Jump to content
Annons

Flytande golv, nödvändigt?


Palle2

Recommended Posts

Hej

Ny på forumet men har läst igenom en del trådar sömnlösa nätter, mycket trevligt får jag säga.

Jag har en fråga kring flytande golv. Eftersom jag precis tagit över en lokal (källare i 30-tals flerfamiljshus) och är i tagen att bygga ett rum i rummet för att kunna repa, ev spela in, så har jag även tittat lite på det här med flytande golv.

Min fråga är, måste jag verkligen hålla på med flytande golv?

Det är ett cementgolv där nu och efter att ha läst en tråd på gearslutz som jag valde att tro på 🙂 så tänker jag att jag kanske slipper.

Den gick ut på att det knappast finns något mer stummt än ett cementgolv längst ner i ett hus och att bygga ett flytande golv snarare ökar risken för att man bygger en resonanslåda ofriviligt.

Jag vill ju tro att detta är sant, men är redo för forumets visdom.

Ska inte bomba metal därnere snarare akustisk musik om det nu gör någon skillnad.

Sen kommer jag säkert ha 500 andra frågor men det kanske vi kan spara 🙂

allt gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Flytande golv används när man vill slippa att buller och andra störiga ljud kommer med på inspelningar. Dessa kommer främst utifrån och fortplantar sig i hustets stomme, och ett flytande golv har ett absorberande skikt mellan sig och stommen som dämpar vibrationerna. Detta används ju mest i studiosammanhang, så om du bor i ett tyst område med lite trafik så kommer det inte behövs om du ska använda lokalen till att repa och "ev. spela in". Investera hellre i en massa mattor och trivsam inredning med typ soffor och sånt så att du slipper jobbiga efterklanger, plus att du gör det trevligt att vara där 🙂 Ett flytande golv är nog överflödigt i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betong leder ljud ljud väldigt bra (flank/stom-ljud), däremot har ett betonggolv en låg resonansfrekvens. Ska du spela trummor i lokalen så åker du nog på att bygga ett flytande golv som frikopplar från husets betongbjälklag.

Resonansfrekvenser har endast att göra med vilka dimensioner ett rum har, ett betonggolv reflekterar dock alla frekvenser väldigt mycket. Anledningen till att man kanske får mindre resonans i rummet när man bygger till ett flytande golv är pga man skapar en ny reflektions yta som inte är lika hårt som betong, man kan även göra det med bla ett lager mattor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Resonansfrekvenser har endast att göra med vilka dimensioner ett rum har, ett betonggolv reflekterar dock alla frekvenser väldigt mycket. Anledningen till att man kanske får mindre resonans i rummet när man bygger till ett flytande golv är pga man skapar en ny reflektions yta som inte är lika hårt som betong, man kan även göra det med bla ett lager mattor 🙂

Nu blandar du ihop akustik och ljudreduktion. När man ska ljudisolera ett rum (som frågan gällde) så vill vi ha så låg resonansfrekvens som möjligt i de material vi bygger med. Anledningen till detta är att vid materialets rsonansfrekvens har vi i stort sett ingen ljudreduktion alls.

För att ta reda på hur mycket flankljud en konstruktion har kan man göra ett enkelt test med en hammare. Om huset är byggt i sten, på 30-talet, är det mest troligt att ett flytande golv till projektet ovan om man vill kunna spela trummor utan att störa grannarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blandar du ihop akustik och ljudreduktion. När man ska ljudisolera ett rum (som frågan gällde) så vill vi ha så låg resonansfrekvens som möjligt i de material vi bygger med. Anledningen till detta är att vid materialets rsonansfrekvens har vi i stort sett ingen ljudreduktion alls.

För att ta reda på hur mycket flankljud en konstruktion har kan man göra ett enkelt test med en hammare. Om huset är byggt i sten, på 30-talet, är det mest troligt att ett flytande golv till projektet ovan om man vill kunna spela trummor utan att störa grannarna.

Aa vi pratar om resonans i olika sammanhang nu. Om du nu ska spela trummor där och hålla en stark ljudnivå så kommer dina grannar troligtvis höra trummorna, men det verkar som så inte är fallet.

Akustik är väl ändå ett ämne som täcker ljudreduktion f.ö.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ vore att kapa betongplattan runnt om och frikoppla på såvis, bror på hur det är byggt från början.

att bygga trägolv på gummiklossar bygger så mycket på höjden att du inte kommer kunna stå i rummet och du inte har över 3m takhöjd.

själva stommen med träreglar och spånskiva eller plywood är bara en liten del av ett sådant golv, det ska på mer åvan på detta bl.a betong plattor om det ska funka.

vldigt stor risk att ett sådant golv bir som en jävla resonanslåda.

annars kan gjuta flytande betongplatta vilket är bästa alternativet till ftyande golv.

vad är det för mått på rummet, H L B?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte mycket om ljudisolering men vill minnas att då vi byggde trumbås med "flytande golv" i mitten av 80-talet så byggde vi en sandlåda först som vi ställde/byggde själva trumbåset på.

Fundersam 50

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

väldigt effektiv detta forum måste jag säga.

Rummet, eller rummen är på sammanlagt 70 kvm, takhöjden, och nu höftar jag för jag har faktiskt inte mätt än, men så att man precis når upp med handen, 2,5+?

Rummet jag har tänkt mig bygga blir nog på runt 20 kvm av ytan, så massa plats för luftspalter 🙂

Hade bara tänkt regla upp väggar och tak och ställa det på något bra vibrationsdämpande material och inte fästa konstruktionen i någon vägg eller tak och hoppas att jag lyckas konstruera så inte skiten faller ihop. Sen allt det sedavanliga, gips, iso, kanske lite träplattor på innerväggen så man slipper sätta upp grejer i gipsen, kanske trevligt med en tavla där inne 🙂

Har som sagt inte kommit värst långt i planeringen än, men jag återkommer:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, famlade iväg lite off topic

Det ni säger är alltså att om jag har instrument som lyckas uppbringa de frekvenser som får betonggolvet att svänga så ligger jag lite rissigt till? typ trummor och kanske 1000 watts basstärk? Kan man tänka sig att punktåtgärda dessa, typ göra ett podie till trummor, ställa stärken på någon material som tar bort vibrations problematiken. Eller är jag ute och cycklar, handlar det inte så mycket om dirketkontakt utan snarare vad som helt enkelt låter i rummet?

återigen, väldigt tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, famlade iväg lite off topic

Det ni säger är alltså att om jag har instrument som lyckas uppbringa de frekvenser som får betonggolvet att svänga så ligger jag lite rissigt till? typ trummor och kanske 1000 watts basstärk? Kan man tänka sig att punktåtgärda dessa, typ göra ett podie till trummor, ställa stärken på någon material som tar bort vibrations problematiken. Eller är jag ute och cycklar, handlar det inte så mycket om dirketkontakt utan snarare vad som helt enkelt låter i rummet?

återigen, väldigt tacksam för alla svar!

Att frigöra instrument från att sprida stomljud är väl använt.

Sett flertalet konstruktioner på trumpodier som lagts på ett lager av tennisbollar till exempel.

Oavsett och för att minimera risken till knasiga resonanser i det isolerade golvet så bör du bygga det tungt som attans!

Alternativt stämma av golvets egenfrekvens till rummets egenfrekvens.

Viktigast dock för ljudisolering är att rummet är tätt!

Du kan ju tänka dig själv de svårigheter det medför med tanke på ventilation etc.

Wellness Music har beskrivit detta i sin byggtråd på ett mycket pedagogiskt och utförligt sätt.

Oavsett...

...det blir dyrt så man kräks av det!!

Lycka till hörru!!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jo, har fattat att det kommer att kosta...men hoppar nog golvet och håller tummarna, om det skiter sig så kan man kanske ta det senare?

jo, en ny fråga.

Finns det några bra lösningar på hur man bygger 2 väggar fast med 1 regelverk?

Alltså att man på något sätt kan få in en tillräckligt bred luftspalt mellan 2 lager gips+isolering. alltså för att göra det tydligt gips x 2, isolering, luftspalt, isolering, gips x 2, kanske träskivor.

Om man nu ska få det tätt så antar jag att 2 väggar är där man hamnar till slut? men vore bra om man slapp regla upp 2 gånger.

har ni några idéer?

tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med separata reglar är, förutom ludtspalten, att de inte de två väggarna inte har mekanisk kontakt med varandra. det går förvisso att saxa reglarna men det ger inte samma ljudreduktion som fristånde syllar eller "utlägg" om du kör med plåtreglar.

Så här skulle du kunna göra. Regla upp yttre stommen med plåtreglar från golv till bef. tak. Använd utlägg med gummitätning på undersidan. Innerstommen gör du sedan i trä. Blir enklara att bygga för att klara takslasten (det går att bygga med plåtreglar även här men är lite mer bökigt). Använd neoprengummi under syllen, eller använd plåtutlägg med gummi under.

Ett kostnadseffektivt sätt för att bygga golvet är att flyta det på marksivor (ej cellplast). Denna konstruktion blir semiflytande och kommer nog att funka för dina trummor om du bygger med lufttäta skarvar, 3 lager gips omlott och löspackad isolering. Ventilationslösning och koll av ev. fukt i golvet (om det är källare) är bra grejjer att ha i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitsen med separata reglar är, förutom ludtspalten, att de inte de två väggarna inte har mekanisk kontakt med varandra. det går förvisso att saxa reglarna men det ger inte samma ljudreduktion som fristånde syllar eller "utlägg" om du kör med plåtreglar.

Så här skulle du kunna göra. Regla upp yttre stommen med plåtreglar från golv till bef. tak. Använd utlägg med gummitätning på undersidan. Innerstommen gör du sedan i trä. Blir enklara att bygga för att klara takslasten (det går att bygga med plåtreglar även här men är lite mer bökigt). Använd neoprengummi under syllen, eller använd plåtutlägg med gummi under.

Ett kostnadseffektivt sätt för att bygga golvet är att flyta det på marksivor (ej cellplast). Denna konstruktion blir semiflytande och kommer nog att funka för dina trummor om du bygger med lufttäta skarvar, 3 lager gips omlott och löspackad isolering. Ventilationslösning och koll av ev. fukt i golvet (om det är källare) är bra grejjer att ha i åtanke.

Kan du länka till din byggtråd? Hittar den icke.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kann bygga golvet så här:

stenullsboard

fibreboard, spånskiva?

stenullsboard

plast

armerad betong

luftspalten i väggarnaoch taket(om taqkhöjd finns) bör vara minst 200mm och räknas från baksidan på gips till baksida på gips(i dubbellvägg).

man kan köra 100mm mellan 95mm regel stommar i dubbelvägg.

detta räknat med 2 lager 16mm gips så man bör noga ha 3 lager om det är 13mm gips.

det blir åxå bättre om man demplimmar mellan gipslagrena.

taket häger man upp med ISO-hangers, finns olika varianter.

exempel: http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-CC-40ver2.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där som hegobald nämnde känner jag oxå igen från 80-talet. Finns det nån som kan re lite mer idet?

Kolin

man använde sand som golvet vilade på

funkade bra då å säkert nu också

man behöver inte bygga en rymdskyttel varje gång man ska bygga ett musikrum

ett flytande golv är ju till för att hindra ljudvibrationer att fortplanta sig vidare till/från andra utrymmen

om huvudsaken är att slippa ljud som letar sig uppåt lägenheterna finns nog andra viktigare åtgärder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...