Valle Postat 4 maj 2012 Dela Postat 4 maj 2012 Själv brukar jag alltid tänka att det är helt omöjligt att det där skulle vara de bästa 32 låtarna av flera tusen inskickade bidrag, men det förmodligen inte är så enkelt... Jo, det är ganska enkelt. Låtarna som väljs ut är ju inte ämnade att tillfredsställa dig, utan en business. Du är för subjektiv, that's all. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 maj 2012 Dela Postat 4 maj 2012 Det är kanske tråkigt och osexigt, men du får väl börja nöta, öva och träna på att skriva låtar. När du har gjort några hundra borde du ha såpass bra koll att du vet hur du ska navigera i ljuddjungeln, men då kan du redan nu ställa in dig på att ingen längre minns Rihanna. Det är nog därför ett bättre tips att du försöker jobba fram ett eget sound. Rihanna finns ju redan, och som sagt: när du gör din tusende låt och börjar bli varm i kläderna har nog hennes karriär tackat för sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 6 maj 2012 Dela Postat 6 maj 2012 Det är kanske tråkigt och osexigt, men du får väl börja nöta, öva och träna på att skriva låtar. När du har gjort några hundra borde du ha såpass bra koll att du vet hur du ska navigera i ljuddjungeln, men då kan du redan nu ställa in dig på att ingen längre minns Rihanna. Det är nog därför ett bättre tips att du försöker jobba fram ett eget sound. Rihanna finns ju redan, och som sagt: när du gör din tusende låt och börjar bli varm i kläderna har nog hennes karriär tackat för sig. Haha japp. Alltså anledningen till varför jag valde Rihanna var för att hon i vissa av hennes låtar har ett sound som jag diggar. Popmusik med inslag av dancehall och reggae. Det är dansvänligt utan att det är typiska låtar man nämner som "låtar man kan dansa till". Så fort t.ex. Rude Boy spelas får man lust att röra på sig, iallafall jag. Hur ska man lyckas skapa sig ett eget sound då? Det kanske är frågeställningen jag borde istället borde ställt från början. Det handlar väl mycket om röst. En Britney låt är inte särskilt egen tycker jag, men det är ju rösten som man känner igen som gör det till "hennes sound". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
heyclown Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Jag vill lyckas göra bra popmusik men känner att allt jag gör på datorn genast blir mer house Rude Boy er en klassisk 4-akkorders låt som rusler avgårde i de samme 4 akkordene fra start til mål. Den bruker i tillegg den relativt standardiserte akkordrekkefølgen VI, IV, I og V. Om du ikke kjenner disse begrepene er det her du kanskje bør starte. Det er ikke mange akkorder å skaffe seg oversikt over i utgangspunktet. Om det ser uoverkommelig ut er det et godt tegn på at du er tidlig i din fase som wannabee låtskriver. Da er det bare en ting å gjøre. Øve, øve og øve. Lær deg "de mest normale" akkordene i C-dur som er C, dm, em, F, G og am. Med disse akkordene er det spilt inn milliarder av dollar. Øv på disse. Om du spiller piano; lær deg også de tre forskjellige inversjonene av akkordene (google: chord inversions). Om det er vanskelig for deg å komme opp med akkordrekker kan du f.eks bruke Am - F - C - G. Repeat till end. Du skriver også "men känner att allt jag gör på datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och långsamma uppbyggnader.": Det antyder at du ikke kjenner virkemidlene i de forskjellige stilartene house og pop (selv om disse to nå flyter mer og me sammen nettop med Rihanna og Calvin Harris i We found love). Dette er noe du vil bli bevisst på jo mere du trener. Om du ikke vet/forstår/hører hva som blir gjort i en låt; fortvil ikke. Det tar tid å opparbeide øre, kunnskaper og analytiske egenskaper innen musikkproduksjon. Om du øver mye vil du om ikke så lenge se deg tilbake å tenke, wow - var det så enkelt; det jeg trodde var så umulig. Når det er sagt; det vanskelige er å få til noe hookigt och enkelt. Sorry for the confusion. Prøv å samarbeide med noen som har kommet litt lengre enn deg. Jobber de i stilarter/genreer du liker (pop?) er det enda bedre men ikke noe must. Du kan lære meget mye ved å sitte ryggsekk på en som har mere kunnskap enn deg. En annen kjekk ting med co-write/samarbeid er at du networker. Låtskriving handler mye om nettverk. Og om talang. Men framfor alt; om hardt arbeide - dag etter dag. år etter år. Lykke til! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Miklo Postat 27 augusti 2012 Dela Postat 27 augusti 2012 Tycker inte det svåra är att göra en melodi eller komponera ackord, det svåra är att få till rätta ljuden, eller känslan. Använder du fel synthljud eller fel clap, kan du gå från en hit till en medioker skitlåt även om det är exakt samma melodi. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Miklo Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Kolla här hur en av världens största producenter just nu gör när han får fram melodier, spola till 4.40. Något säger mig att han inte kan varken skalor i huvudet eller spela instrument: http://www.youtube.com/watch?v=5H67fzHDv3E&feature=related Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 (redigerat) (edit) äh.. totalt onödigt inlägg från min sida Redigerat 28 augusti 2012 av Larsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Kolla här hur en av världens största producenter just nu gör när han får fram melodier, spola till 4.40. Något säger mig att han inte kan varken skalor i huvudet eller spela instrument: Jag är lite nyfiken på poängen med detta påstående? Självklart så kan man med dagens teknik producera och skapa teknik utan att kunna spela instrument eller någon teori. Men det gör ju inte att den kunskapen inte skulle underlätta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Miklo Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Jag är lite nyfiken på poängen med detta påstående? Självklart så kan man med dagens teknik producera och skapa teknik utan att kunna spela instrument eller någon teori. Men det gör ju inte att den kunskapen inte skulle underlätta. Jag trodde ni diskuterade ämnet, jag kanske missförstod. Ursäkta isåfall, orkar inte lägga mig i nån slags meningslös argumentation. God kväll Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Studioesc Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 Jag är lite nyfiken på poängen med detta påstående? Självklart så kan man med dagens teknik producera och skapa teknik utan att kunna spela instrument eller någon teori. Men det gör ju inte att den kunskapen inte skulle underlätta. Kanske för att han verkligen inte har en aning om vad han håller på med öht. Jag blir lite ledsen i ögat av att se att han har mindre koll i fl än en själv, och dessutom inte har den minsta kollen på klaven. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
heyclown Postat 28 augusti 2012 Dela Postat 28 augusti 2012 (@4:40 i video) Interessant å se hvordan AVICII leter seg fram til noe han hører ligger i scala. En scala han åpenbart ikke kjenner til. Beviser jo at en kan lage store hits uten å kunne for mye musikkteori. Cool beans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
robc Postat 29 augusti 2012 Dela Postat 29 augusti 2012 (redigerat) Hej, det du skulle behöva är en autochord. "First Aid Kit" använder en modell med strängar, men det finns ju modernare elektriska. Man trycker alltså bara på en knapp så får man ett ackord, och de ackord som passar bäst ligger på nästa knapp i närheten av den första. Utmärkt enkelt sätt att "nynna ut" melodier på (sägs det) mvh robc Redigerat 29 augusti 2012 av robc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.