Jump to content
Annons

Kylning på en P4 Prescott

Recommended Posts

JamaicaMan (oregistrerad)
Postat

Tjena alla "kollegor"!

Tänkte göra slag i saken och dämpa min dator som har en P4 3.0 GHz Prescott. Orginalfläkten låter alldeles för mycket tycker jag.

Tänkte köpa en Thermalright XP-120 CPU-Kylare (som ska vara mkt bra) och en fläkt till den också. Jag såg på komplett.se att vissa bara har köpt till en PAPST 120 mm, 12 dB fläkt. Räcker det verkligen till med en 12 dB's fläkt för att kyla en prescott......dom blir ju som bekant ganska varma. Såg tom någon som hade kört utan fläkt t.o.m och bara använt CPU-kylaren (Thermalright).

Det vore ju bra om det gick med en 12 dB's men jag funderar på en 26 dB's för att vara på säkra sidan.

Vad säger ni?? 😆

Mvh

Jamaica Man

Annons
Postat

Lite kul att du nämner fläktarna i decibel istället för storlek/varvtal. 😆 Ljudstyrkan är ju inte direkt relaterat till hur bra fläkten kyler.

Papst gör tysta fläktar som är bra på att flytta luft. Och ja, den kan mycket väl räcka till. Allt beror på 1.) Hur mycket du belastar processorn 2.) Hur bra kylning du har i låtan för övrigt. 3.) Hur varmt det är i rummet

Om du har normal belastning på processorn och ett par stora chassifläktar så ska det inte vara några som helst problem i normal rumstemperatur.

JamaicaMan (oregistrerad)
Postat
Lite kul att du nämner fläktarna i decibel istället för storlek/varvtal. 😄 Ljudstyrkan är ju inte direkt relaterat till hur bra fläkten kyler.

Papst gör tysta fläktar som är bra på att flytta luft. Och ja, den kan mycket väl räcka till. Allt beror på 1.) Hur mycket du belastar processorn 2.) Hur bra kylning du har i låtan för övrigt. 3.) Hur varmt det är i rummet

Om du har normal belastning på processorn och ett par stora chassifläktar så ska det inte vara några som helst problem i normal rumstemperatur.

Storleken skrev jag ju 120 mm's men varvtalet har jag ingen aning om eftersom det inte står på specen.....

Belastning på processorn vet jag inte men det är till normal musikproduktion.

Tack för svaret i alla fall 😆

Postat

Om man kan, så är det bästa att ställa in lådan i en garderob.

Jag har tyvärr ingen i närheten så jag gjorde en tillfällig lösning och monterade ihop 2st bananlådor med tejp och ställde lådan i och skar ut hål för cd, luftintag o grejjer.

Synd att det knappt blev någon skillnad i ljudnivå... Fast det blev ju snyggt iaf 😉

Postat

Jag kör med zalmans 7700.. funkar bra & är relativt tyst, kanske inte 12db men men.. Mitt grafikkort är det som låter mest i min burk..😉

Postat
Tjena alla "kollegor"!

Tänkte göra slag i saken och dämpa min dator som har en P4 3.0 GHz Prescott. Orginalfläkten låter alldeles för mycket tycker jag.

Tänkte köpa en Thermalright XP-120 CPU-Kylare (som ska vara mkt bra) och en fläkt till den också. Jag såg på komplett.se att vissa bara har köpt till en PAPST 120 mm, 12 dB fläkt. Räcker det verkligen till med en 12 dB's fläkt för att kyla en prescott......dom blir ju som bekant ganska varma. Såg tom någon som hade kört utan fläkt t.o.m och bara använt CPU-kylaren (Thermalright).

Det vore ju bra om det gick med en 12 dB's men jag funderar på en 26 dB's för att vara på säkra sidan.

Vad säger ni?? 😏

Mvh

Jamaica Man

PAPST 120mm är en lådfläkt och är inte till för att kyla CPU,

normalt så brukar man använda 2st fläktar, en för att suga in kalluft

och den andra för att blåsa ut varmluft. Varför fläkten är bara på 12db

kommer sig av storleken på fläkten ju större den är ju mindre viner det om den,

80*80mm låter mer därav större db-tal. Har själv bara en 120mm fläkt

som blåser ut V-luft och det går bra men det bästa är nog att ha 2st så att

man får in kalluft ochså. 😎

Postat (redigerat)

man får in kalluft ochså. 🙂

Glöm inte dammfilter bara!

EDIT: Zalman gör bra cpu-kylning! Har själv en Zalman 7000B-CU, som inte låter det minsta.

Redigerat av gol
Postat

man får in kalluft ochså. 🙂

Den CPU-kylare han har valt tror jag faktiskt att det ska vara en 120 mm fläkt på faktiskt.

Läst att många har kört på PAPST 120 mm både 12 dB och 26 dB med gott resultat på den kylaren.

Men kolla gärna på www.sweclockers.com som tomazopantera tipsade om, dom e kungar där!! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.