Jump to content
Annons

Hifi-folket är rätt körda i grus.


ChrioN

Recommended Posts

Annons

Haha, jag är faktiskt medlem på Prisjakt och det är helt sjukt hur folk väljer att spendera sina pengar. De kan ha helt kassa högtalare men köper dyra högtalarkablar i hopp om att det ska låta magnifikt bra.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jAG h ade en kompis som tjatade om hur viktigt det var med rätt kablar (bara naim-kablar duger) och att det viktigaste i en stereo inte är högtalarna (vilket jag tycker) utan KÄLLAN. Är bara KÄLLAN bra blir det bra. Källan= skivspelaren. Idioti. Vi som sitter och häckar här vet ju att man kan spela in ljud hur som helst. Man måste spela in bra för att det skall låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med högtalarkabel är rätt så sjukt, det går att spendera hur mycket pengar som helst på det. En kompis till mig med en anläggning i absolut toppklass bytte sina ukrainas-stadsbudget-dyra kablar mot den billigaste som gick att hitta, bara i testsyfte. Visst lät det sämre, men inte proprtionellt mot priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för mig komiskt att det är "proffsgrejer" som låter "akustiskt korrekt" med "neutral färgning". Sen är anslutningen mellan förstärkare och CD RCA? Jösses amalia, vem fasen slänger ut en förmögenhet på dyra sladdar med RCA anslutning? Hitta nånting med XLR eller Balanserad Tele så har du direkt bättre kvalitet tack vare den minskade risken för störningar.

Jaja, skoj att folk spenderar pengar..

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för mig komiskt att det är "proffsgrejer" som låter "akustiskt korrekt" med "neutral färgning". Sen är anslutningen mellan förstärkare och CD RCA? Jösses amalia, vem fasen slänger ut en förmögenhet på dyra sladdar med RCA anslutning? Hitta nånting med XLR eller Balanserad Tele så har du direkt bättre kvalitet tack vare den minskade risken för störningar.

Jaja, skoj att folk spenderar pengar..

/Majken

Vem? Idioterna förstås. De som driver konsumtionsmarknaden för lyxvaror och som får oss vanliga människor att känna oss just "vanliga" och smarta.

God bless 'em

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nån gång på det glada 80-talet var det ngn tidning som gjorde ett blindtest på olika högtalarkablar bland den tidens "jag vet-bästare".

CD:n var ny o alla dessa personer skrek i högan sky att det inte var lika bra ljud...

På andra plats kom vanllig 220V-kabel....... 😛

(Ja, det var bara 220 i väggen på den tiden; men kalla mig inte gammal gubbe för det; när min farsa var en kis så var det likström i väggen!). 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Audiofiler/Hifi-nerdar oftast lyssnar med plånboken är väl knappast en ny grej.

Kan väl förvisso förstå dem att de vill ha estetisk design på det när de ska ha det i hemmet, vilket vi studiougglor inte riktigt prioriterar i studion 😳

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja högtalarkablar, suck, hifinördar.

Det har utförts tester och blindtester och erbjudits en miljon dollar till den som kunde "peka ut" 100 fall av 100, om de kunde höra om stereoanläggningen stod på en stereobänk med spikar eller på hjul. De fick själva bestämma val av musik och t o m val av anläggning.

Det gissades som bäst 50 %. Mycket nys, mycke snack och lite hockey. Däremot tror jag att det finns vissa människor som är utrustade med "glasöron" precis som hon tanten i Sverige som hade "världens bästa syn" och kund se bilregistreringsplåtar på 500 meters håll. Hon hade syn bara strax innan ett falköga. Men hur många är dessa människor?

Men dessa personer kan ju inte vara role model eller guide för resten av oss som inte har fladdermushörsel.

Det lustiga är att de flesta av dessa människor har aldrig hört hur ett riktigt akustiskt instrument låter. De spelar inte själv. Musiker själv har oftast väldigt kassa anläggningar själva. De kör med Luxor dirigent ifrån tidigt 70-tal.

De säger "Vill jag höra äkta ljud och som det skall låta är det bara att sätta sig vid Steinwayflygeln och spinna loss".

Audiofilerna är oftast gamla överblivna rikemanssnobbar som ändå inte har så mycket hörsel kvar p g a sin ålder. Ni vet, lyssnar mycket på klassisk musik och sånt. Det är bara prestige-prylbögar å inget annat. Talar man med de som jobbar med ljud dagligen är det inte alls säkert att de har samma uppfattning som audiofilerna. De vill oftast ha prylar som bara håller rent fysiskt, och som man inte blir "lyssningstrött" på.

De säger dock att högtalarkablar kan man spendera lite mer pengar än de allra vanligaste och billigaste. Men signalkablar, ström och sånt är enbart nys, punkt slut. Och som ni andra säger: skit in, skit ut... "you can't polish a turd..."

Gitarrvirtuosen Eric Johnson tar nog hem priset som värsta audiofilnörd på sitt eget lilla sätt. Han hävdade att han kunde höra skillnad på vilka 9 voltbatterier som satt i hans effektpedaler, varpå tidningen Guitar Player utmanade honom på ett blindtest. Han gissade rätt på samtliga vilket var ca 30 olika märken. Trixet var att de lät ungefär samma, men började tappa ström efter olika lång tid, oftast redan efter 1 minut. Och när de inte leverade tillräckligt med ström blev hans ampereslukande fuzzbox konstig och började tappa i attack och diskant. Och det var olika tid för varje batteri. Så det så. Det var tiden han gick på, innan det började låta anka, själva ljudet var IOFS likadant. När han visade det för Guitar Player så hörde de det också, det var INTE så jävla märkvärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har utförts tester och blindtester och erbjudits en miljon dollar till den som kunde "peka ut" 100 fall av 100, om de kunde höra om stereoanläggningen stod på en stereobänk med spikar eller på hjul. De fick själva bestämma val av musik och t o m val av anläggning.

Nu kanske det är lite extremt att försöka blindlyssna sig till om det är spikar eller hjul på bänken. Men gör man seriösa blindtester på andra parametrar så kan man klart höra skillnader. Hos tidigare nämnda kompis kopplade vi in två olika CD-spelare (båda i 10.000-kronorsklassen) till samma slutsteg och högtalare och lyssnade på samma skiva i båda spelarna (växlade mellan) och efter ett tags lyssning kunde alla i sällskapet pricka in 10 av 10 på vilken CD-spelare det var.

Sedan kan ju audionörderi handla också om att optimera ljudet efter de förutsättningar som är i ett mindre perfekt rum. I vissa rum kan man göra mycket med tex spikar under högtalaren, placering av högtalaren etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man hör garanterat skillnaden mellan en billig och en dyr cd-spelare. No doubt. Men nu snackar vi kablar. Om man nu lägger mer pengar på kablar än på sina högtalare, då har man ett väldigt orimligt tänkesätt. Du tar upp det där med högtalarplacering, vilket är rätt intressant. Det gör sjukt mycket skillnad för ljudbilden. Lägger du ett par studiomonitorer på golvet och står upp och lyssnar, så kommer du höra en kraftig bashöjjning. Om du istället tejpar fast dom i taket och lägger dig på golvet, blir det en motsatt effekt. Om jag hade fått gå loss med pappas kreditkort hade jag nog hellre köpt akustikplattor till lyssningsrummet. Du hör nog mer skillnad i ljud om du växlar märke på en kondensator i cd-spelaren än att köpa en rca-kabel med jättefin utsida.

edit

fyfasen vad fördomsfull man är 😉

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta hifi-köpare lägger väl ca 5-10% av anläggningens pris på kablarna.

Det är en bra mall.

Min anläggning kostar ca 15.000

Mina kablar kostar alltså 700-1500kr enligt mallen, fast dom ligger nog snarare runt 600kr. (högtalarkablar och rca mellan cd och förstärkare)

Erkänn nu, vad kostar era kablar 😉

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Rycker ut till försvar för högtalarkabelfetischisterna.

I sådana här stereoanläggningar hörs det faktiskt skillnad på kablar och kablar. Till och med jag hörde det. Men då är även alla andra detaljer noggrant utvalda (högtalare, CD-spelare, slutsteg m.m.). Jag besökte stereons ägare i somras, och han håller på att bygga hela rummet för så bra akustik som möjligt.

Det lät väldigt, väldigt bra redan då. Jag respekterar hans intresse även om jag personligen inte hade slängt ut 200 000:- på min anläggning.

Värt att tillägga är att bara CD-spelaren/förstärkaren kostar 40 000:-

stereo.jpg

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänn nu, vad kostar era kablar 😏

Jag har bara ett par vanliga XLR-kablar kopplade från mitt mixerbords output till mina studiomonitorer. De kostade väl ett par hundra spänn ihop tror jag? Kommer inte ihåg så noga ...

Så, nu har jag erkänt. Vad händer nu? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos tidigare nämnda kompis kopplade vi in två olika CD-spelare (båda i 10.000-kronorsklassen) till samma slutsteg och högtalare och lyssnade på samma skiva i båda spelarna (växlade mellan) och efter ett tags lyssning kunde alla i sällskapet pricka in 10 av 10 på vilken CD-spelare det var.

...Är ni helt säkra på att ingen av dem färgade ljudet avsiktligt? Detta är en av de absolut vanligaste orsakerna till att man hör skillnad mellan två uppspelningsenheter, två förstärkare - och naturligtvis högtalare. Att höra skillnad är inget svårt. Det kan, som du säger, de flesta göra. Frågan är snarast, vilken låter bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos tidigare nämnda kompis kopplade vi in två olika CD-spelare (båda i 10.000-kronorsklassen) till samma slutsteg och högtalare och lyssnade på samma skiva i båda spelarna (växlade mellan) och efter ett tags lyssning kunde alla i sällskapet pricka in 10 av 10 på vilken CD-spelare det var.

...Är ni helt säkra på att ingen av dem färgade ljudet avsiktligt? Detta är en av de absolut vanligaste orsakerna till att man hör skillnad mellan två uppspelningsenheter, två förstärkare - och naturligtvis högtalare. Att höra skillnad är inget svårt. Det kan, som du säger, de flesta göra. Frågan är snarast, vilken låter bäst?

Det handlar inte om vad som låter bäst. Det handlar om det som har den mest naturtrogna ljudåtergivningen. Alltså den rakaste frekvensåtergivningskurvan. Eller? Jag har fått den uppfattningen. Men så har jag ju just nu väldigt, väldigt hög feber, så ni kommer nog se en hel del svammel (utöver det vanliga) de närmaste dagarna, från mig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fenomenet som sådant är intressant. Jag undrar t e x hur många tjejer som köper kablar för tusen spänn metern. Det är typiskt för en viss typ av män/killar att bli sådär nördiga. Sedan spelar det inte så stor roll vad de gör. Gå in i en exklusiv köksattiraljaffär i Stockholm. Vem är det som står och längtansfullt smeker sjuttontusenronors cappucionmaskiner?

Samma sak med fiske. Jag tycker det är kul ibland och flugfiskar lite, men det finns en rad män som står och tittar trånanade på vattenytan och försöker avgöra om det är den lilla nattskärvelarven som kläcks, för att sedan ta fram sin flugbindarutrustning för artontusen och binda upp ett par larver.

Själv kastar jag och försöker få fisk.

Jag tror att det är en form av sublimering. För sex om man får tro Freud... 😉

(typ flämt flås dräggel... nya tiotusen kronors kablar... åååhhh)

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänn nu, vad kostar era kablar 😉

Från mixern till monitorerna har jag i stort sett vanliga telekablar.

ca 100:- st

Hemstereon kör jag med lampsladd!

Vad kan det vara värt.. 1-2 kr/meter?

Har inte stört mig på ljudet där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak med fiske. Jag tycker det är kul ibland och flugfiskar lite, men det finns en rad män som står och tittar trånanade på vattenytan och försöker avgöra om det är den lilla nattskärvelarven som kläcks, för att sedan ta fram sin flugbindarutrustning för artontusen och binda upp ett par larver.

Själv kastar jag och försöker få fisk.

[OT]

Åh vad jag håller med. Dom där flugfiskeexperterna som kliver omkring i sina 5000:- vadare och 10000-spön fiskar ju knappt heller. Dom smyger mest omkring och pratar kläckningar och lyfter på stenar. Visst, det är kul att komma in i en kläckning och ha rätt fluga redo men dom där är ju helt omåttliga.

[/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat väldigt länge på att köpa vanliga kablar och ett gäng snygga rca-kontakter, förklä kablarna i något snyggt bös och sedan sälja svindyrt. Givetvis har man en egen hemsida där man beskriver i detalj ens nya teknik. "Istället för att tvinna ihop koppartrådarna har vi sick-sackat dom, vilket ger en otroligt detaljerad diskant, och våran patenterade money-drain-teknik kommer garanterat att göra ditt system extremt välljudande!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat väldigt länge på att köpa vanliga kablar och ett gäng snygga rca-kontakter, förklä kablarna i något snyggt bös och sedan sälja svindyrt. Givetvis har man en egen hemsida där man beskriver i detalj ens nya teknik. "Istället för att tvinna ihop koppartrådarna har vi sick-sackat dom, vilket ger en otroligt detaljerad diskant, och våran patenterade money-drain-teknik kommer garanterat att göra ditt system extremt välljudande!"

Jag är med om du behöver en kompanjon!

Jag har redan ett företag vi kan sälja skiten igenom.. (Vi kan säkert köpa billig begagnad 220 kabel från det forna östblocket) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur bra är vi? Kan vi köpa en gitarr utan att titta vad det står på etiketten?

Fick intrycket i studio's högtalartest att när juryn insåg att de lovordat behringer så var de tvungna att "nyansera" sig...

Men 23k för en kabel? Man undrar hur hans vardag ser ut? Han måste ju ha fel proportioner på det mesta i livet.

Fast det kanske inte handlar alls om hi-fi utan bara om människans önskan att vara bäst/värst...det råkade bara bli hifi

Link to comment
Dela på andra sajter

...Är ni helt säkra på att ingen av dem färgade ljudet avsiktligt? Detta är en av de absolut vanligaste orsakerna till att man hör skillnad mellan två uppspelningsenheter, två förstärkare - och naturligtvis högtalare. Att höra skillnad är inget svårt. Det kan, som du säger, de flesta göra. Frågan är snarast, vilken låter bäst?

Jo såklart att olika tillverkare har olika ideal på hur det ska låta, så den skillnad som man hör behöver ju inte vara "bättre" eller "sämre". Det blev en vild diskussion i sällskapet om vilken som lät bäst. Tror faktiskt de flesta var överens om att Cdfix från Sat var den bästa.

Poängen med min kommentar var mest att det ganska tydligt går att höra skillnad på två olika cd-spelare, en komponent som man oftast tror ska vara så neutral som möjligt, till skillnad från högtalare som verkligen har olika karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är det jag menade med Cd spelare testen, att visst går det att höra skillnad, men är "extrem klar och bra röd färg bättre än extremt klar och bra grön färg"?

Vet de som lyssnade på CD na HUR MUSIKEN LÅTER I VERKLIGHETEN med levande instrument - företrädelsvis akustiska ?

Personligen tycker jag att det är det enda referens man kan gå efter.

Och jodå, en kompis till mig köpte elgitarr utan att titta på etiketten först. Den kostade visserligen 22 tkr, men det var ett relativt okänt handbygge ifrån USA som var byggd av KLEIN.

Den var den fulaste jävla gitarr jag har haft oturen att drabbas av, men när jag provade den så kunde jag med en gång spela saker som jag aldrig spelat förr, och efter en stund rodnade jag och tänkte "varför är inte alla gitarrer byggda på detta viset?" Ergonomisk till bäng! Den lät kanon såklart, och naturligtvis var ju allting byggt med största omsorg. Men hade jag sett den först, hade jag vägrat att ens ta i den...

Men kablar: Var och en spenderar sina pengar på vad de än vill, men jag har t ex svårt att förstå en person som är audiofil och spenderar 30.000 kr på en skivpickupnål för vinyl. Det finns japanska (Keizo heter de kanske?) Alltså 30 tkr för en FÖRSLITNINGSVARA som håller i 1.000 timmar kanske!

Kablar slits inte, de håller livet ut. Men det är också en viss klass och viss sorts människor som håller på med sånt. De kan hävda hur mycket som helst att de vill BARA ha bra ljud, men oftast har de bara mer pengar i plånboken, och vill bara skryta och bräscha inför kompisarna.

Sist men inte minst: De kan egentligen VÄLDIGT lite om musik och mer om ljud - speciellt om hur akustiska musikinstrument låter på riktigt - och jag har fortfarande t ex inte träffat på en audiofil som har PERFEKT GEHÖR, eller är aktiv professionell musiker. Speciellt inte alla 3 samtidigt. Någon ?

TIPS: Bang & Olufsen gick i början av sin karriär ut med sin design för att försöka få in billiga produkter på hifimarknaden, ett slags HiFi IKEA. Ingen köpte deras produkter. De drog sig tillbaka ett år, släppte samma pryttlar igen tidigt 70-tal till hutlösa priser och vips blev det inne med att ha Bang & Olufsen. Det var Philips under allting i alla fall. Säger en del inte sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
TIPS: Bang & Olufsen gick i början av sin karriär ut med sin design för att försöka få in billiga produkter på hifimarknaden, ett slags HiFi IKEA. Ingen köpte deras produkter. De drog sig tillbaka ett år, släppte samma pryttlar igen tidigt 70-tal till hutlösa priser och vips blev det inne med att ha Bang & Olufsen. Det var Philips under allting i alla fall. Säger en del inte sant?

Det är iofs en fet gammal myt. Ganska säker. Har du bevis?

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag vet iofs inte hur det VAR med B&O (levde inte på 70-talet), men jag vet att de NU är marknadsledande vad gäller teknik. Deras aktiva BeoLab-högtalare låter helt sjukt bra och deras plasmor har den bästa bild jag sett. Synd bara att de kostar 100k+ :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roligaste är när folk köper svindyra digitalkablar och säger att det blir bättre ljud. Då vet man ju att de ljuger 🙂

Jag har aldrig förstått det där heller...en 1a eller en 0a kan väl bara inte försvinna? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...