Jump to content
Annons

Mbox - Ljudet låter distat och digitaliserat

Recommended Posts

heavyhans (oregistrerad)
Postat

Skulle spela in lite scratch ikväll och tänkte testa att göra det på min nya laptop, men ljudet distar och får lustiga "digitala" störningar. Har testat att ändra buffertsize och CPU processor usage, och direkt när jag ändar (till vilket som helst i playback engine inställningarna) så låter ljudet bra igen i upp till ett par minuter men sedan kommer det tillbaka.

Vad kan detta bero på, har testat att ändra många inställningar utan resultat.

Min laptop är en JME Companion M8050W som har följande innehåll:

Intel 855GME Chipset

Intel Pentium M 745 (2.0GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)

1024 MB 333MHz DDR RAM (2*512)

128mb ATI Mobility Radeon 9700

15,4" Widescreen skärm

60 GB 7200 varvs hårddisk

kör med Windows XP SP1

Mbox och Pro Tools version 6.7

Annons
Postat

störningar brukar jag få av strömsladden till datorn.. sen hör man även nåt suspekt ljud när man rör på musen. Men det kanske inte var din symptom?

Postat

Ljudet låter som "digital dist i en GB-kartong"?

Jag hade samma problem när jag skulle dra igång med min M-box.

Det löste sig genom att jag installerade om PT.

• 3 veckor senare...
Postat

jag har samma problem, har dock provat installera om pt (uppgrad 6.4) ett par gånger utan resultat.

tänkte överföra gamla härliga vinylklassiker till digitalt format, men det vägrar funka. inljudet till mboxen verkar det inte vara nåt fel på (mixratten=input) men när ljudet går genom pt blir det knas-som i heavyhans fall- distat och brusigt. samma sak om buffertsize eller cpu usage ändras.

vad göra? jag använder

athlon AMD 64 3400+

2,2 ghz

1gb ram

1mb L2 cache

2st 120gb WD 7200

nino rossos musik måste ta steget in i den nya teknikåldern, snälla hjälp!!

Postat

förlåt om jag är tjatig men mitt problem kvarstår, insignaler till protools via min mbox genererar underliga bieffekter som jag inte förstår mig på och irriterar mig enormt; eftersom jag i stort sett byggde min dator för att fungera optimalt med protools (allensteins rekommendationer) känns det som att det inte borde vara några problem men det är det.

eftersom andra verkar ha haft samma problem kanske det finns en lösning jag missat? som sagt har jag installerat om protools ett antal gånger (inklusive alla ljuddrivrutiner) vilket inte gjort någon skillnad. om strömsladden till datorn är boven, vad gör man då? som tidigare nämnts försvinner problemet tillfälligt om buffertsize eller CPU processor usage ändras till vad som helst, men efter en stund kommer distortionerna tillbaka.

hitintills har jag inte haft några problem med mitt enkla pt-system, har mest använt det för att behandla redan befintligt ljud i datorn och allt har löpt på smidigt. dock känns det enerverande att den enklaste ljudöverföringen utifrån via m-boxens lineingångar inte fungerar som det ska.

någon som vet? ytterst tacksam för hjälp!

-mattias

Postat

Gjorde lite efterforskningar. (på duc.digidesign.com och via sökningar på google)

Kan ha att göra med att det blir ett jordfel, prova att "lyfta" jodningen dvs ta bort.

Kan ha att göra med att man har mbox kopplad via en usb-hubb.

En lösning som en användare gjorde var att köpa en "powered usb hub" vad det du heter på svenska.

En annan lösning var att starta upp PT med mboxen inkopplad, koppla ur mboxen och sedan koppla in den igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.