Lonie Postat 24 april 2012 Dela Postat 24 april 2012 Tjena jag har en fråga vad skulle ni rekomendera att man ska ha för Fx:s på Mastern i mixen på Fl Studio. Själv kör ja: Soundgoodizer Fruity Parametric EQ 2 Stereo Enchancer Men det känns som att jag kör fel. Jag håller på med att producera Dubstep... En duktig producent sa att jag skulle ha soundgoodizer en annan sa att jag skulle ha inga för det går lättare för den som ska Mastra (Mastering) låten sen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 24 april 2012 Dela Postat 24 april 2012 en annan sa att jag skulle ha inga för det går lättare för den som ska Mastra (Mastering) låten sen.. kör på det använd effekter på enskilda spår å bussar istället Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 24 april 2012 Dela Postat 24 april 2012 Vad fan är en soundgoodizer? Opto-kompressor eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 24 april 2012 Dela Postat 24 april 2012 Det enklaste svaret är att du lägger dit bara det du tycker behövs för låten ifråga. Har du ingen aning så är det bättre att lämna bort det till en masteringstudio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 (redigerat) Vad fan är en soundgoodizer? Opto-kompressor eller? Den har endast 1 knapp och den har förinställda kompressor presets. Fungerar också som nån slags exciter. Tjena jag har en fråga vad skulle ni rekomendera att man ska ha för Fx:s på Mastern i mixen på Fl Studio. Själv kör ja: Soundgoodizer Fruity Parametric EQ 2 Stereo Enchancer Men det känns som att jag kör fel. Jag håller på med att producera Dubstep... En duktig producent sa att jag skulle ha soundgoodizer en annan sa att jag skulle ha inga för det går lättare för den som ska Mastra (Mastering) låten sen.. Generellt ska du använda ett filter/eq och ta bort allt under 40hz och allt över 18khz (vissa tycker 16khz). Sen brukar jag sätta allt under 100hz till mono. Multiband compressor (alternativt vanlig kompressor). Någon slags multiband exciter/extremt subtil dist (tube, tape etc) för att ge lite värme. Detta är dock inte helt nödvändigt. Limiter så att inget passerar -0.0dB Strunta helt i Soundgoodizern 😉 Redigerat 6 maj 2012 av base10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JamZam Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Generellt ska du använda ett filter/eq och ta bort allt under 40hz och allt över 18khz (vissa tycker 16khz). Det är dubstep vi snackar om, inte nån akustisk sing/songwrighter... Håller inte med om att allt under 40hz ska bort, inte alls. Dock kan man sänka volymen på det, men man vill oftast ha kvar dom där lägsta skakningarna i bottnen (mest för när man ska spela på klubben, man vill ju bara flytta runt en massa luft så det känns lite). Detsamma med att ta bort allt över 18khz, man behöver inte ta bort det helt men gärna sänka lite (beroende på hur mixen är från första början då). Annars låter det som en bra plan det där 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
base10 Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Det är dubstep vi snackar om, inte nån akustisk sing/songwrighter... Håller inte med om att allt under 40hz ska bort, inte alls. Dock kan man sänka volymen på det, men man vill oftast ha kvar dom där lägsta skakningarna i bottnen (mest för när man ska spela på klubben, man vill ju bara flytta runt en massa luft så det känns lite). Detsamma med att ta bort allt över 18khz, man behöver inte ta bort det helt men gärna sänka lite (beroende på hur mixen är från första början då). Annars låter det som en bra plan det där 🙂 Jag producerar elektronisk musik och gör så. Har bra bas och diskant i mina låtar och de flyttar garanterat luft på dansgolvet, intervallet 40-50hz fungerar perfekt för det. Tycker bara det är dumt att ha en frekvens som knappt uppfattas i sig men ändå påverkar utrustningens egenskaper fysikaliskt. Mig veterligen har jag aldrig varit på en klubb med infraljudshögtalare 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Jag producerar elektronisk musik och gör så. Har bra bas och diskant i mina låtar och de flyttar garanterat luft på dansgolvet, intervallet 40-50hz fungerar perfekt för det. Tycker bara det är dumt att ha en frekvens som knappt uppfattas i sig men ändå påverkar utrustningens egenskaper fysikaliskt. Mig veterligen har jag aldrig varit på en klubb med infraljudshögtalare 😉 Det kommer allt mer och mer base10! Vilket i sig är förklarligt. Folk vill känna att det fladdrar nere vid 30 Hz! Kan inte klandra dem, det är hur gött som helst! Piiiz! /Cruncha' 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pikzel Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Du behöver ingen limiter på mastern för att förhindra att slå över nollan, om du ska skicka den för mastering. De vill gärna ha lite spelrum, skicka iväg den med -6 dB. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.