Jump to content
Annons

Popmusik som t.ex. Rihanna, hur?


Gäst

Recommended Posts

Jag vill lyckas göra bra popmusik men känner att allt jag gör på datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och långsamma uppbyggnader. Jag känner att jag saknar ganska så mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sådant? Hur har de stora producenterna lärt sig?

Rihannas musik är typisk sån musik jag vill lära mig att göra. Poppigt och dansvänligt fast med attityd. Om man hör på t.ex. Rude Boy låter den väldigt enkel, men hur har dem egentligen gjort den?

Det står så här på Wikipedia: "The song is written in the key of E minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute."

Vad menas med att man skrivit en låt "in the key of E minor"? Börjar låten med det ackordet?

Låten känns väldigt enkel men jag tror inte det är så enkelt att göra den. Hur vet man sedan att den melodin man gör är bra? Om jag skulle spelat Rude Boy melodin hemma på mitt keyboard skulle jag nog tycka att det sög. Det säger lite om hur mycket potential det egentligen finns i de melodier man från början tror är dåliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, det där är nästintill obesvarbara frågor...

Fundera ut något som du själv vet att du är duktig på och fundera sedan på vad du gjorde för att bli duktig på det. Fundera på något du vet att du har gjort bra och sedan på hur du kommer fram till att det är bra. Då har du besvarat huvuddelen av dina frågor.

Därefter kan vi ta teori-bitarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står så här på Wikipedia: "The song is written in the key of E minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute."

Vad menas med att man skrivit en låt "in the key of E minor"? Börjar låten med det ackordet?

Nej, det betyder att man har använt den skalan. Det finns olika typer av mollskalor, men en ren Ess-mollskala innehåller tonerna Eb, F, Gb, Ab, Bb, C, Db, Eb. Det är inte det viktigaste att kunna för att skapa bra låtar, men ofta kan en låt passa riktigt bra i en tonart, medan den inte "lyfter" alls i en annan tonart.

Det står mycket på Wikipedia om olika tonarter och vad som utmärker olika typer av skalor, läs mer där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill lyckas göra bra popmusik men känner att allt jag gör på datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och långsamma uppbyggnader. Jag känner att jag saknar ganska så mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sådant? Hur har de stora producenterna lärt sig?

Det låter som du skulle behöva lära dig spela 1-2 riktiga instrument och spela musik för hand, tillsammans med andra, i levande sammanhang några år. Då kommer det garanterat att lossna.

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Melodierna är A och O. Pröva sätt dig ner och analysera kungarna av radio/danspop. Rude Boy är skriven av bla Stargate som jobbat mycket med Rihanna i övrigt också. Sen, Dr. Luke, Max Martin med flera. Allting handlar om att få låten att sätta sig i huvudet på folk. Du märker säkert hur rätt många hitlåtar av idag är rätt irriterande egentligen. Men folk lyssnar ändå även om de kanske skäms lite, inte vet jag 😉 Tex Sean Banan!

Lyssna noga. FInns inga genvägar, men lyssna efter saker som tex hur ofta upprepningar används idag. "I-I-I wanna go-o-o" (Britney) "...we're going u-u-u-u-u-u-u-p" (Loreen) "Come here rude BOY BOY" (Rihanna) "Tonight we're going ha-ha-ha-ha-ha-hard" (Ke$ha) osv.

Men jag håller också med tidigare inlägg här. Om du lär dig instrument och känner dig bekväm med att skriva och förstår den grundläggande mekaniken i låtskrivande så är du en bra bit på vägen redan då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, folk har ju faktiskt svarat! Brukar få mejl till min hotmail vanligtvis när det sker. Jag uppskattar era svar.

Jag ska försöka lära mig spela mer på piano och lära mig teorin bakom. Det känns bara som om det kommer ta så enormt lång tid med alla ackord.

Om jag ska vara ärlig tror jag dock inte att alla producenter är särskilt duktiga på att spela något instrument. Men jag förlorar ju inget på det.

Ska kolla upp det där med skalor mycket mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodierna är A och O. Pröva sätt dig ner och analysera kungarna av radio/danspop. Rude Boy är skriven av bla Stargate som jobbat mycket med Rihanna i övrigt också. Sen, Dr. Luke, Max Martin med flera. Allting handlar om att få låten att sätta sig i huvudet på folk. Du märker säkert hur rätt många hitlåtar av idag är rätt irriterande egentligen. Men folk lyssnar ändå även om de kanske skäms lite, inte vet jag 😉 Tex Sean Banan!

Lyssna noga. FInns inga genvägar, men lyssna efter saker som tex hur ofta upprepningar används idag. "I-I-I wanna go-o-o" (Britney) "...we're going u-u-u-u-u-u-u-p" (Loreen) "Come here rude BOY BOY" (Rihanna) "Tonight we're going ha-ha-ha-ha-ha-hard" (Ke$ha) osv.

Men jag håller också med tidigare inlägg här. Om du lär dig instrument och känner dig bekväm med att skriva och förstår den grundläggande mekaniken i låtskrivande så är du en bra bit på vägen redan då!

Absolut, och sen är texterna väldigt enkla. Inga svåra ord eller knasiga meningsuppbyggnader. Ofta anpassas texten till musiken istället för tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men många av de bästa är det. Speciellt de som också skriver melodierna och så. Visst, jag har sett beats-producenter som inte verkar ha superkoll, men folk som Max Martin med flera är ju rejält kunniga. Om du inte kan mekaniken bakom vilka toner som "funkar" med vilka ackord, vilka ackord som funkar ihop och hur man bygger stämmor så kommer det ju ta väääldigt lång tid innan du lyckats pussla ihop något som är värt namnet. Men grundkunskap inom något instrument (piano eller gitarr tex) kommer du långt på som pop-kille. Resten är bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns bara som om det kommer ta så enormt lång tid med alla ackord.

Om jag ska vara ärlig tror jag dock inte att alla producenter är särskilt duktiga på att spela något instrument. Men jag förlorar ju inget på det.

Tyvärr är den krassa sanningen att du måste öva på något för att bli bra på det.

Zlatan dök inte bara hux flux upp i Milan och började spela boll.

Max martin/Stargate/Dr Luke/Guetta/Blanco/RedOne/Drakchild/Timbaland etc dök inte hux flux upp i musikbranchen och släppte hit efter hit.

Och ska jag vara ärlig tror jag att dom flesta stjärnproducenter är rätt duktiga på många instrument och riktigt duktiga på ett eller två.

Sedan tar dom in musiker som är bättre när det är dags för inspelning , men i låt-skrivarfasen gör dom nog det mesta själv inklusive melodierna till sången och även ibland texten oxå eller så skriver dom låten ihop med artisten eller andra duktiga låtskrivare.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska försöka lära mig spela mer på piano och lära mig teorin bakom. Det känns bara som om det kommer ta så enormt lång tid med alla ackord.

Om jag ska vara ärlig tror jag dock inte att alla producenter är särskilt duktiga på att spela något instrument. Men jag förlorar ju inget på det.

Håller med Piccazzo.

Att tro att producenter inte kan spela musik är fel. Det är ju det som producenter gör... musik musik muzick. Man blir väldigt bra i slutändan på det som man sysslar med allra mest. Sedan finns det ju såklart olika sätt att skapa musik på; vare sig det är genom att sitta och skriva in midi-spår, spela enkla ackord på pianot eller gitarren, sampling eller programmera trummaskiner. Det handlar i princip om att kunna bemästra någonting så att du får din musik att låta som du vill.

Så plocka upp ett instrument 🙂 och börja lira. Om inte annat än för att du kommer ha så sjukt kul när du börjar fatta hur det funkar. Och tänk inte på att det tar för lång tid,,, försök har roligt med det istället så kommer du se hur teorin långsamt kommer krypa sig på!

Redigerat av wellfunk
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta din favorit-popdänga och släng in den i din DAW. Lyssna och kolla vad som händer vid vilka tidpunkter. Hur lång buildup är vanlig? Hur ser låtstrukturen ut mer generellt? Hur ofta introduceras nya saker? Hur länge är de kvar? Hur komplex är rytmiken?

Självklart krävs en duktig musik, men som nästan all musik så finns mer eller mindre ett utarbetat arbetssätt. Det är ju inte direkt så att de sitter och jammar loss och bara "känner" att låten borde bestå av intro, vers, brygga, refräng, vers, brygga, refräng, stick, dubbelrefräng, outro.

intro, vers, brygga, refräng, vers, brygga, refräng, stick, outro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig tror jag dock inte att alla producenter är särskilt duktiga på att spela något instrument.

Jag tror att du tror fel 🙂 Här kan du t ex kolla lite av Anders Bagges färdigheter inom piano och sång:

Vet att även Andreas Carlsson är riktigt duktig på både gitarr och sång, och det gäller säkert de allra flesta. Det finns väl för all del producenter som inte är så duktiga på instrument och sång, men dom jobbar nog då oftast som just producenter och inte låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att även Andreas Carlsson är riktigt duktig på både gitarr och sång, och det gäller säkert de allra flesta. Det finns väl för all del producenter som inte är så duktiga på instrument och sång, men dom jobbar nog då oftast som just producenter och inte låtskrivare.

Snyggt, du svarar på att inte alla producenter är duktiga på instrument genom att ge två exempel på några som faktiskt är det. Forskningskarriären är nog inget för dig, min vän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, du svarar på att inte alla producenter är duktiga på instrument genom att ge två exempel på några som faktiskt är det. Forskningskarriären är nog inget för dig, min vän.

Din hjärna verkar sova precis lika mycket som min.. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Anders Bagge har sagt i intervjuer när han blivit tillfrågad vad som är viktigt hos en producent. Att man kan sjunga. Du behöver inte vara Freddie Mercury, men du måste kunna förmedla dina sångidéer och kunna "tänka sång". Att spela in melodin med typ piano och försöka få demosångaren att förstå hur du menar är bara tidskrävande, blir oftast inte bra och verkar oproffsigt. Det nämndes många namn innan på producenter. Bagge kan ju sjunga och spela piano som bevisat av videon ovan, Dr Luke spelade gitarr i många år för SNL-orkestern innan han slog igenom, Max Martin är ju gammal hårdrockssångare, spelar piano på många produktioner och är tydligen ett musikaliskt geni (gamla Cheironare har sagt att han kan med klassisk musik och annat på hög nivå också, bara naturlig talang), Andreas Carlsson har turnerat som gitarrist och haft en karriär som sångare också han plus att han spelar piano. The list goes on and on.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, du svarar på att inte alla producenter är duktiga på instrument genom att ge två exempel på några som faktiskt är det. Forskningskarriären är nog inget för dig, min vän.

Sicken tur för mig, eftersom jag inte har några planer på någon forskningskarriär 🙂

Men om du fäller in taggarna lite och läser lite noggrannare så är det kanske inte så förvirrat som det verkar. Möjligen beror det lite på hur man definierar rollerna "låtskrivare" och "producent". Och det blir väl inte mindre rörigt av att många av kändisarna som figurerar här i tråden är båda delarna, kanske samtidigt i många jobb.

Om vi går på Wikipedias definitioner ("musikproducent" är termen man ska söka på) så tror jag att det är betydligt viktigare att vara duktig på att sjunga och spela om man är låtskrivare än om man är en "ren" producent.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden är faktiskt rätt sympatisk, den ger credit där den förtjänats 🙂 Många gnäller på att popmusik är hjärndött och dåligt och att alla i den sfären är talanglösa. Detta är förstås mot all logik, eftersom artisterna med störst kapital och skivbolagen med störst kapital givetvis inte investerar de pengarna i att jobba med amatörer. Visst, varje poplåt på radio ger inte en fullvärdig representation av den låtskrivarens samlade musikaliska kunskap. Då hade vi med all sannolikhet inte orkat lyssna. Men på de toppnivåer vi pratar om här så gäller det ju att kunna leverera slagdängor på löpande band, den ena ska avlösa den andra, och man har inte råd att vänta på att nån låtskrivare ska sitta hemma och vänta på inspiration eller att musikerna ska göra fler tagningar för att sätta låten. Allt ska bara göras på så kort tid som möjligt och bli så populärt som möjligt. Känner många studiomusiker som utan problem sätter en hel skiva på första tagningen läsandes på ett notpapper. Finns många dolda ninjor bakom radiohitsen.

Att killar som Max Martin efter typ 20 år fortfarande skriver var och varannan världsetta och gör det många gånger per år dessutom är för mej inget annat än helt fantastiskt. Jag har enorm respekt för såna här yrkesmän.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår absolut att många stora producenter som Max Martin har musikalisk talang, det är lite av en självklarhet. Men, samtidigt tror jag inte att det krävs väldigt mycket teoretisk kunskap eller att man måste vara grymt duktig på att spela något instrument för att kunna göra en hit. Det handlar mer om att man är duktig på att producera.

Ett exempel är alla DJs som blir producenter över en natt, hur mycket kan de om musik kan man fråga sig? Calvin Harris och Adrian Lux t.ex. Ändå toppar deras låtar musiklistorna.

Om vi tar Rihannas låt We Found Love som ett exempel, den har legat på topp ett bra tag nu och är producerad av Calvin Harris. Hur svår är den? Det är en slinga som upprepas under nästintill HELA låten. Det är inga svåra ackord eller komplexa melodier det handlar om. MEN, låten förmedlar en känsla och det är det jag tror är det viktigaste. Sedan kan man ju även fråga sig hur stor den skulle blivit om det inte var just Rihanna som sjöng den, men det är en annan diskussion.

Det man egentligen behöver idag om man inte kan spela något instrument är ett ackord-preset med förinställda ackord och sedan kan man leka lite med sitt piano för att hitta en bra melodi som passar till ackorden.

Detta kan låta lite nonchalant, men jag tycker personligen att den sortens musik som t.ex. Anders Bagge gör (har inte riktigt koll på vad Andreas Carlsson gjort de senaste åren) känns väldigt daterad. Det låter som den musiken som gjordes under sent 90-tal och som inte får samma genomslag idag. Överdramatiska 'heartbroken'-låtar.

Det jag ursprungligen ville var att få lite tips på hur jag kan göra en Rihanna-aktig låt, men den här diskussionen var också intressant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså det handlar ju om en helhet. Som i fallet "We Found Love". Det är ändå toplinen som gjort att den har blivit en hit. Du måste ha ett öra för melodier för att kunna skapa det som sätter sig i hjärnan. Nu vet jag inte om Calvin Harris toplineat också eller bara proddat. Men du slänger inte ur dig ett sånt "riff" och såna melodier ur ingenstans och bara slänger ihop det till en klubbfärdig dänga.

Men det verkar som att du mest är inne på producentspåret och inte själva skrivandet? För i 99% av fallen så är det ju en slagkraftig sångmelodi som är grunden till en stor hit. SHM är väl lite undantag på den fronten. Men de har istället spenderat år ut och år in på att bli några av världens bästa DJ's och på det viset kunnat skaffa sig ett rykte.

För visst, det är inte säkert att "We Found Love" skulle blivit en superhit om Lisa som lider av ungdomsreumatism och bor ett kvarter bort hade sjungit in den. Så tänker jag om Loreens "Euphoria". Det är en typisk Rihannalåt på många sätt och hade förmodligen kunnat bli en Billboard-etta med Riri, men det kommer ju inte ske med Loreen även om hon vinner ESC.

Fan vad långt det blir. Men hur som hur, du kommer ju att vara tvungen att lära dig diverse musikkunskap under tiden du utvecklas med ditt producerande (och skrivande). Det kommer ju automatiskt. "Aha, de två tonerna fungerade ihop, nu vet jag det". Men vägen till att bli duktig nog att skriva en världshit är mycket lång. Skrivandet är svårt nog och kräver en viss talang. Sedan om du framförallt vill bli producent så måste du kunna komma med nåt nytt. och då kan du definitivt inte förlita dig på färdiga "ackord presets". Sånt måste du kunna skapa själv, annars kommer ingen vilja jobba med dig. Så är det bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag ursprungligen ville var att få lite tips på hur jag kan göra en Rihanna-aktig låt, men den här diskussionen var också intressant. 🙂

Skriver en låt i E♭ dur i 96 bpm och skriver en bra refräng.

Sedan måste du ju få alla ljuden att passa ihop och få trummorna att stämma med tonarten men det finns säker bra presets för det så det kan ju inte vara så svårt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill lyckas göra bra popmusik men känner att allt jag gör på datorn genast blir mer house, med samma slinga hela tiden och långsamma uppbyggnader. Jag känner att jag saknar ganska så mycket teoretisk kunskap/erfarenhet för att veta hur man gör pop. Finns det böcker om sådant? Hur har de stora producenterna lärt sig?

Rihannas musik är typisk sån musik jag vill lära mig att göra. Poppigt och dansvänligt fast med attityd. Om man hör på t.ex. Rude Boy låter den väldigt enkel, men hur har dem egentligen gjort den? http://www.youtube.com/watch?v=e82VE8UtW8A&ob=av3e

Det står så här på Wikipedia: "The song is written in the key of E minor with a time signature in common time, and a tempo of 96 beats per minute."

Vad menas med att man skrivit en låt "in the key of E minor"? Börjar låten med det ackordet?

Låten känns väldigt enkel men jag tror inte det är så enkelt att göra den. Hur vet man sedan att den melodin man gör är bra? Om jag skulle spelat Rude Boy melodin hemma på mitt keyboard skulle jag nog tycka att det sög. Det säger lite om hur mycket potential det egentligen finns i de melodier man från början tror är dåliga...

Handlar bara om talang, kan du inte så kan du inte. Bara att bita i det sura äpplet.

Handlar bara om talang, kan du inte så kan du inte. Tyvärr. Bara att bita i det sura äpplet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså det handlar ju om en helhet. Som i fallet "We Found Love". Det är ändå toplinen som gjort att den har blivit en hit. Du måste ha ett öra för melodier för att kunna skapa det som sätter sig i hjärnan. Nu vet jag inte om Calvin Harris toplineat också eller bara proddat. Men du slänger inte ur dig ett sånt "riff" och såna melodier ur ingenstans och bara slänger ihop det till en klubbfärdig dänga.

Men vägen till att bli duktig nog att skriva en världshit är mycket lång. Skrivandet är svårt nog och kräver en viss talang. Sedan om du framförallt vill bli producent så måste du kunna komma med nåt nytt. och då kan du definitivt inte förlita dig på färdiga "ackord presets". Sånt måste du kunna skapa själv, annars kommer ingen vilja jobba med dig. Så är det bara.

Haha, jag tror att jag framstår som en brat i det här forumet när jag bl.a. pratar om ackord-presets. Jag förstår att det är oproffsigt och att det inte går att jobba som producent på det sättet men det var en teori. Jag tror i ärlighetens namn att människor har en tendens att försvåra en hel del och hellre ser omöjligheter än möjligheter. Jag som person har ofta inställningen till att saker i grund och botten är enkla och att allt inte är så svårt. Självklart ska man vara realistisk, men jag tror hellre på att vara optimistisk. Ville bara förklara det och säga att jag förstår att saker inte kommer hur enkelt som helst men att det som från början anses svårt är enklare än man tror.

Jag syftar inte på produktion. Jag menar musikteori och att man kan spela instrument. Att skriva lyrics tror jag inte heller är särskilt svårt.

När det kommer till Calvin Harris tror jag på riktigt att det kommit ur ingenstans. Självklart är materialet bearbetat en längre tid och han har fått hjälp med låtskrivandet och finputsningen. Men tror att låten i grund och botten kom ur att han satt och lekte med sin keyboard.

Två andra exempel: Nause med låten 'Made Of' som blev uttjatad på radion och Stromae med 'Alors On Danse' som blev en världshit.

På tal om SHM, har du sett deras dokumentär där man ser hur de började med 'One'?

http://www.youtube.com/watch?v=ki-JstNotaU

och http://www.youtube.com/watch?v=6jHy47m80bs

Videon med Stromae är ju gjord i efterhand och är gjord för att marknadsföra produkter, men det är enkelheten jag ville visa. Sen är alla exempel jag ger houselåtar och inte pop, men det borde ju inte vara så mycket svårare med pop tänker jag...

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

@blabel: Varför frågar du när du inte är intresserad av svaren? Alla som hållit på med musik har säkert tänkt flera gånger "Det borde väl inte vara så svårt att skriva en sådan där låt EGENTLIGEN?". Och sen har vi ju alla dom som pysslar med någon "svårare" musik som anser att dom skulle kunna skriva topplistemusik lika bra som vilken hitmakare som helst. Upp till bevis då, säger jag bara.

Tänkte själv länge att jag inte riktigt kunde begripa varför t ex Max Martin var så hypad. Tyckte sällan att hans låtar är något speciellt. Det tog några år innan jag kom på att en egenhet med dom är att, till skillnad mot _väldigt_ mycket av alla annan musik man hör, så sätter sig hans låtar på hjärnan efter en enda genomlyssning. Om det sen är bra eller dåligt vet jag inte, men det finns uppenbarligen folk som är beredda att betala väldigt mycket pengar för den talangen.

Det är för övrigt mycket möjligt att han gjort lika bra låtar om han inte kunnat spela ett enda instrument. Det kommer vi aldrig att få veta. Men faktum kvarstår att de allra flesta av de stora låtskrivarna också är mycket skickliga musiker. Om det sen ger att man måste vara en skicklig musiker för att bli en bra låtskrivare får väl var och en avgöra.

Vad som däremot är mer odiskutabelt är väl att t ex hela f d Cheiron-gänget är arbetsnarkomaner utan dess like. Prova t ex att läsa Andreas Carlssons bok "Låtarna som skrev mitt liv". Själv blir jag alldeles matt av att bara läsa 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

@blabel: Varför frågar du när du inte är intresserad av svaren? Alla som hållit på med musik har säkert tänkt flera gånger "Det borde väl inte vara så svårt att skriva en sådan där låt EGENTLIGEN?". Och sen har vi ju alla dom som pysslar med någon "svårare" musik som anser att dom skulle kunna skriva topplistemusik lika bra som vilken hitmakare som helst. Upp till bevis då, säger jag bara.

Jag är tvärtom väldigt intresserad av svaren och tar åt mig av allting som skriv här, men jag tycker också det är värt att ifrågasätta och motargumentera. Det har blivit en väldigt intressant diskussion tycker jag själv och jag lär mig väldigt mycket av alla som svarar tillbaka.

Kanske kommer jag också en dag komma till instinkten att nää, det var nog inte så enkelt som jag trodde trots allt. Men just nu tänker jag inte så.

Det är skillnad på musikkunskap och musikkänsla. Flera har sagt att man måste veta vad som låter bra och att man måste kunna göra en bra melodi, men då behöver jag väl först och främst ha bra smak och inte nödvändigtvis mycket kunskap?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har den typiska inställningen som de flesta nybörjare har när de lyssnar på pop. Att det inte är så svårt. Så tänkte jag också när jag spelade komplicerad heavy metal i olika garage. Det är bra att ha inställningen att "jag kan!", den måste man ha, det vill säga självförtroendet. Men samtidigt måste man ha insikten att det kommer att ta en jäääävla massa jobb och lärande innan man klarar av att skriva hits.

Alltså, de flesta låtarna kommer ju från att man sitter och "leker" á la "One". Men när du har kommit på den slingan så ska du ha rätt ljud till den, du måste hitta rätt basgång som passar till melodin. I pop är det ofta några "counter-melodies" i bakgrunden också, och då ska du hitta rätt ljud till de ljuden också. Hitta rätt groove i trummorna, rätt trumljud, låta alla ljud hitta sin plats i mixen och inte bråka med varandra. Jag säger inte att man "måste" göra såhär, men "Teenage Dream" med Katy Perry har 182 spår, och det är en väldigt simpel låt. Det måste låta fett, men grunden i pop är att det ska vara simplistiskt i de allra flesta fall. Många låtar är ju samma 3 ackord hela låten igenom utan att det blir tråkigt. Det kommer in nya element i produktionen och små variationer som kryddar. Sånt är riktigt svårt att få till.

Det är som en föregående talare sa här om Cheiron. De bodde ju där nere i princip och bara nötte. Christian Lundin tappade väl typ halva kroppsvikten för att han bara satt där nere och skrev och skrev och utvecklades.

Det med texter också. Visst, det är ju inte poesi det handlar om inom dagens popmusik. Men du ska lyckas skriva nåt som ligger rätt i tiden, som är precis lagom och passande till artisten som ska framföra det och det är inte alltid jättelätt. Och sen ska orden låta bra också. Alltså ligga bra i munnen i förhållande till melodin etc.

Det är ingen som säger att du måste bli Mozart. Men grunderna kan alla producenter och låtskrivare på hög nivå. De sitter inte och hamrar på tonen F när det spelas ett D-dur och undrar varför det låter konstigt. Om du fattar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...