Jump to content
Annons

kompressor i steg på dynamisk sång


Panzerfaust

Recommended Posts

..som sagt och som Eddie Kramer så klokt sade; ju mer man kan sin rigg och spelar in medvetet då man vet hur det kommer att låta så vinner man faktiskt på att spela in med både kompression och reverb om man vågar..hehe, det kanske låter barockt men man vinner på det vid inspelning, testa istället för att dissa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

..som sagt och som Eddie Kramer så klokt sade; ju mer man kan sin rigg och spelar in medvetet då man vet hur det kommer att låta så vinner man faktiskt på att spela in med både kompression och reverb om man vågar..hehe

Bob Ezrin var tydligen envis med att spela in "blött" (KISS, Destroyer, 1976).

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar alltid in sång med kompressor, jag förstår inte varför du skulle vilja spela in utan, speciellt när sångaren är dynamisk.

Jag brukade splitta och spela in ren och komprimerad signal, men jag använde aldrig någonsin den rena.

Hmmm... Börjar bli svårt att hänga med här...

OK, du kanske inte gör så längre. Men varför valde du att splitta? Jag menar, du kan ju inte ha gjort det bara för the fuck of it...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför valde du att splitta? Jag menar, du kan ju inte ha gjort det bara för the fuck of it...

Tror det stavas utveckling. Från början kör man kanske lite mer safe. Efter ett tag kommer man fram till att vissa tekniker inte kommer till användning och lägger bort dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det stavas utveckling. Från början kör man kanske lite mer safe. Efter ett tag kommer man fram till att vissa tekniker inte kommer till användning och lägger bort dom.

Hej, Silbersky! Du kanske skulle ta och låta Elof tala för sig själv. Det där fattar väl jag med.

Om det nu är så att han kanske körde "lite mer safe", då hade han ju förstått bättre än att skriva att han inte förstår varför TS skulle vilja "spela in utan"... No, chap?

Vet man vad man vill ha är det inte något problem. Antar att han även komprimerade sången vid inspelning.

Ja det gjorde han [Ezrin] säkert. Men producenter efter honom som skulle använda delar av Ezrins material till kompilationsalbum störde sketan av sig över att han spelade in som han gjorde, för de var tvugna att anpassa allt annat efter hans sound/tekniker.

Så det är inte så jävla hippt alltid, att vara "utvecklad" i det avseendet. Snarare bångstyrigt.

Men smart (ur marknadsföringssynpynkt).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Silbersky! Du kanske skulle ta och låta Elof tala för sig själv. Det där fattar väl jag med.

Oj då. När blev tråden en privat konversation mellan er två?

Om det nu är så att han kanske körde "lite mer safe", då hade han ju förstått bättre än att skriva att han inte förstår varför TS skulle vilja "spela in utan"... No, chap?

Du resonerar som en åklagare med lite tunt underlag. 😉

Ja det gjorde han [Ezrin] säkert. Men producenter efter honom som skulle använda delar av Ezrins material till kompilationsalbum störde sketan av sig över att han spelade in som han gjorde, för de var tvugna att anpassa allt annat efter hans sound/tekniker.

Det kallas konstnärlig frihet. Vad hade dom där att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då. När blev tråden en privat konversation mellan er två?

Aldrig egentligen.

Du resonerar som en åklagare med lite tunt underlag. 😉

Möjligt. Tyckte ändå det var ganska kul att man först ger sken av att sakna förståelse, för att i senare drag berätta att man själv har tillämpat tekniken ifråga.

(OBS! Låt oss inte utveckla detta till något personligt mot Elof; han är en cool snubbe, verkar det som, som har koll. Jag respekterar det.)

Det kallas konstnärlig frihet. Vad hade dom där att göra?

På uppdrag av skivbolaget som skulle ge ut ett Best Of KISS-album med låtar som spann över åren 1974-1977. Producenterna fick i uppdrag att "städa" lite bland masterbanden/spåren; men så stötte man på Ezrins arbete...

Link to comment
Dela på andra sajter

På uppdrag av skivbolaget som skulle ge ut ett Best Of KISS-album med låtar som spann över åren 1974-1977. Producenterna fick i uppdrag att "städa" lite bland masterbanden/spåren; men så stötte man på Ezrins arbete...

Kom på en bångstyrighet från nutid. Jag skulle mastra ett album med en artist. Först fick jag MP3 av alla låtarna som jag använde för att lyssna in mig lite på materialet. Jag bad om okomprimerat material inför mastringen men fick beskedet att det inte fanns något annat än de MP3 jag redan fått. Jag kollade för säkerhets skull en extra gång om det inte fanns brända cd-skivor eller 16-bitars wav-flier eller liknande. Det fanns det inte, försäkrades det från artistens håll.

Jag skulle alltså mastra ett album med MP3'or.

Det var ingen lätt uppgift att förfina det materialet. Lyfte jag diskant fanns där inget. Stereobreddade jag fanns där inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför gick inte det att stereobredda?

Jag är ingen expert på MP3-kodning, men jag tror det har att göra med hur Fraunhofer definierat kodningen. På samma sätt som man kan förenkla vågformerna för att spara bitar, kan man spara data genom att förenkla skillnaderna mellan vänster och höger.

Om man tar en hyffsat kodad MP3 och enbart lyssnar på sidorna, det vill säga stänger av mid-kanalen, hör man tydligt artefakterna av detta.

När man stereobreddar ett MP3-kodat material framhäver man de artefakterna.

Jag tror inte Fraunhofers MP3 är den enda boven här. Vill minnas att jag hört något liknande när jag testat på andra komprimerade format.

Om Linus läser det här och har tid kan han antagligen reda ut en hel del. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Eftersom allting går via en (halvnormaliserad) patchbay, så finns alltid den rena och den komprimerade signalen på olika ingångar i min DAW, så det var inget svårt beslut om jag skulle splitta eller inte, det är helt enkelt redan gjort utan att man tänker på det, nu spelar jag inte längre in den ingången.

Okej, jag förstår varför man vill spela in utan, för att man är osäker på om man kommer förstöra nåt eller inte. Det var mer en rekommendation att spela in med kompressor, om man har tillgång till det, speciellt om man ska spela in en dynamisk sångare.

Har trådskaparen fått bukt med den dynamiska sången ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bob Ezrin var tydligen envis med att spela in "blött" (KISS, Destroyer, 1976).

En annan förklaring som slog mig precis är att innan pluggarnas värld fanns där begränsat med resurser. Hade man till exempel tillgång till en ekokammare och ett plåtreverb och inte ville använda exakt samma inställningar på alla blöta instrument var lösningen att spela in reverbet.

Vilket också är en av förklaringarna till varför man förr i princip alltid spelade in sång med kompressor. Och andra instrument. Hade man väntat till mix hade man behövt så mycket mer hårdvara för att nå samma resultat.

Har trådskaparen fått bukt med den dynamiska sången ännu?

Han skulle MP3-koda den och återkomma. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fanns en finess att spela in med kompressorn på tape, man kunde spela in starkare på tapen utan att dista och på så sätt undvika både distortion och brus orsakad av tapen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med mp3:orna hade säkert Aphex 204 excitern hjälpt till oerhört men jag måste säga vad sinnessjukt korkat att komma med detta sunkformat till mastering?!?

Jag vill inte gå så långt som att kalla mina klienter för korkade, men hade jag själv varit i den sitsen hade jag så klart ångrat att jag inte tog bättre hand materialet.

Kan säga att artisten inte gjorde om det misstaget till album nummer två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns en finess att spela in med kompressorn på tape, man kunde spela in starkare på tapen utan att dista och på så sätt undvika både distortion och brus orsakad av tapen.

Det fanns helt klart fler alternativ på den tiden. Vissa frivilliga, andra ofrivilliga.

Ville man ha tapekompression och dist var kunde man istället köra sparsamt med kompression innan tape.

Bland de sista projekt jag mixade från tape hade vi styrt över sången rejält. Vill minnas att nivåerna låg uppe på +18 dBu. Klart det hördes när man solade kanalen men i mix satt sången riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

..som sagt och som Eddie Kramer så klokt sade; ju mer man kan sin rigg och spelar in medvetet då man vet hur det kommer att låta så vinner man faktiskt på att spela in med både kompression och reverb om man vågar..hehe, det kanske låter barockt men man vinner på det vid inspelning, testa istället för att dissa...

Klart man inte ska dissa, men varken jag eller någon annan här på forumet är Eddie Kramer 😉 Att ett proffs som han får det att låta bra betyder inte att vi andra lyckas med det.

Men, som sagt, alla måste ju få göra som de vill med sina egna inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, sen ska man absolut inte sitta still, man måste dansa i studiostolen helatiden, annars hamnar datan i otakt i dawen, och alla vet ju hur det slutar...

eftersom datorer är döda måste man underhålla dem.

det är jätteintressant det du säger

Link to comment
Dela på andra sajter

Men producenter efter honom som skulle använda delar av Ezrins material till kompilationsalbum störde sketan av sig över att han spelade in som han gjorde, för de var tvugna att anpassa allt annat efter hans sound/tekniker.

skiter väl ezrin i?

varför skulle han bry sig om det?

har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man inte ska dissa, men varken jag eller någon annan här på forumet är Eddie Kramer 😉 Att ett proffs som han får det att låta bra betyder inte att vi andra lyckas med det.

Men, som sagt, alla måste ju få göra som de vill med sina egna inspelningar.

Att medvetet intala sig att man inte är eller aldrig kommer bli mer än "vi andra här" verkar som en taskig självuppfyllande negativ profetia, jag började med en 8-kanalare och då fick man göra allt för att spara och effektivisera sina mixar, det är endast om man börjar laborera och testa som man lär sig, det var ju samma med alla dessa demonproducenter en gång i tiden, var inte så antiproduktiv och feg, testa, experimentera och lär dig istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ett proffs som han får det att låta bra betyder inte att vi andra lyckas med det.

särskilt om man aldrig testar

kompressorn är inte farlig - våga pröva

våga använda öron och omdömen

våga skapa - våga lita på ditt omdöme att kunna avgöra om det låter bra eller inte

hängslen livrem skyddshjälm å krockkudde behövs inte alltid

Link to comment
Dela på andra sajter

skiter väl ezrin i?

varför skulle han bry sig om det?

har du?

Nu menar jag inte att det är FEL att spela in ALLT blött, som Ezrin gärna gjorde. Och ja/nä, varför skulle Ezrin bry sig, det var ju hans produktion(er). Jag antar att jag bara ville understryka problematiken med att spela in blött.

Förresten, är du over seas just nu (med tanke på att du faktiskt har förskjutit din "vistelsetid" här på forumet)?

Link to comment
Dela på andra sajter

[off topic]

Frekvensfrånvaron förstår jag... Men varför gick inte det att stereobredda?

De flesta mp3-kodare använder Joint Stereo i första hand, materialet M/S-kodas innan kodningsprocessen och summan (monosignalen) och differensen (stereobredden) kodas var för sig.

Så är stereobredden smal tilldelas monosignalen en större mängd av bitraten och vi får bättre effektivitet i mp3-kodaren och bättre ljud.

Eller säg att vi ska göra en 128kbps Joint Stereo mp3 av en ljudfil där delar av filen är i mono. Då får monosignalen använda i stort sett hela 128kbps till delarna som är i mono, medan en fil som är kodad i Stereo kodar individuella kanaler med 64kbps åt vänster signal och 64kbps åt höger.

Ju mer man förtydligar stereobredden på en Joint Stereo mp3:a, desto tydligare höjs alla artefakter och missljud av mp3-kodningen eftersom differensen prioriterades ner och inte fick så hög bitrate tilldelad.

Det är t ex därför vi lätt hör missljud i diskantrika och stereobreda instrument som hihat och cymbaler.

[/off topic]

[on topic]

Hellre ingen kompressor än att använda en dålig hårdvarukompressor vid inspelning.

Hellre en bra hårdvarukompressor vid inspelning om man är medveten om vad man gör. (Nu säger jag inte att det är rocket science, men jag har varit i många mixsituationer där jag fått inspelade spår där fel sorts /fel inställd kompressor förstört tagningarna och inandningarna låter tre gånger så starkt som själva sångfraserna.)

[/on topic]

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Linus!

säg att vi ska göra en 128kbps Joint Stereo mp3 av en ljudfil där delar av filen är i mono. Då får monosignalen använda i stort sett hela 128kbps till delarna som är i mono, medan en fil som är kodad i Stereo kodar individuella kanaler med 64kbps åt vänster signal och 64kbps åt höger.

Se där! Man lär sig nytt hela tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...