Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Om budgeten orkar lite grand till, så är Audient MiCO grymt bra även för det gamla priset, som var strax över 6000:- innan det sänktes till nuvarande nivå. 🙂

Vill du komma billigt undan och ha en ren preamp som färgar minimalt, så är det nästan straffbart att inte överväga den svenska LineAudio 2MP.

RME har sin QuadMic, som ger mycket för pengarna.

pme (oregistrerad)
Postat

Om du inte gillar gap73 så vet i tusan om focusrite är rätt. Det är också en transformator baserad konstruktion. Båda är väl i någon mening Rupert Neve.

RN orginal focusrite hade två transformatorer. One har bara en. Line Auido design är något helt annat än gap73. Eller en FMR.

Postat

GAP 73 köper man ju för att man vill ha den sortens färgning, vintage/muddy etc och är helt klart ett verktyg som man har nytta av om man behöver ett sådant sound, är du ute efter enbart transparenta pre's så finns ju som du mkt riktigt nämnde DAV Broadhurst Gardens som jag själv varit nyfiken på i omgångar men slog till på Forssell SMP 2 som är Rolls Royce i den klassen med en rätt hög prislapp dock, ett annat men troligtvis omöjligt tips på så vis att man aldrig hittar dom på beg. marknaden är D&R micamp i halvrack, jag köpte 2 sådana dvs 4 kanaler för några år sedan och pröjsade någonstans 3500:- för båda enheter, sjukt bra och riktigt transparenta i samma klass som SMP-2, som Claes säger finns alternativ i Line audio om du sitter tight med stålar men ändå vill ha ett rent och acceptabelt sound, har ingen egen erfarenhet av dessa men har mkt gott om dom, FMR funkar säker också som lågbudget!

Postat

Om man vill ha rent, varför kör man inte bara genom ljudkortsinterfacet? Jag vet ingenting om detta och skulle vilja lära mig mer 🙂 Många säger att preamps är typ det sista man någonsin ska kolla på om när man ska bygga studio..

Mvh

Postat

Många säger att preamps är typ det sista man någonsin ska kolla på om när man ska bygga studio..

Mvh

Det säger nog inte särskilt många. Att ha 1-4 riktigt bra preamps kan ju göra relativt stor skillnad.

Postat

har du testat ditt ljudkorts preamp när du vill ha mer topp då?

jag har nog inte stött på några kort-ampar som vart speciellt färgade iaf! 🙂

Postat

Jag tippar att de flesta ljudkortpreamps av idag duger gott om man inte är tok-kräsen, i så fall väljer man Apollo eller Orpheus men som sagt stålarna styr väldigt många dudes här på forumet...

drloop (oregistrerad)
Postat

Fel på enheten om det är märkbart kass topp och inte kan åtgärdas med EQ.

En Neve preamp tappar inte topp och det är väl en Neve dom försökt bygga.

Postat

Kanske, men det var dock fler som skrev samma sak på Gearslutz. Å andra sidan finns det de som inte håller med alls.

Jag har ett M-Audio Delta Audiophile 2496, hur kopplar jag micken direkt in i det?

Du har ju inte de bästa konverterarna i det ljudkortet. Det kan bidra till att det låter lite grötigt.

Och du har även inte den bästa mikrofonen. Allt detta bidrar till att du inte får till ett guld ljud.

Så om du köper en bättre mikrofon skall du nog se att det blir väldigt mycket bättre. Sedan lite senare kan du köpa en bättre preamp och sist bättre konverterare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Felsök i följande ordning.

Prova olika avstånd till kick.

Prova spela in i annat rum.

Prova annan mick.

Sedan kan du kolla om det är nåt knas med preampen.

Sists ADDA.

Preamp och ADDA gör vid en A/B lyssning väldigt liten skillnad på ljudet jämfört med mick och placering av denna samt rum.

pme (oregistrerad)
Postat

Det kan inte ha att göra med inställningarna på mitt ljudkort? 256 samples och 44100 hz? 😏

Du kanske skulle ta prova lite varianter innan du bestämmer dig för att det är preampen det är fel på. En kondensator mikrofon gör nog mer nytta än en ny preamp.
drloop (oregistrerad)
Postat

Om det inte är fel på ljudkortet så påverkar detta minst av allt.

Rummet, placeringen och micken påverkar.

Postat

Jag tycker toppen spricker lite väl hårt ibland, men då brukar jag backa på mic-gainratten och kompensera på outputratten.

Innan jag fick min så läste man en massa hyllningsrecensioner där folk påstod att de brukade maxa micgainen och ha ytterst lite output, men när pröva det så lät det inte alls bra. Så nu har jag modest micgain och modest output. Å det låter bra tycker jag.

Sen pajar jag det genom att ändå sjunga utan tajming och pitch ändå 😉

Skämt åsido- laborera mer med de två rattarna.

Postat

Har testat kondensator. Tycker i och för sig alltid jag har haft problem att få till en klar topp. Kanske ljudkortet?

...eller avsaknad av akustikbehandling?

Om du inte har tillräcklig behandling i rummet, så kommer du att få mycket reflektioner av diskanten - och det gör att du omedvetet drar ner diskanten för att det ska låta ok. Dessutom blir det svårare att höra detaljer med för mycket reflektioner som samverkar och motverkar vid olika frekvenser.

Å andra sidan så ger för mycket behandling med porösa absorbenter det motsatta; För mycket diskant sugs upp av absorbenterna och man drar på för mycket i toppen för att det ska låta ok i det rummet...

Postat

Line Auido design är något helt annat än gap73. Eller en FMR.

Håller med. Är man ute efter krispigt sångljud är både Line Audio och FMR bra och prisvärda prylar. Line Audios 2MP är väl den som bäst kvalar in i budgeten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.