Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittade en intressant tidning på vinden. Där stod att somliga artister använde sig av nåt som kallades "trickinspelning". Detta gjorde att tex en och samma person kunde spela in både kompgitarr och sologitarren av Guitar Boogie. Det låter som trolleri, måste väl vara båg? Nån som hört talas om detta?

Det låter olagligt om inte annat.

En spunnen g-sträng i taget, inte mer! - 55

• Gilla 1
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kallas multikanalsinspelning.

Redigerat av drloop
Postat

Som sagt, multikanalsinspelning. På den tiden var man van vid att allt spelades in samtidigt på en enda kanal, så då kunde man göra en grej av att man gjort på något annat sätt.

En annan möjlighet är att man "blockerat" raderhuvudet på rullbandspelaren och på så sätt lyckats göra flera pålägg på den enda kanal man hade tillgänglig (då gällde det verkligen att inte spela fel...)

Men mer konstigt än så är det inte.

Postat (redigerat)

Var det inte Les Paul som stod själv på scen och spelade in först komp, lade sedan på bas och till sist melodi på en spännande gitarr? Eller hade han något på golvet? Hursomhelst så var det ett snyggt trick. 🙂

Edit: Förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Postat

Hehe.

Jag ville bara vara lite lustig, trickinspelningar är ju det enda vi i detta forum sysslar med...

Les Paul var nog först med det när han av misstag(?) bouncade spår ett på en rullbandare till spår två samtidigt som han spelade in en ny gitarr. Jag gjorde en sån inspelning av "lycklige Hendricks polka" på en Revox när jag var sisådär 14 år. Nåt så bra har jag aldrig mer lyckats få till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.