Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har jobbat med en låt under en viss tid, kankse är inte det största problemet det jag vill prata om nu men jag har ändå en fråga?

Hur får jag mer bas i stereo, brukar man sprida up basen i höger vänster eller ska man helst låta den ligga i mitten?

Jag hade försökt göra det för att få till ett proffsigare ljud med denna mixen? Eller borde jag fundera på något annat?

Här är låten;

http://soundcloud.com/aronoramusic/track-5

Tack

Annons
Postat

Om man vill ha en jämn basåtergivning brukar man undvika att bredda basen. Vill man ha en känsla av att basen är bred kan man dela upp signalen i låg- och högfrekvent signal och bredda det övre registret.

Angående proffsigt ljud. När jag lyssnar på din låt för jag intrycket att du vill att det ska låta spelat. Som om det r en samling musiker som spelar tillsammans. Om det stämmer tycker jag du ska jobba med på kompsektionen. Trummor och bas framförallt. Det går att få det att svänga mer.

Lyssna framförallt på produktioner där du gillar samspelet. Lyssna hur kompsektionen jobbar ihop som en enhet och kompletterar varandra.

Postat

Tack så mycket, ska tänka på detta. Du har helt rätt, detta låter inte så spelat kanske. Jag ska ta en titt på detta men just nu så försöker jag få ut så mycket som möjligt i just mixningsväg.

Det finns ingenting i dina öron som låter KATASTROFALT i denna mixen? Förutom det vi just pratat om.

Tack,

Postat

Om man har basen i stereo riskerar man att få känslan av att mixen har "slagsida" åt höger eller vänster, därför är det alltid bättre att se till att de allra lägsta frekvenserna (under 700 Hz, för att ta ett exempel) är i mono.

(Jag gjorde ett experiment en gång med att ha olika basgångar i vänster och höger kanal, det lät apa! Hade säkert blivit en hit...;P )

Postat

Det stämmer säkert det du säger, men när man lyssnar på typisk dansmusik känns det som att dem låga frekvenserna (bas) pumpas ut från mitten till höger vänster kanal, kankse är det jag som hör dåligt men men........du har ingen annan feedback på min mix? Menar ljudmässigt nu.....Tack,

Postat

Som ovan sagt då... jag lägger alltid av ren praxis basen i mono, dead center. Men nyligen mixade jag en låt där låtskrivaren, och den av Zappa starkt influerade, basisten ville att basen skule ligga panorerad L/R då andra grejer skulle ha släckts ut pga de grejer han använde. Jag gjorde som han sa och det låter iofs inte alls sämre nu.

Annars brukar jag också lägga en plugg på master-/stereobussen som monofierar allt under, säg, 100 HZ av ren slentrian (typ brainworx control eller Nugen monofilter)

Postat

Det stämmer säkert det du säger, men när man lyssnar på typisk dansmusik känns det som att dem låga frekvenserna (bas) pumpas ut från mitten till höger vänster kanal, kankse är det jag som hör dåligt men men........du har ingen annan feedback på min mix? Menar ljudmässigt nu.....Tack,

De allra lägsta frekvenserna är garanterat i mono, men däremot kan man ha kompletterat den lägsta basen med ett ytterligare basljud som är (exempelvis) en oktav högre, och den kan man ha ett bredare stereoljud på. Det kan låta riktigt snyggt (har själv gjort så på några av mina låtar).

Tyckte nästan att det var lite väl bred stereo på din låt, det kändes som att det inte fanns någon monosignal alls, och då låter det ganska tomt i mitten. Nu är det ju i och för sig kanske inte meningen att din låt ska vara "tung", men jag tror nog att du ska satsa på att försöka lägga lite mer i mitten. Om man jämför med kommersiellt utgivna låtar är det få låtar jag hört som haft sådär bred stereobild.

Jag tror att det är lätt att överdriva stereobilden när man inte har hållit på med musik så länge, man tror att den behöver vara jättebred, men personligen tycker jag att det låter bäst när man har en bra balans mellan mitten och sidorna.

Postat

Tack för svaren gubbar :=)

Kanske sant det du säger, behöver inte pana ut den för mycket, ska försöka jobba med detta lite, är väldigt glad för feedbacken i alla fall,

Tack,

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.