ivg åt vänster och visar i db hur mycket den komprimerar. Ställer man en längre relken VVease ser man även hur pass långsamt eller fort den återgår till okomprimerat läge. Med en sån VU är det mkt enklare att förstå vad som händer.

I min porta är det varken VU eller dioder som visar vad som händer med kompressorerna, det är dåligt som fan. De låter inte en tiondel så bra heller även om man fattar vad man gör heller.

I en Joemeek VC1Q sitter det en väldigt bra preamp också. För mig är det obegripligt hur nån kan sälja en sån överhuvudtaget eftersom de inte tillverkas längre. Jag tror de som säljer inte fattar vilken guldgrej det är, oavsett hur dyra pluggar som finns...

post-8284-0-18254000-1335864459_thumb.jpg

Leta en sån här, den finns utan eq-rattarna oxå, den är lika bra....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Sålde min vc1q för ett gäng år sedan...jag använde den helt enkelt aldrig då vi hade andra grejor som tilltalade mig mera...men i den prisklassen borden den kunna vara ett lysande sjävklart val. går att göra mkt med den....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.