Jump to content
Annons

kompressor i steg på dynamisk sång


Panzerfaust

Recommended Posts

Brukar inte vilja spela in sång med kompressor om sångaren/sångerskan sjunger väldigt dynamiskt. Har fått för mig att jag vill kunna kontrollera totalt vid mixning.

Det är dck väldigt svårt att få till en schysst kompression och jämn volym på rösten så den cuttar igenom ordentligt i mixen.

Hur brukar ni göra? Först lägga en limiter som tar topparna och sen en kompressor med lågt tröskelvärde och mild ratio? Ge mig tips så jag kan testa mig fram. Sitter lite fast just nu.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)

Flera kompressorer i kedja (det blir det ju ändå, minst två om man spelar in med kompression).

Eller automatisera sången in i en kompressor, så det inte hugger så hårt när sångaren tar i.

En kompressor och en limiter är för mig mer eller mindre samma sak.

Brukar köra snabba saker först (1176 till exempel), sedan kan jag klara mig med långsammare burkar ju mindre det ska komprimeras, och ju längre bak i mixen det ska ligga.

När är en mix är klar, för mig, så brukar det ofta röra sig om en jävulsk massa kompression, för att sången ska tränga igenom. Spelar alltid in sång med kompressor, jag förstår inte varför du skulle vilja spela in utan, speciellt när sångaren är dynamisk.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man inte 100% säker på vad man gör tycker jag inte att man ska spela in något med kompressor. Är inspelningen redan komprimerad i samband med trackingen får man problem ifall något har gått fel, då måste man ju göra om hela inspelningen. Det är bättre (tycker i alla fall jag) att spara all komprimering till mixen när man snabbt kan rätta till eventuella misstag.

Enda gången jag har spelat in med kompression har varit när jag spelat in i 16-bitar och det är lite kinkigare med nivåerna. I 24-bitar finns ingen anledning.

Tänk även på att hur pass väl sången hörs i en inspelning även beror på hur arrangemanget i låten ser ut. Har man många ljud som krigar om uppmärksamheten i samma frekvensområde som sången blir det mycket svårare att få den att höras bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har pendlat fram och tillbaka med kompressor vid inspelning.

Nu har jag en ok hw kompressor så då spelar jag in sång med den.

Det underlättar både inspelning och mix. Inspelningskompressorn ställer jag så jag inte hör någon effekt av kompression så det komprimerar lugnt och fint.

Inte sällan drar jag på kompressor rätt hårt vid mix på sångspår tills det börjar låta onaturligt och sedan backar jag.

Automation är nästan alltid ett måste om man skall få till det bra.

Brukar också dela upp partier beroende på hur sången låtar på flera spår för olika behandling beroende på vad som krävs. Kör man tex Tracktion eller någon annan käck DAW där man kan lägga effekter på enskilda klipp så slipper man att mecka med en massa spår. Bra för att sätta olika kompressorinställningar samt eq på partierna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det finns all anledning i världen att spela in med kompressor i 24 bitar.

Inte minst pga att folk oftast sjunger bättre, får mer feeling, det ofta låter bättre om analog kompression (såklart beroende på vad man använder) och det blir lättare, skönare att mixa.

Det är inte rocket science att spela in med kompressor, många burkar har dessutom inte ens inställningar för attack, release, ratio, knee osv. La-3 och La-2, perfekta inspelningsburkar.

Att behålla dynamik bara för att man kan i 24 bit, är ett väldigt konstigt argument tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Präxis, när jag lägger sång så blir det lättare med stöd av en kompressor. Tycker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in mitt eget gapande står jag så att jag når gainratten på Jeomeek channellstripen. Om det är en låt jag får ta i hårt på vissa ställen sänker jag bara gain där, Joemeeken har "hack" på gainratten så det är lätt att hitta tillbaka mellan lägena.

Att enbart använda mickteknik och backa undan från micken räcker inte på vissa låtar, då skulle jag få backa från typ 40 cm till en meter eller mer, vilket förändrar ljudet alldeles för mycket.

Att sjunga utan kompressor är helt vidrigt tycker jag, med kompressor kan jag verkligen få ut nåt av min fula röst, det är först då det verkligen är kul att sjunga. Inte jag heller fattar vitsen att spela in utan kompressor. Om jag har kompressor på direkt vid inspelningen kan jag anpassa rösten till kompressorn. Komprimerar man bara efteråt kan man inte veta hur man ska anpassa mickteknik osv när man sjunger. Har man vant sig med det en gång vill man inte vara utan. Jag använder det alltid live också, funkar extra bra när man har lyssningen enbart i lurar som jag oftast har.

I mixen lägger jag på lite mer kompressor, de i portan funkar bra om de får jobba bara lite.

Läste nyss nånstans att gaintricket var nåt de körde med förr. När allt var bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Man får ju ut mer av sin preamp om man kan dra på lite utan dom värsta spikarna också.

Förstår inte riktigt det här, en kompressor ligger ju efter preamp.

Vad menar du egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga så här åt er som tvekar på detta om kompressor; använd den på sång vid inspelning det har man alltid gjort i alla tider och det är inte farligt tvärtom, och som Guitar Nilsson säger så räddar det en massa vid soundet om man har en dynamisk/karaktärsfull röst, ca 6 dB gain reduction är inte fel sen kan man efterkomprimera eller limitera om det behövs, right on annars får ni sterila och trista fladdrande tagningar så enkelt är det, Elof vet hur man gör också så kör i vind helst med analogburkar det kan rädda ert jobb så slipper ni fibbla så mycket efteråt, Eddie Kramer är en annan sköning som förespråkar användandet av dessa burkar i pre-production dvs inspelningsfasen!!!

Redigerat av Florian le Sage
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är man inte 100% säker på vad man gör tycker jag inte att man ska spela in något med kompressor.

Och hur har du tänkt att man ska lära sig det då? Misstag är till för att lära sig av. Annars kan man lika gärna ägna sig att spela på bingolotto om man vill vara på säkra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att förtydliga mitt inlägg, och för att bespara några av er omaket med att behöva googla så sa B.S, bl.a. i en tråd på Gearslutz (och det fick en jäkla massa respons - mothugg och medhåll) att kompression är för barn.

Hur som helst, jag tog citatet ur sitt sammanhang, för den som orkar: läs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag tog citatet ur sitt sammanhang.

Är på elda-humör!... 🙂

Elda-humör?

Jag vet inte vad du åsyftar med detta men att inte lägga kompressor på tex en bångstyrig sång vid inspelning verkar ju rätt puckat och anti-produktivt, tur man e gammal i gården och har fått lära sig hur man gör får jag väl säga, Bruce är ännu äldre men en sak är säker och det är att det finns alltför många s.k. guru's idag som gillar att slänga ur sig vissa floskler för att statuera exemple eller sticka ut, whatever, alla gör som dom vill men hur bra blir det???

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in sång med kompressor plugins. Pressar järnet. Hade jag kört hårdvara redan vid trackingen om det är rock/metal hade jag inte haft problem att pressa hårt där heller. Är det lite mjukare musik så hade jag gjort som ovan skrivit, tagit en 6-8db, det skulle aldrig kunna förstöra om det är en bra kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elda-humör?

Jag vet inte vad du åsyftar med detta men att inte lägga kompressor på tex en bångstyrig sång vid inspelning verkar ju rätt puckat och anti-produktivt, tur man e gammal i gården och har fått lära sig hur man gör får jag väl säga, Bruce är ännu äldre men en sak är säker och det är att det finns alltför många s.k. guru's idag som gillar att slänga ur sig vissa floskler för att statuera exemple eller sticka ut, whatever, alla gör som dom vill men hur bra blir det???

Jag håller med dig. Jag ville bara kasta in ett rätt roligt citat. Roligt och roligt, provocerande kanske är mer riktigt. Men som han själv skriver: han lever inte som han lär, alltså han använder också kompression.

Det gör jag med.

Ok. All good?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Äh, min ligger före preampen iaf. Blir krispigt och fint. Fast jag brukar iofs låta voxen styra över en gnutta in i pro tools. Det låter oväntat fint med en liten platå uppe på dom kralligaste peakarna. Puristerna brukar skrika rätt ut, men det är så vi rullar i underjorden.

Då antar jag att du bara kör dynamiska mikrofoner, eller mikrofoner med egen strömförsörjning, eller en separat box med fantommatning?

...eller så har du faktiskt en preamp innan? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, min ligger före preampen iaf.

Då antar jag att du bara kör dynamiska mikrofoner, eller mikrofoner med egen strömförsörjning, eller en separat box med fantommatning?

...eller så har du faktiskt en preamp innan? 😮

ja det det är ju inte rätt. om det funkar så har kompressorn redan preamp, om inte så funkar det inte alls. eller ja med dynamiska mickar iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Ja, 90% av voxen läggs genom en sm57a. Finns det kompressor med fantommatning ens?

Vad är det för kompressor du har?

Nej, det finns inga kompressorer med fantommatning, eftersom den förstärkning som oftast finns efter kompressordelen inte räcker till för en mikrofon, och för att hela konstruktionen är anpassad för linjenivå, inte den blygsamma nivå som mikrofoner ger.

Det finns några undantag, som faktiskt går att använda som preamps på riktigt (minus impedansförhållandet, som är "fel" men kan låta ok).

Jag har till exempel använt både 1176, LA-3 och LA-4 med dynamiska och rör-mickar rätt in.

Om du ändå överstyr in i din omvandlare / ljudkort, varför kopplar du omvänt?

Har inte kompressorn tillräcklig utnivå för att styra över din omvandlare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte rocket science att spela in med kompressor, många burkar har dessutom inte ens inställningar för attack, release, ratio, knee osv. La-3 och La-2, perfekta inspelningsburkar.

Att behålla dynamik bara för att man kan i 24 bit, är ett väldigt konstigt argument tycker jag.

Jag kan försäkra dig om att det finns många, även här på forumet, som tycker att hantera och spela in med kompressor är ”rocket science”. Alla är liksom inte lika pålästa och fulländade som du kanske är.

Av just den anledningen finns det definitivt poäng med att köra med postkompression; finns inget värre än att sitta där och inse att man har fuckat upp en originalkälla bara för att man ville jobba som experterna (gammeldaxtänket) tycker att man borde göra, och inte tog det säkra före det osäkra istället.

Sedan finns det ännu ett skäl, ett sådant som idioter till kontrollfreaks som jag anammar: Man får större kontroll över vilket resultat man vill uppnå.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, min ligger före preampen iaf. Blir krispigt och fint. Fast jag brukar iofs låta voxen styra över en gnutta in i pro tools. Det låter oväntat fint med en liten platå uppe på dom kralligaste peakarna. Puristerna brukar skrika rätt ut, men det är så vi rullar i underjorden.

Man kan ju undra vad ni går på därnere egentligen, inte undra på att er underjord går under med sådana metoder....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...