Jump to content
Annons

Hur får jag en stark och punchig mix?


Bystah (oregistrerad)

Recommended Posts

Bystah (oregistrerad)

Tja

 

Jag heter Buster och spelar i bandet "Humanity's Last Breath". I har nyss börjat lyssna på Impending Dooms nya platta "Baptized In Filth". Mixen och mastringen på den plattan är bara helt sjukt punchig men samtidigt jättestark i volym.

Jag har själv jobbat med Waves maximizers ett tag nu för att få dom extremt starka mixarna, men jag förlorar ofta punchen i bass booms och trummorna. Det känns ganska självklart att det blir så då maximizern inte lämnar plats för något att vara punchigt utan bra trycker ihop allt. Sen hörde jag då denna mixen:

Jag förstår inte hur de har gjort! Mixen är väldigt stark men samtidigt väldigt punchig. Punchigare än någon metal mix jag hört faktiskt.

Jag jobbar just nu på mitt bands mix till skivan vi ska spela in. Jag har testat rundor lite och så här låter det just nu:

Den är lika stark som Impending Dooms mix men absolut inte lika punchig.

 

Min fråga är då: Finns det några andra sätt att få en mix sjukt stark och punchig? andra maximizers kanske eller andra limiters?

 

Ha det bra och tack på förhand!/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hänger inte så mkt på limiters i det fallet tycker jag. EQ, separation och spelet är viktigt. Annan botten och klick i snare och kick för punchen känns det som. Kanske någon form av transient modulator (som sonnox, SPL, Stillwell Audio's mfl.) för att förstärka initialtransienten i kagge och virvel. Sedan är det bara att mixa, mixa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bystah (oregistrerad)

Saken var ju dock att jag hade punchen... innan maximizern 😛 Men jag vill ha samma volym som om jag använt en maximizer.

Ska kolla in transientgrejerna dock, låter spännande. Är det typ som Transx?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något ditåt ja. TransX är väl också till för att förstärka transienterna. Det kan ju en kompressor också göra iofs.

Sony Oxfords variant:

http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugins/products/transmod.htm

SPL's variant:

http://spl.info/software/transient-designer/produktbeschreibung.html

Kolla även på Sonnox Inflator - annorlunda variant på limiter:

http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugins/products/inflator.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Inte härjat här på länge, men det börjar med att låten är bra arrad, spelet är tight med bra grundljud. När det kommer till mix så gäller det att använda kompressorerna på ett bra sätt. Du kan få hög volym med punch och du kan få hög volym utan punch. Punch i mixen får du av att hantera transienterna så det får leva. Dräper du alla dessa och sen slänger på en limiter som styckar liket så har du inget liv kvar.

Att skapa en punchig mix är svårt, att skapa en volymstark mix med rejäl RMS-volym är enkelt. Att förena dessa är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte tycker jag att du är långt borta precis...deras virvel är ju en del högre i volym dessutom.

Låter gött det du åstadkommit och går att jämföra med det andra helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...