Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jo att kicken ska trycka undan eventuellt krockande bass. Så jag har satt en Waves C1 compressor med Sc som insert på bass kanalen åsså har jag grejat lite, bla tryckt på knappen sidechain som eq mode 😉 Men nu då det händer ju ingenting, basen låter ju likadant oavset om kicken slår eller inte. Naturligtvis har jag ställti n ratio å threshold. Vet att detta är ett om diskuterat ämne här på forumet. Men dom galmla trådarna hjälpte inte mig, hoppet ute kanske?? 😄

I Cubase Sx alltså

Redigerat av Chriskooh
Annons
Postat

Försök:

En vanlig kompressor. En del av "kretsen" mäter hur starkt ljudet är. En annan del av "kretsen" komprimerar samma ljud.

Sidechain: mät hur starkt ett ljud är. Använd den styrkan för att komprimera ett annat ljud.

Du behöver alltså två olika insignaler, en som du mäter styrkan på (sidechain) och en annan som du komprimerar.

Postat (redigerat)

hur bestmmer man vilket ljud som dämpar det andra ljudet då?

Redigerat av Chriskooh
Postat (redigerat)

TC Electronics senaste bundle har en sidechainplug-in som tillsammans med kompressorn gör ett bra jobb.. går att få den att pumpa som värsta lössnöåkaren i alperna.. 🙂

lägger bara sidechain-pluggen på den kanal du vill ska styra kompressorn och sedan lägga kompressorn som insert på den kanal som ska styras.

Redigerat av demoniqus
Postat
TC Electronics senaste bundle har en sidechainplug-in som tillsammans med kompressorn gör ett bra jobb.. går att få den att pumpa som värsta lössnöåkaren i alperna.. 🙂

Fasiken, Demoniqus, så läckert beskrivet! Mitt habegär väcktes öronaböj! Och jag som ska åka ner till Götet i eftermiddag för att hälsa på leverantörer! Himla Dig!

Postat
Fasiken, Demoniqus, så läckert beskrivet! Mitt habegär väcktes öronaböj! Och jag som ska åka ner till Götet i eftermiddag för att hälsa på leverantörer! Himla Dig!

Visst är jag en lurifax 😑 .. men jag kan ju inte ljuga och hålla viktig information för mig själv..eller hur? 🙂

Postat

Nu säljs ju förvisso inte TC's Native Bundle längre. Tyvärr får man väl säga. Det finns vad jag vet endast en gratisplugin som fixar sidechain i Cubase. Den bygger på att du lägger den på ett stereo gruppspår och skickar en ljudfil i vänster ingång och en i höger. Det är Slim Slow Slider som gjort pluggen, minns inte vad den heter. Googla och skriv "slim slow slider" +vst. Själv är jag för lat 😉

/Majken

Postat

Usch, Majken! Du är ju en glädjdödare av sällan skådat slag! Vad ska jag nu köpa för något för alla pengar jag inte har?!

Postat

lägger bara sidechain-pluggen på den kanal du vill ska styra kompressorn och sedan lägga kompressorn som insert på den kanal som ska styras.

Vad heter den bundlen, verkar ju vara nåt jag kan hantera 😮

Postat

TC Bundle funkar okey, sidechain å compressor. dock att få tag på den kräver pirat-tillvägagångsätt... Jag lekte lite med den med en plojlåt å använde sidechain på baskagge å lät den styra kompressorn på det mesta av syntarna, det blev "Call on me" varning på den låten. (kolla gärna in demoinspelningar: grandma cheese) Är det nån som vet nån annan bra liknande TC bundle med sidechain å kompressor? 😳 Jag tycker TC funkar men låter inte megabra...

• 2 veckor senare...
Postat

""Det finns två pluggar som jag

känner till vilka kan användas

på det sättet. dB Audiowares

Dynamics Processor (DX) och

TC Natives Bundle (VST) som bl a

innehåller Compressor DeEsser och

SideChainer.

Jag har TC Native paketet och om

jag vill göra det du frågar om så

lägger jag SideChainer på kicken

och Comp DeEss på basen och aktiverar

Key Input samt justerar

attack/release/threshold/ratio till

önskat resultat. Nackdelen med TC är

att det bara finns tillgång till två

Key Input så man kan bara köra med

två uppsättningar.

dB Audioware har jag för mig kan köras

med fyra uppsättningar och det funkar

lite annorlunda. Den har ingen separat

SideChainer-plug. Man lägger en instans

av pluggen på kicken och aktiverar

Send (samt önskad sändkanal),

sedan lägger man en till på basen och

aktiverar Recieve samt korrekt kanal."" *jag har kopierat texten

Postat

""- 1)add a stereo group track.

2) add the C1 comp-sc as an insert device on the group channel.

3) Now we start the routing. In the inspector, Set the output of the synth's AUDIO channel to the input of the group and set the pan to hard right.

4) For the drum's audio channel put in a pre-fader send to the group (in the channel settings window). Make sure that the send is "on" and that the send level is raised to at least 0db. Now pan the send to hard left (the pan parameter is only visible on the send when in routing mode, found in the little black box at the top right of the channel settings window) We want this to be pre-fader so we can turn down this channel's fader and not change the send's level to the group (compressor).

5) play back, if everything is set up correctly you should hear the synth on the right, the drums on both left and right (although slightly higher volume on the left ( now that it is going through 2 channels). If the group's fader is turned down all the way then the synth should not be heard and the kick (if mono) should be equal on both sides.

6) Now to set up the compressor. For "EQ mode" select "sidechain". For "key mode" select "L --> R" , this sets the kick as the sidechain key and the synth's signal as what is to be controlled by the key.

By the way it's the same procedure for using SX vocoder with an external signal ""

*ÄVEN DENNA TEXT E KOPIERAD

• 1 år senare...
Postat

jag har en fråga om panorering när man håller på och sidechainar med c1

Om jag vill t.e.x trigga 2 gitarrer panorerade åt varsitt håll och en bas centrerad, hur ska man gå till väga då?

alltså genom samma SCgrupp då.

• 3 år senare...
Postat
jag har en fråga om panorering när man håller på och sidechainar med c1

Om jag vill t.e.x trigga 2 gitarrer panorerade åt varsitt håll och en bas centrerad, hur ska man gå till väga då?

alltså genom samma SCgrupp då.

Du skapar ju två gruppspår med C1 för att få ut stereo från dom, ena gruppspåret skickar ju ut allt åt höger och andra åt vänster.

Så basen skickar du till båda gruppspåren, gitarr 1 till gruppspår 1 och gitarr 2 till gruppspår 2.

🥰

Postat
Du skapar ju två gruppspår med C1 för att få ut stereo från dom, ena gruppspåret skickar ju ut allt åt höger och andra åt vänster.

Så basen skickar du till båda gruppspåren, gitarr 1 till gruppspår 1 och gitarr 2 till gruppspår 2.

😠

3 år försent.

Postat
3 år försent.

Såg du inte min "3 år försent"-smiley i slutet av inlägget? 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.