Jump to content
Annons

Egna samplingar i exs24 , hur gör man så att längden inte ändras med tonhöjden?

Recommended Posts

bogii1 (oregistrerad)
Postat

hej

Har precis börjat komma in lite mer i sampling och har ett irriterande problem (eller det kanske bara är jag som inte vet hur man gör).

Jag vil skapa ett eget sample-instrument i logics exs24.

Jag vill göra detta utifrån 1 ljudfil, men det ska gå att spela över hela tonomfånget.

Detta klarar jag av. Jag bara släpper ner en sampel i edit fönstret på exs24, och sedan drar jag ut den och då ändras pitchen automatiskt efter pianots omfång.

Det jag stör mig på är dock att det inte bara är pitchen som ändras utan längden på samplingen också.

Alltså det är som att ljudfilen snabbspolas för att höja tonarten.

Det betyder att om jag har något inslag av rythm i samplen, så kommer den gå fortare ju högre upp man spelar och långsammare ju lägre jag spelar... men andra ord blir det oanvändbart.

Jag vill att ljudfilerna ska "pitch shiftas" så att de behåller samma längd.

Hur löser man detta?

ps. Jag använder även ableton, men har samma problem där.

Annons
Postat

Grunden i all sampling är att man spelar samplingen fortare eller långsammare för att få annan ton, men det du vill göra är att behålla "Formanten" detta gör jag på min Roland V-Synth GT, vet ej vilka andra maskiner som klarar detta.

Det går ju att göra en appleloop av den men då kör du ju ej den i EXS.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kontakt fixar längden med.

bogii1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Grunden i all sampling är att man spelar samplingen fortare eller långsammare för att få annan ton, men det du vill göra är att behålla "Formanten" detta gör jag på min Roland V-Synth GT, vet ej vilka andra maskiner som klarar detta.

Det går ju att göra en appleloop av den men då kör du ju ej den i EXS.

Detta med att behölla formanten är det ovanligt alltså? Som sagt, har precis börjat sampla lite och detta var ju det första jag "krockade" med. För mig känns det som en självklarhet att kunna ändra dessa inställningar... Är det kanske inte ens möjligt i esx24 alltså?

Förklara gärna lite mer vad du menar med att jag ska göra den till en apple-loop. Hur löser det frågan?

Kontakt fixar längden med.

Kontakt har jag faktiskt också... Har setat och pillat ett tag men hittar inte inställningen där heller. Skulle du kunna visa mig i rätt riktning?

Tack för svaren iaf, skönt att ha ett ställe där folk ställer upp å svarar så snabbt 🙂

Redigerat av bogii1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.