Jump to content
Annons

Om man skulle råka ha igång fantommatningen...


JJRockford

Recommended Posts

Vad händer då? Köpte en Soundcraft Compact 4 mixer häromdagen. Slår man igång fantommatningen så gäller den för båda mickkanalerna. På den ena har jag sångmicken, som behöver fantommatning, och på den andra har jag gitarr eller bas. Vad skulle hända om jag kopplade in basen eller gitarren när fantommatningen är igång?

Undrar också om någon har någon aning om man gällande micken ska ha igång fantommatningen redan när man kopplar in micken, eller om man ska slå på den när micken redan är inkopplad? Om det nu spelar någon roll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micen är inkopplad på XLR och gitarren på Tele, eller hur?

Du har bara fantommatning på XLR (jag har i alla fall aldrig sett någon modell som har haft fantommatning på Tele...), så det borde inte vara några problem.

Fantommatningen bör vara avstängd medan man kopplar, så stäng av den när du ska koppla in/ur micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick-kontakterna är sådana där multi-varianter där man kan plugga in tele och XLR i samma uttag så att säga. Inte som på större mixer bord att det finns en tele och en XLR-ingång som man switchar mellan med en liten knapp.

http://www.soundcraft.com/download.asp?fil...0_front_low.jpg

(Teleingångarna precis under mick-ingångarna är insert-jack)

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip skall det inte vara något problem. Du kan ju t ex köra en fantommatad mick på ena och en som inte behöver ström på andra. Dock har jag på en del mixrar råkat ut för ett litet men irriterande brumproblem. Det problemet har försvunnit så fort man stängt av fantommatningen till de mikar som inte behövt alt dragit ur alla dynamiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en likadan mixer och undrade samma sak. Frågade för säkerhets skull i musikaffären (ja, jag är en nybörjare på studioutrustning). Jag fick beskedet att det skulle gå bra. Har inte testat ännu, mest för att jag inte kan spela bra samtidigt som jag sjunger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en ny tråd, men eftersom det ändå är en fråga om Soundcraft Compact 4-mixern kör jag här...

Är det någon som har haft problem med att ta signalen från insert-jacket? Jag har har kopplat en insert-kabel från jacket på mixern via genom min kompressor, men får ingen signal från mixern till kompressorn. Något som känns igen? Något jag kopplat fel? Något vanligt felgrepp man bör tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer då? Köpte en Soundcraft Compact 4 mixer häromdagen. Slår man igång fantommatningen så gäller den för båda mickkanalerna. På den ena har jag sångmicken, som behöver fantommatning, och på den andra har jag gitarr eller bas. Vad skulle hända om jag kopplade in basen eller gitarren när fantommatningen är igång?

Undrar också om någon har någon aning om man gällande micken ska ha igång fantommatningen redan när man kopplar in micken, eller om man ska slå på den när micken redan är inkopplad? Om det nu spelar någon roll...

Inga problem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...