Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

som rubriken lyder. så undrar jag hur man gör för att få det att låta som när man har kör.

skulle vilja spela in. har pannorerat och lagt upp till fyra sång tagningar men får det inte att låta bra. några tips?

Annons
Postat

Du får nog ta fler än fyra skulle jag tro och panorera olika som om dom stod där. Kanske höja och sänka röstläget och tonen så att säga. Prova ett 10-tal och se om det funkar. Har själv funderat på att försöka så vet inte om det funkar i praktiken, men teorin är fin.

Postat

Fler än fyra som sagt. Panorera till höger och vänster (både bildligt och bokstavligt). Ändra gärna pitch på några spår upp & ner. Prova att lägga några längre bak i ljudbild'n med delay/reverb. Bäst är ju annars att ha en kör ståendes, men det kan ju bli bökigt emellanåt.

Postat

Om du snackar typ hockey körer etc så brukar jag alltid spela in 8st olika tagningar. Är det hockey så spela in några ljusa skrik och några i lägre tonläge.

Är det glamrocks körer med stämmor så spela in minst 4 av varje stämma och panorera ut dem i stereo.

Säg att jag har 8st tagningar då brukar jag börja med panorering 75/75, 60/60 , 50/50 osv för att få en stor stereobredd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.