Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej alla kunniga forummedlemmar!

har under flera år rest runt och spelat på små "hål i väggen ställen" , mestadels akustisk avskalad musik i all enkelhet , men har gått och burit på lite låtideer som jag velat ta tag i och spela in på skoj men oxå på stort allvar såklart.

kom över ett balance ljudkort med reason essentials till ett vettigt pris genom en bekant så nu tänkte jag ta tag i detta. min gamla slitna laptop funkade såklart inget vidare med dessa grejjer ,så jag behöver helt enkelt lite råd om vilken dator som funkar fint med ovan nämnda ljudkort och program?

hur står sig tex en ny Imac i basutförande i 10-11 000krs klassen?någon här som kanske använder just dessa prylar och är nöjd / eller inte?

har inget behov av några värstingmöjligheter här men vill samtidigt inte känna mig begränsad och tvingas sitta och ratta för mkt för att slippa slöhet och hackande.

jättetacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Använder själv imac till musikproduktion, funkar perfekt för mig. Jag har dock lassat in lite extra ram-minne då jag kör en del samplebaserade plugins. Dessutom valde jag den stora varianten på 27".

har inte skruvat någonting över huvud taget för att få det att funka, shit vad jag inte saknar PC 😄

edit: dock använder jag inte ljudkortet du har.

Redigerat av Fidden
Postat

Sannorlikheten för att nya Mac-datorer basserade på ivy-processor arkitekturen släpps ökar för var dag som går. Mest troligt ser de uppgraderade Macarna dagens ljus i Maj/Juni. Du får bättre prestanda för ungefär samma mängd pengar om du kan vänta någon/några månader.

Begagnade iMacs har ett högt andrahandsvärde men är det någon du känner som skall sälja sin Mac eller någon du kan åka hem och titta på datorn kommer man något billigare undan jämfört med att köpa en ny dator.

Vidare kan jag inte rekommendera att du köper RAM-minne från Apple då de tar väl mycket betalt för att sätta i mer RAM.

Tar mig friheten och kopierar texten jag skrev i tråden som handlar om hur min iMac 24" gav upp. Länk till hela tråden: https://www.studio.se/index.php/topic/90105-imac-24-early-2008-gav-upp-vad-haende-sedan/page__fromsearch__1

"Tanken har från början varit att köpa en ny iMac när Ivy-bridge serien ser dagens ljus för oss konsumenter, mest troligt Mars/April 2012 om man skall tro på macrumors och Intel. Så, nu handlar det om att minimera förlusten och köpa begagnat. Söker med ljus och lykta efter en begagnad iMac/Mac Mini/Mac Pro där 1 års garantin fortfarande gäller 2012-05 men går bet å det grövsta. Antingen finns datorn på ett icke försvarbart avstånd för att åka och titta och kanske köpa eller så är andrahandspriserna nästintill obefintligt billigare (2000-500 kr) än en ny dator. En ny Mac Mini kostar för mycket om man vill ha lite klös i datorn och man behöver köpa en skärm som gör att slutpriset landar på ungefär samma pengar som en bättre iMac 21.5".

Hela tiden har grundproblemet varit att minimera mina förluster vid en eventuell försäljning av min nya dator eller om jag skall gå "all in" och bygga ut en ny iMac 27" så mycket det bara går.

Jakten efter en begagnad dator tar slut efter en veckas letande och det hela slutade med att jag köpte en ny iMac 27" 3.1 GHz i5 på MacForum i Göteborg. Nu har jag valmöjligheten att antingen sitta kvar med mitt nyinköp ytterligare 1,5 år eller sälja min nua iMac med garranti och eventuell Apple Care och skaffa mig en ännu vassare iMac med Ivy-bridge arkitektur. Får helt enkelt invänta våren 2012 och se vad den erbjuder på Mac-fronten.

Kompletterande inköp

Då Apple är väl duktiga på att ta betalt för extra RAM och jag köpte datorn "över disk" har jag via dustin köpt 4 x 4 GB = 16 GB RAM tillverkade av Kingston för 996 kr istället för 5460 kr via AppleStore"

Om du väljer att köpa ny dator kan jag rekommendera dig att välja ett tangentbord med "numpad" som är guld värt med tanke på att snabbkommandon i inspelningsprogram ofta använder "numpadden". Själv gillar jag möss och tangentbord med sladd för de krånglar mindre. Rekommenderar dig också att välja en "trackpad" istället för en mus tillverkad av Apple då Apples möss är långt ifrån optimala sett ur ett ergonomiskt perspektiv och jag vill ha fysiska knappar att trycka på.

Lycka till!

Postat

superschysst att du svarade! jag vet att det här nog ter sig som basic frågor men om man inte varit inne i den delen av musiserandet så känns det rätt rörigt i början:)så allt tack för att du tar dig tid men en vilsen stackare.

var inne å snackade med återförsäljaren av det ljudkortet jag har (musikversktan(uppsala(ordermusic)), och det är påfallande svårt att få raka svara,ställde samma fråga till den gubben som tydligen var deras "tech expert" och hans svar var att det som han uttryckte det , - fanns stor chans att det funkade med en imac i basutgåva" man suktar lite efter raka svar liksom milt uttryckt:)så jäkla märkvärdigt kan det inte vara.

problemet med min gamla laptop var inte att den inte kunde spela upp ganska saftiga alster utan hackande och sprakande, men om man satt i ljudkortet då blev det hawaii av allting,tydligen nåt med mitt moderkort som inte funka (amd-vilket tydligen man ska bara veta är skit ,men det visste inte jag iaf))

men okey du hoppade upp ett snäpp på imac stegen , men en imac i basversion det är i klenaste laget kan man anta?

det blir väl att man lirar in ett par gitarrer , ett par sång och lite allsköns effekter efter eget huvud,så lite grejjer blir det väl tillslut.

känner att man vill ha lite kött på benen innan man traskar ner igen och snackar med grabbarna i vit skjorta,slips och gele i håret på den lokala macbutiken.

Postat

tack för ditt utförliga svara där,har oxå läst om den nya tekniken som e på G , ja nog kan jag hålla ut nån månad till om det kniper. har jag kämpat mig igenom support träsk och liknande i nån månad så är väntan inget större bekymmer

verkligen tack för din utförliga skrift, tar in allting och noterar dina tips

fått ut mer av detta än alla butiker jag vart inne i hittills.stort tack

Postat (redigerat)

Gött att man kan vara till hjälp! Har själv varit i samma sits en gång i tiden och även fast man måste ta reda på allt själv, för det är ju ändå man själv som skall använda både dator, ljudkort och vad man nu tänkt köpa och det är inte alls säkert att dina behov är densamma som mina. Men men, kul att kunna vara till hjälp som sagt.

Jag valde en iMac 27" med 3,1 GHz intel i5 processor. Anledningen till en 27" skärm framför 21,5" är jag tycker det är en fördel med en större skärm då man ser mer på skärmen och att jag inte vill ha fler skärmar än en.

Vet inte vilka mjukvarueffekter du tänkt använda dig av men en generell regel som alltid fungerar är att ju högre klockfrekvens en processor har, ju större är sannolikheten för att man slipper problem med mjukvarupluggar som får processorn att gå på knäna. Det är alltså inte helt säkert att en intel i7 processor på 2,0 GHz som får 8488 poäng i 32-bit hos geekbench faktiskt är bättre, i musiksammanhang, än en intel i5 på 3,1 GHz som får 8313 poäng i 32-bit. Allt beror på hur optimerad mjukvaran är för att dra nytta av "hyperthreading" som finns i intel i7 processorerna. Hyperthreading betyder enkelt att var fysisk kärna i en processor också har en virtuell kärna vilket i en perfekt mjukvaruvärld betyder nästintill dubbel processorprestanda. Så, vill man göra det enkelt för sig skaffar man en processor med så hög klockfrekvens som möjligt så slipper man mest troligt problem.

För att svara på din grundfråga om PropellerHeads ljudkort Balance fungerar med en Mac är svaret ja om man ser till de tekniska specifikationerna PropellerHeads tillhandahåller.

Något väl värt att tänka på är att ju fler saker man har inkopplat i sin USB-port, ju fler samsas om bandbredden (utrymmet) som USB tillhandahåller. Med andra ord, kopplar man in en extern USB-hårddisk och lyfter över massa data samtidigt som man spelar in med ett USB-ljudkort kan man få problem med att ljudet knastrar och man upplever en högre tidsfördröjning (latency).

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.