Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har fått tankarna på att starta eget skivbolag eller label sedan en vän i min närhet gjort det.

Har dock inte så stor koll på det hela. Har försökt läst runt lite på hur man går tillväga och hur pass svårt det är, men har inte kopplat allt riktigt.

Jag tänker inte satsa på detta utan tänkte i så fall göra det på min fritid, men jag är osäker på om några utgifter dyker upp och om det i så fall inte lönar sig. Jag nämna att jag är 17 år, och tänker främst lägga ut min egen musik ibland och ev. från folk i min närhet. Tanken är att den ska vara inriktad mot elektronisk musik, då jag själv lyssnar och jobbar väldigt mycket med det.

Är det någon som har erfarenhet inom ämnet?

Jag hade tänkt köra allt digitalt via Spotify, iTunes m.fl.

Jag stötte på http://www.phonofile.com/ mitt i allt och undrar om det är någon som vet hur de fungerar.

Vad jag förstått så tar de 15% av vinsten, men sköter alltså kontakten med distrubitörerna.

Men hur funkar det med ISRC-koderna? Måste jag ansöka om de från annat håll eller delar Phonofile ut dessa?

Vad jag är ute efter är alltså om det är möjligt att skapa ett skivbolag/label (möjligtvis virtuellt) utan att få massa utgifter. Eftersom jag inte tänker släppa några låtar i fysisk form (CD etc.) så lär jag inte få några utgifter på den biten.

Krävs det ett registrerat företag med F-skattesedel för att jag ska kunna göra detta?

Blev en hel del frågor nu, men hoppas att det är någon därute som kan hjälpa mig på traven.

Tack!

• 4 månader senare...
Annons
Postat

det jag skulle vilja veta mer om är att om man har ett företag kan man släppa sin musik på spotify itune och sånt då med det företaget eller hur fungerar det om man inte vill andvända sig av andra stjänster?

Jag skulle tro att man behöver vara 18 för att ha ett företag men rätta mig om jag har fel

Postat

Jag skulle tro att man behöver vara 18 för att ha ett företag men rätta mig om jag har fel

Man kan vara under 18 men då måste man ha målsmans tillstånd.

Källa

Postat

Spotify jobbar endast med etablerade distributörer. Du kan inte som privatperson eller om du har ett företag som driver en liten label vända dig direkt till Spotify för att lägga upp låtar. Däremot finns det ett flertal tjänster på nätet av olika slag som är till för privatpersoner eller mindre labels som fixar upp det du vill på Spotify, Itunes mfl ställen. Det kostar lite olika och man får olika andel av vinsten fr respektive källa mm så kolla mer än en innan du bestämmer dig. Phonofile känner jag inte igen men det är möjligt att det är en sådan tjänst. Kommer inte på namnet på nån annan nu rakt av, men det har tipsats om några olika i Studio-tidningen det senaste året eller så, så nån annan här kanske vet?

Postat

Om man bara är ute efter att lägga ut musiken på spotify, varför ska man ha en label? Är det för mer än att kunna dra av moms?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.