Guitar Nilsson Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 Hittade en intressant tidning på vinden. Där stod att somliga artister använde sig av nåt som kallades "trickinspelning". Detta gjorde att tex en och samma person kunde spela in både kompgitarr och sologitarren av Guitar Boogie. Det låter som trolleri, måste väl vara båg? Nån som hört talas om detta? Det låter olagligt om inte annat. En spunnen g-sträng i taget, inte mer! - 55 1
Guitar Nilsson Postat 21 april 2012 Trådstartare Postat 21 april 2012 Alltså att när man sen lyysnade på skivan lät en som två.
drloop (oregistrerad) Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 (redigerat) Kallas multikanalsinspelning. Redigerat 21 april 2012 av drloop
Jetblack Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 Som sagt, multikanalsinspelning. På den tiden var man van vid att allt spelades in samtidigt på en enda kanal, så då kunde man göra en grej av att man gjort på något annat sätt. En annan möjlighet är att man "blockerat" raderhuvudet på rullbandspelaren och på så sätt lyckats göra flera pålägg på den enda kanal man hade tillgänglig (då gällde det verkligen att inte spela fel...) Men mer konstigt än så är det inte.
Claes Holmerup Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 Ja, det är hemskt vilka lömska trick folk hittar på ibland. Snart kommer de kanske rentav på att man kan korrigera falska toner... 😉
BluesBoy Postat 21 april 2012 Postat 21 april 2012 (redigerat) Var det inte Les Paul som stod själv på scen och spelade in först komp, lade sedan på bas och till sist melodi på en spännande gitarr? Eller hade han något på golvet? Hursomhelst så var det ett snyggt trick. 🙂 Edit: Förtydligande Redigerat 21 april 2012 av BluesBoy
Guitar Nilsson Postat 21 april 2012 Trådstartare Postat 21 april 2012 Hehe. Jag ville bara vara lite lustig, trickinspelningar är ju det enda vi i detta forum sysslar med... Les Paul var nog först med det när han av misstag(?) bouncade spår ett på en rullbandare till spår två samtidigt som han spelade in en ny gitarr. Jag gjorde en sån inspelning av "lycklige Hendricks polka" på en Revox när jag var sisådär 14 år. Nåt så bra har jag aldrig mer lyckats få till.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.