Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hittade en synt som jag skulle vilja efterlikna. Ljudet heter "SQ Escape" och själva pluggen är reFX Nexus. Har bifogat ett exempel på en kort slinga som visar ljudet tydligt. Tonen går från C6 till E6. Jag har suttit ett bra tag med 3xOSC och kommit nära men inte riktigt dit jag önskar.

Det jag har lite problem med är "svajandet/svägningen" som är ganska utmärkande och finns ofta i orientaliska/indiska melodier. Hur får man till det? Har försökt med typ pitchen och slidern men det blir bara fel.

Sedan om man lyssnar noga så hör man att det låter som att en ton börjar upprepade gånger. Jag antar att det är gjort med en delay-effekt eller någon arpeggiator? Får nämligen inte till det på samma sätt när jag gör delay. Det blir en regelbunden delay (tonen upprepas på samma takt hela tiden) och inte olika som det hörs i exemplet.

Till sist, eftersom att jag antar att det blir en slinga som man använder som ett insttrument, skulle jag vilja veta hur jag kan det som ett instrument där man kan spela det i olika toner? Är det bara att spara som mp3-fil, öppna och sen använda?

All hjälp uppskattas starkt.

test.mp3

Annons
Postat

Om du har PioZone - vilket jag tror de flesta som använder FL Studio har - är det allt du behöver för att göra ett liknande ljud som det du nämnt.

SQ i "SQ Escape" står för sequence och är det du varit inne på med att en ton startar flera gånger. I PoiZone används den delen där det står Trance Gate (Pattern-knapparna, Smooth och Wet rattarna).

Om man tittar på hur själva vågformen ser ut i Nexus SQ Escape är det en Saw, vilket PoiZone är förinställd på när man laddar den till en kanal. Inga förändringar där alltså.

Sen skulle du kunna ändra i fönstret Unison från 1 till något av de andra. Detta för att få till svajandet/svängningarna.

Det är också lite portamento i Nexus ljudet, så för att få det Skruvar du upp Glide Time-ratten i PoiZone.

Skruva ner Filter-delens CUTOFF till cirka 75% i Poizone för att få samma filtrering som SQ Escape.

Aktivera DELAY-delen i PoiZone för att få delay som i SQ Escape.

Och där har du ungefär hur det ljudet skulle kunna göras i PoiZone. Men finns säkert andra tillvägagångsätt också.

Sen talade jag ju inte om exakt hur de olika parametrarna ska ställas in nu. Det är viktigt att man kan skruva fram egna ljud, även om de fortfarande har samma beståndsdelar som ett befintligt, SQ Escape i det här fallet.

Mvh

Johan / WAGolfer

Postat

Tack så väldigt mycket för hjälpen! Har lärt mig massor om trancegate, portamento m.m. idag. Använde Poizone till slut och fick fram ett väldigt likt, om inte mer kraftfullt ljud och är väldigt stolt! Känns kul att veta hur man kan skapa feta ljud 🙂

Postat

Varsågod!

Kul att du fick till ett bra ljud till slut och att du lärt dig mycket nytt. ☺️

De syntarna som följer med FL Studio brukar man kunna göra rätt mycket med.

//Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.