Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle bli så glad för lite råd när det gäller mastringspluggarna. Är färdig med mixningen, men när jag lägger på Compressor/ Limiter blir inte sången bra. Jag använder de färdiginställda pluggarna i Logic Express 9 eftersom jag inte är något vidare på inställning av kompressor/limiter och finjusteringar inför master. Utan kompressor har jag en rund klang i rösten och de höga tonerna kommer fram. Samtidigt blir det ju förstås inte lika mycket volym i rösten förstås. Har provat lättare kompressor, men jag tycker ändå inte att det blir så mycket bättre. Kan det även ha att göra med inställningen på Limitern? Kompressorn jämnar också ut så mycket så skillnaderna mellan refräng och de softa verserna knappt märks (nu pratar jag om sång+instrument). Har ställt in ljudnivåerna lägre i verserna och höjt i refrängen för att få extra tryck, men det jämnas ju ut av mastringspluggarna.

Jättetacksam för lite tips! 🙂

• Gilla 1
Annons
Postat

Hej igen!

Hittade lite på egen hand att läsa om det här.. Kan det vara att jag lagt volymen för högt vid mixningen, så dynamiken går förlorad då jag lägger på masterkompressor/limiter? Kan jag sänka alla instrument samtidigt på något sätt i Logic Express 9? Hur ska jag använda limiter/kompressor för att få så mycket ljud som möjligt för att inte förstöra dynamiken och kapa höga toner? Är ny på det här!

Tack på förhand!!

Postat

låter som du borde försöka dra ner volymen i mixen. Man brukar säga att man inte ska ta i förens det verkligen är dags. Om du har för hög volym i mixen kommer det låta överkomprimerat när du har mastrat. Dra ner det lite i mixen, knappt över 0dB tycker jag personligen. Sedan lägger du på EQ och kompressor i mastern, och till sist en limmiter.

PS. Tänk på att EQa innan du komprimerar;)

Postat

Tack! Kan jag sänka volymen för alla instrument samtidigt i Logic Express 9? Jobbar med ca 60 kanaler samtidigt och har pillat in nivåerna dynamiskt i alla kanaler förhand.. 😳

Postat

Minja, less is more. Lär dig mixa i Mono, och lära dig detta först, och sedan skall du gå vidare med det du gör just nu! Du har en jättefin röst, och jag skulle fokusera på att lära mig ta fram den först innan jag går vidare!

Just nu vet du inte vad du gör, och det är aldrig kul.

Postat

Ups.. Sorry.. Kändes som en dum fråga..! 🤪 Men har som sagt aldrig gjort det här förut. Jag gissar att du menar att jag ska dra ner volymen på mastringsreglaget och volymen upp på Limitern när jag lägger dit pluggarna?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett trick är att mastra olika sektioner av låten var och en för sig.

Sedan kan man ställa nivåerna på varje del av låten, mer tryck i refräng och lite mindre vid vers.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

om jag var du skulle jag lära mig att göra en hel låt producerad genom att bara göra många tagningar, och flytta mig till micken, längre ifrån och sånt där. tänk att du har ett rullband, och att du bara kan göra några tagningar... sånt där lär man sig mycket på. målet ska alltid vara att mixa så lite som möjligt! 🙂

Redigerat av Martin
Postat

Oj, låter som överkurs för mej.. Vill bara få slutmixen färdigt och lägga på mastringspluggar så det låter rimligt bra. Dynamiskt, hyffsad volym och att dynamiken och tonerna behålls i sången. Planerar lämna det till mastring lite längre fram sen.

Postat

Tack Martin, men allt är färdiginspelat och jag har lagt mycket jobb på att lägga akust. trummor, bas, elgitarr , akustgitarr, stråkar, percussion and you name it 🙂 Är envis av mej och kastar mej lätt in i projekt bara o hoppas lära mej på vägen. Tror ändå på det här bara jag får till det sista oxå.. *L*

Postat (redigerat)

nej det är ju det som är grejen, en gotlänning som dej borde ha en lite mer traditionell hållning till inspelning tycker man! 🙂 det är i datorn saker är svårt, tro mej, utanför behöver man bara tänka... i datorn behöver man göra mer än tänka, man måste ha en jävla tur också. oj nu svara jag lite på fel här, lite kaos. men det gör inget direkt! du förstår vad jag menar tror jag. men tänk att less is more, och jobba med volymen, eq, främst. 🙂

Redigerat av Martin
Postat

Tack alla!! Drog ner på ljudet i mixningen och har testat och fipplat upp o ner på Limiter/kompressor- vilken skillnad! Är helt nöjd med sången nu, nu låter det som jag brukar göra. Man lär sig ständigt nya saker känns kul, tack för att ni finns här på forumet 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.