Jump to content
Annons

Mixer - Master vilka Fx:s ska man ha?


Lonie

Recommended Posts

Tjena jag har en fråga vad skulle ni rekomendera att man ska ha för Fx:s på Mastern i mixen på Fl Studio. Själv kör ja:

Soundgoodizer

Fruity Parametric EQ 2

Stereo Enchancer

Men det känns som att jag kör fel. Jag håller på med att producera Dubstep...

En duktig producent sa att jag skulle ha soundgoodizer en annan sa att jag skulle ha inga för det

går lättare för den som ska Mastra (Mastering) låten sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Vad fan är en soundgoodizer? Opto-kompressor eller?

Den har endast 1 knapp och den har förinställda kompressor presets. Fungerar också som nån slags exciter.

Tjena jag har en fråga vad skulle ni rekomendera att man ska ha för Fx:s på Mastern i mixen på Fl Studio. Själv kör ja:

Soundgoodizer

Fruity Parametric EQ 2

Stereo Enchancer

Men det känns som att jag kör fel. Jag håller på med att producera Dubstep...

En duktig producent sa att jag skulle ha soundgoodizer en annan sa att jag skulle ha inga för det

går lättare för den som ska Mastra (Mastering) låten sen..

Generellt ska du använda ett filter/eq och ta bort allt under 40hz och allt över 18khz (vissa tycker 16khz).

Sen brukar jag sätta allt under 100hz till mono.

Multiband compressor (alternativt vanlig kompressor).

Någon slags multiband exciter/extremt subtil dist (tube, tape etc) för att ge lite värme. Detta är dock inte helt nödvändigt.

Limiter så att inget passerar -0.0dB

Strunta helt i Soundgoodizern 😉

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt ska du använda ett filter/eq och ta bort allt under 40hz och allt över 18khz (vissa tycker 16khz).

Det är dubstep vi snackar om, inte nån akustisk sing/songwrighter... Håller inte med om att allt under 40hz ska bort, inte alls. Dock kan man sänka volymen på det, men man vill oftast ha kvar dom där lägsta skakningarna i bottnen (mest för när man ska spela på klubben, man vill ju bara flytta runt en massa luft så det känns lite). Detsamma med att ta bort allt över 18khz, man behöver inte ta bort det helt men gärna sänka lite (beroende på hur mixen är från första början då). Annars låter det som en bra plan det där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dubstep vi snackar om, inte nån akustisk sing/songwrighter... Håller inte med om att allt under 40hz ska bort, inte alls. Dock kan man sänka volymen på det, men man vill oftast ha kvar dom där lägsta skakningarna i bottnen (mest för när man ska spela på klubben, man vill ju bara flytta runt en massa luft så det känns lite). Detsamma med att ta bort allt över 18khz, man behöver inte ta bort det helt men gärna sänka lite (beroende på hur mixen är från första början då). Annars låter det som en bra plan det där 🙂

Jag producerar elektronisk musik och gör så. Har bra bas och diskant i mina låtar och de flyttar garanterat luft på dansgolvet, intervallet 40-50hz fungerar perfekt för det. Tycker bara det är dumt att ha en frekvens som knappt uppfattas i sig men ändå påverkar utrustningens egenskaper fysikaliskt. Mig veterligen har jag aldrig varit på en klubb med infraljudshögtalare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag producerar elektronisk musik och gör så. Har bra bas och diskant i mina låtar och de flyttar garanterat luft på dansgolvet, intervallet 40-50hz fungerar perfekt för det. Tycker bara det är dumt att ha en frekvens som knappt uppfattas i sig men ändå påverkar utrustningens egenskaper fysikaliskt. Mig veterligen har jag aldrig varit på en klubb med infraljudshögtalare 😉

Det kommer allt mer och mer base10!

Vilket i sig är förklarligt.

Folk vill känna att det fladdrar nere vid 30 Hz!

Kan inte klandra dem, det är hur gött som helst!

Piiiz!

/Cruncha'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...