Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har tänkt att köpa 2x Adam A7X men är lite osäker på om det är något jag behöver köpa till i kabel väg. Sökt en del på forumet och hittat ett par bra trådar, men känner mig fortfarande osäker så tänkte fråga i alla fall.

Det är tänkt att jag ska koppla mina två Adam A7X direkt till min Traktor S2 (RCA), men är inte säker om hur många RCA till RCA kablar jag behöver, eller om det finns kablar som ger bättre kvalitet (för att koppla ihop de två Adam A7X monitorerna).

Om möjligt länka gärna kablarna ni rekommenderar från denna Franska sida.

http://www.homestudi...monitoring.html

Tack på förhand!

Redigerat av Whaatafck
Annons
Postat

Traktor har väl balanserade tele ut också - och inte bara RCA...? Balanserat är bättre att köra när möjligheten finns, eftersom det inte kommer in yttre störningar som brum o dyl lika lätt då.

Det är XLR hona in i monitorerna, så det du i så fall ska ha, är två balanserade kablar med TRS i ena sidan och XLR hane i andra sidan.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Traktor har väl balanserade tele ut också - och inte bara RCA...? Balanserat är bättre att köra när möjligheten finns, eftersom det inte kommer in yttre störningar som brum o dyl lika lätt då.

Det är XLR hona in i monitorerna, så det du i så fall ska ha, är två balanserade kablar med TRS i ena sidan och XLR hane i andra sidan.

Tack Yoda. Förstog att jag missat något. Det stämmer att även Traktor S2 har en balanserad TRS utgång.

http://www.native-in...l-s2/?page=2902

På den sidan jag kollar på hittar jag "Câble Jack 6.35 stéréo M vers XLR Mâle - 6M" dvs "6.35 Stereo => XLR Hane 6 meter"

http://www.homestudi...mc06xf-pms.html

Om jag förstått korrekt så räcker det om jag beställer två stycken sådana kablar för att koppla ihop mina Adam A7X och min Traktor S2? Antar också att det är viktigt att det är Stereo versionen och inte Mono kablarna?

För att summera mina slutsatser. =D

• XLR Hane till TRS (6.35) Stereo Kablar = Balanced?
  • XLR Hane till TRS (6.35) Mono Kablar = Unbalanced?
  • Två XLR Hane till TRS (6.35) Stereo kablar räcker för att koppla ihop allt?

Tack igen för hjälpen. 🙂

Redigerat av Whaatafck
Postat

Du har förstått helt rätt! 🙂

...fast det är lite dumt att prata om stereo eller mono när det gäller kontakten, även om man ofta gör det. Överföringen är ju mono om man kör med en sådan balanserad kabel. TRS är balanserad tele, medan TS är obalanserad. TRS står för Tip-Ring-Sleeve (3 poler) och TS för Tip-Sleeve (två poler). För balanserad koppling så krävs det alltså alltid trepoliga kontakter i båda ändarna av kabeln.

För att öka förvirringen så används förstås TRS-kontakterna till stereo med exempelvis hörlurar... 😉

Postat

19 185 inlägg är inte att leka med!

/Jon

Haha, verkligen inte.

Du har förstått helt rätt! 🙂

...fast det är lite dumt att prata om stereo eller mono när det gäller kontakten, även om man ofta gör det. Överföringen är ju mono om man kör med en sådan balanserad kabel. TRS är balanserad tele, medan TS är obalanserad. TRS står för Tip-Ring-Sleeve (3 poler) och TS för Tip-Sleeve (två poler). För balanserad koppling så krävs det alltså alltid trepoliga kontakter i båda ändarna av kabeln.

För att öka förvirringen så används förstås TRS-kontakterna till stereo med exempelvis hörlurar... 😉

Tack så mycket Claes! Lärt mig en hel del. Skönt att veta att man köper det bästa i kabel väg när man ändå lägger ner nästan 10 000kr på högtalare.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Fick mina högtalare idag och är så sjukt nöjd! Tack igen Yoda.

Härnäst ska jag köpa nytt bord, högtalarställ osv.

472123_10150812329332431_513887430_9646460_2082998654_o.jpg

Redigerat av Whaatafck
  • 3 veckor senare...
Postat

Förresten. Någon som är duktigare än jag,

Jag har en gång i tiden lärt mig att just till högtalarna så passar det sig bättre med obalanserade kablar. Kommer inte ihåg exakt varför men det var något med att avståndet till högtalarna ifrån interfacet oftast inte är så långt, alltså behövdes inte det någon balanserad lina, eller nåt...

Ska kolla upp min källa och återkomma.

Schyssta monitorer förresten, ska också köpa ett par sådana när jag har råd =)

Postat

Förresten. Någon som är duktigare än jag,

Jag har en gång i tiden lärt mig att just till högtalarna så passar det sig bättre med obalanserade kablar. Kommer inte ihåg exakt varför men det var något med att avståndet till högtalarna ifrån interfacet oftast inte är så långt, alltså behövdes inte det någon balanserad lina, eller nåt...

Ska kolla upp min källa och återkomma.

Schyssta monitorer förresten, ska också köpa ett par sådana när jag har råd =)

Att det "passar bättre" med obalanserat, är i så fall en sanning med modifikation... 😉

Jag skulle istället säga att det oftast fungerar bra trots att det är obalanserat, tack vare att det är korta avstånd - men problemet med yttre störkällor kvarstår, så om man drar obalanserade kablar nära nätkablar, nätdelar, skärmar och annat, så är det fortfarande stor risk att få in störningar.

Går det att köra balanserat, så ska man göra det, helt enkelt - eftersom man då inte behöver tänka så mycket på kabeldragningen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.