AndersL (oregistrerad) Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 När jag ställt in kompressorn så jag är nöjd under mastring, avslutar jag med att slå på limitern, och sen dra upp "make up" på kompressorn tills lampan, som indikerar att limitern arbetar, blinkar "lagom mycket" (allt enligt Studios mastering skola). Problemet är att all attack i verveltrumman försvinner på en gång. Lite attack förluster förstår jag ju att man får, det är ju liksom limiterns funktion, men det här sabbar hela mixen. Allt som blir kvar av virvel soundet är reverb och övertoner.. Kan det bero på limiterns kvalité? Använder den inbyggda limitern i Cubase. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Arete Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Den första frågan är ju om du verkligen behöver en limiter? Du ska inte slänga in saker bara för att man "ska göra så". Vad exakt är det du vill uppnå genom att använda limitern? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fregrit (oregistrerad) Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Testa nån av waves-pluggarna om du har möjlighet.. L2 är bra.. men L3 är snorbra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Du kan ju testa att kompensera genom att släppa igenom lite mer transienter i multibandarn, släpp efter attacken på bandet som jobbar på virveln. Men allra enklast är väl att bara backa lite på limitern? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 AndersL: Tänk på att ju mer du trycker signalen "i taket", ju fler transienter (slag/attacker snabbt förklarat) trycks ner vilket är ett problem nu för tiden. De flesta skivorna är för maximerade så att det finns ingen dynamik i dem och man tappar lätt lyssnarglädjen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 1 mars 2005 Dela Postat 1 mars 2005 Om du använder L2 så tycker jag personligen att det låter dåligt även om limitern inte ens blinkar till/ indikerar gain reduction. Det finns saker som inte ens limitern kommer att hinna fånga så det bästa* är att ha -10dBFS in på masterregeln och -10dBFS ut från kompressorn. Sätt limiterns ceiling på -0.5dBFS för att vara på den "säkra" sidan (din cd-spelares sketna d/a omvandlare kommer förmodligen att klippa ändå) och dra ner thresholden tills att GR blinkar till lite och backa den sen 1dB. De flesta vettiga sequencers har 32bitars floating point så man behöver egentligen inte bry sig om volymen. *Beroende på vem du frågar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.