Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I min studio hade jag tänkt bygga lite ljud.. för en ganska begränsad peng. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen tills det att man får tag på ett nytt, och bättre betalt jobb. 🙂

Jag har tänkt använda mina 2 st 8" studiomonitorer, 2 st HiFi-högtalare med minst ett par 10" basar.. samt 1 eller 2 st subbar.

Det jag har nu är mina monitorer, ett par HiFi-högtalare på g.. och en sub. Men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det här för bästa möjliga resultat.

Vill avnända monitorerna som diskanter och lite mellan register. HiFi-högtalarna som lite diskant och mer tryck i mellanregistret.. och sen sub(barna) för ren och härlig bas. hi hi

Har kollat på lite slutsteg som inte kostar så mkt, men de har oftast bara 2 kanaler.. vilket hade räckt utmärkt om jag bara skulle ha HiFi-högtalarna, men nu måste det finnas en kanal även för sub. Såg att Billebro hade ett slutsteg för runt tusenlappen med 2 kanaler + 1 kanal för sub.. som de även utger för att ha "studiokvalitet" på ljudet. Jag vet inte vad jag ska tro, har iaf hört mkt om dem. hmm..

- Varför jag kollar på vissa slutsteg är för att de brukar vara i rackformat och det vill jag ha.. men om jag kommer undan billigare och får ett bättre ljud med en surround-receiver (i förhållande till vad man betalar) - överväger jag att skaffa det istället.

Men nu har inte jag så stor koll på hur jag ska koppla och vilka kablar jag behöver, därför lättar jag på min hjärta här.. och frågar efter hjälp. hi hi 😉

Någon som har några inåtvändningar till denna koppling? Jag har som jag kanske skrev tidigare, noll koll.. men lär mig samtidigt som jag försöker..

Det här är min lilla "koppling",,

PC ->> 3,5 mm tele (hane) till 2 x 3,5 mm tele (honor)..

Hona nr.1 ->> 3,5 mm (hane) till 2 x RCA (left/right) ->> Monitorer

Hona nr.2 ->> 3,5 mm (hane) till 2 x RCA (left/right) ->> Receiver ->> CH 1-2 ->> HiFi Speakers..

Sub CH ->> Subwoofer

Finns det någon "grenkontakt"(?) för subbar? Min bror har 2 st subbar hemma hos sig - kopplad till en förstärkare, men vi har inte så mkt kontakt längre att jag bryr mig om att fråga han.

Hoppas det finns någon själ som kan hjälpa mig att komma fram till den bästa lösningen.

Bobby Larson

Redigerat av BobbyBenjaminz
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.